
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,811 |
شناسایی عوامل اثرگذار بر بالندگی کارکنان دانشگاه دولتی یاسوج | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 79-21 اصل مقاله (737.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2022.62510 | ||
نویسندگان | ||
احسان صابری نصرآباد سفلی* 1؛ عادل زاهد بابلان2؛ مهدی معینی کیا3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل اردبیل، ایران. | ||
2استاد گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر بالندگی کارکنان دانشگاه یاسوج انجام گرفته است و در آن میزان سهم هر عامل بر بالندگی کارکنان دانشگاه یاسوج تعیین گردیده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشگاه یاسوج میباشند و برابر۴۰۰ نفر می باشند. نمونه آماری با جدول کرجسی مورگان ۱۹۶ نفر به دست آمده است. برای سنجش متغیر بالندگی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای بررسی روایی ابزار پژوهش از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است که برابر ۹۶۶/۰ است. جهت بررسی سؤالات پژوهش و پاسخگویی به سؤال اول پژوهش، ابتدا به ارزیابی پیشفرضهای مورد نیاز با فنهای آماری نرمافزار 21spss پرداخته شده است و به روش تحلیل عاملی به فرآیند پژوهش پرداخته شده است که دوازده عامل تاثیرگذار بر بالندگی شناسایی شد و برای پاسخگویی به سؤال دوم پژوهش، از طریق آزمون رتبهبندی فریدمن به میزان سهم هر یک از این عوامل بر بالندگی کارکنان پرداخته شده است. نتایج این پژوهش منجر به شناسایی دوازده عامل اصلی تأثیرگذار بر بالندگی کارکنان شده است و این نتایج نشان داد که از دیدگاه کارکنان دانشگاه دولتی یاسوج عوامل شناسایی شده به میزان مشخصی بر بالندگی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارند که عامل توجه به سلامت جسمانی و روانی کارکنان و بهداشت و درمان بیشترین تاثیر و عامل مناسبسازی محل کار و فضای آموزش کمترین تاثیر را بر بالندگی کارکنان این دانشگاه داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
بالندگی؛ بالندگی کارکنان؛ دانشگاه یاسوج؛ کارکنان | ||
مراجع | ||
Alex J., Auseon, Patrick T., O’Gara, Elizabeth Klodas, David, R., Holmes, Jr., Marcia, J., Jackson, Joseph S., Green, Marvin, A., Konstam, Rick, A., & Nishimura. (2016). "The Essential Role of Educator Development JAm Coll Cardiol, 67(18):2177-2182. doi:10.1016/j.jacc.2016.02.052. Amundsen, C., Abrami, P., McAlpine, L., Weston, C., Krbavac, M., Mundy, A., & Wilson, M. (2020). The what and why of faculty development in higher education: An in-depth review of the literature. In Presentation at the annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), Montreal, Canada. Bone, M. F., Mink, R., Marcdante, K., Czaja, A. S., Storgion, S. A., Turner, D. A., & Education in Pediatric Intensive Care (EPIC) Investigators. (2020). Expanding faculty development of teaching skills: a national needs assessment of pediatric critical care medicine faculty. Pediatric Critical Care Medicine, 21(5), 486-493. Campion, MaryAnn W., Bhasin, Robina M., Beaudette, Donald J., Shann, Mary, H., & Benjamin, Emelia J. (2016), "Mid-career Faculty Development in Academic Medicine: How Does it Impact Faculty and Institutional Vitality?", The Journal of Faculty Development, 30, 3, 49-64(16). Dee, J., & Daly, Ch. (2009). Innovative models for organizing faculty development programs. Human Architecture. Journal of the Sociology of Selfknowledge, 13 (2) .16- 154 Droodi, Hema; & Kangari, Sohaila. (2014). Clarifying the relationship of organizational culture in the development of human resources (case study: General Administration of Tax Affairs of Tabriz). Quantitative Studies in Management, Year 5, (1), 103-120. }in persian{ Gappa, J. M. (2008). Today's Majority: Faculty outside the Tenure System. Change: The Magazine of Higher Learning, 40 (4), 50- 54 Ghiathund, Reza; Tagvai, Reza and Salimi, Fereydoun. (2017). The relationship between employee empowerment and organizational growth of Kausar Hamadan Credit Institution. Public Administration Mission Quarterly, 8, (25), 59-70. }in persian{ Homaini Demirchi; Amin. Majhoub; Ashratabadi, Hassan; Mehri, Dariush and Voshoughi Nairi, Abdullah. (2016). Evaluating the growth status of faculty members and providing optimal solutions to improve it (case study: a military university). Military Management Quarterly, 16, (1), 29- 59. }in persian{ Jahangiri, S., Charabin, M., Karimi, M., & Saatchian. (2021), Explaining the contextual model of strategies and consequences of competitive advantage based on the empowerment of faculty members and university professors. Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 15. }in persian{ Jaiswal, D., Vagha, D., Rawekar, D., & Bajaj, D. (2020). To Study The Effectiveness Of Faculty Development Programme in Teaching Techniques: Questionnaire Based Study. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(7), 1711-1720. Kiffer, S., & Tchibozo, G. (2013). Developing the Teaching Competences of Novice Faculty Members: A Review of International Literature. Policy Futures in Education, 11 (3), 270- 289 Lauer, Patricia; & King, Kathleen. (2018). Effective planning for the growth of faculty members using adult learning strategies. Publisher: Shahid Beheshti University, Tehran, 148. }in persian{ Mohibzadegan, Yusuf; Payer, Mohammad Hasan; Ghahrani, Mohammad and Frost Khah, Maqsood, (2016). Validation of the growth pattern of faculty members of Tehran universities. Human Resources Training and Development Quarterly, third year, (10), 73-94. }in persian{ Nikoofar, Morteza, and Mazaheri, Mehrdad. (2017). "The Role of Organizational Development Dimensions in Organizational Commitment of Faculty Members of Physical Education Faculties Across the Country", Journal of General Management Researches, 10, 36: 211-232. }in persian{ Parker, Carolyn; Morrell, Claudia; Morrell, Christopher; Chang, Lillian. (2016), "Shifting Understandings of Community College Faculty Members: Results of an Equity-Focused Professional Development Experience", The Journal of Faculty Development, 30, 3, 2016, 41-48(8). Rezaian, Ali; Khandan, Ali Asghar; Ganjali, Asadullah and Meridian, Hassan. (2014). The growth of faculty members in universities; Study subject: Faculty members of Imam Sadiq University (AS). Culture in Islamic University, 4, (4): 1-24. }in persian{ Salehian, Alireza. (2004). The growth of the organization. Management, 91 -92, (91 and 92), 31-34. }in persian{ Sobhani, Seyyed Mohammad Javad; Chizari, Mohammad; Sediqi, Hassan and Alam Beigi, Amir, (2018). Investigating the effect of talent management components on organizational growth in Iran's agricultural higher education system. Journal of Agricultural Education and Extension Sciences of Iran, 14, (1), 53-67. }in persian{ Toor, R., Cerimele, J. M., Farnum, M., & Ratzliff, A. (2020). Longitudinal Faculty Development in Curriculum Design: Our Experience in the Integrated Care Training Program. Academic Psychiatry, 44(6), 761-765. Williams, K. (2008). Troubling the concept of the "Academic Profession" in 21 st Century higher education. Higher Education. 56, 533-544. Zirk, R., Zahid Bablan, A., Rezai Sharif, A., & Moeini Kia, Mehdi. (2018). Organizational and economic factors affecting the development of human resources in the educational system, Journal of Educational Strategies in Pejeshki Sciences, 11, 4, 122-111. }in persian{
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |