
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,816 |
تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی | ||||
مدیریت دانشگاهی | ||||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 100-80 اصل مقاله (520.26 K) | ||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2022.62511 | ||||
نویسندگان | ||||
حلیمه میرعرب رضی* 1؛ حسین فکوری حاجی یار2؛ کاظم شریعت نیا3؛ علی اصغر بیانی4 | ||||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر ،دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||||
چکیده | ||||
ایجاد توانایی حل مسئله(problem solving ) در یادگیرندگان، از عالی ترین اهداف آموزش و پرورش در تمامی سطوح تحصیلی، است. هدف پژوهش حاضر تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دورة پیش دبستانی بود.پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان 10 نفر از متخصصان حوزة آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی در سال 1399-1398بودند. برای انتخاب افراد از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته ، تا مرحله اشباع جمع آوری و با روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها اهداف برنامه درسی مسئله محور را در 6 مقوله "توانمندی حل مسئله"، "تقویت روحیه پرسشگری و جست و جو گری"، "مسئولیت پذیری و پاسخگویی"، "تقویت روحیه نشاط و سرزندگی"، "رشد همه جانبه(مهارتهای عمومی) "و "پرورش قوای ذهنی" تبیین نمود.پیشنهاد می گردد برنامه های درسی دوره پیش دبستان با توجه به این اهداف اجرا شود . | ||||
کلیدواژهها | ||||
برنامه درسی؛ تبیین اهداف؛ دوره پیش دبستانی؛ مسئله محور | ||||
مراجع | ||||
Ebrahim pour komala, Naderi, Ezatollah, & Seif Naraghi. (2017). Identifying and investigating the desired characteristics of the curriculum elements to achieve the development of problem solving skills in social studies course for primary school. Educational and Educational Studies, 6(1), 125-172. [In Persian] Peiry R., & Adib Y. (2009). Optimal pattern for pre-school courses curriculum. Educational Sciences. 2(5): 82-53. [In Persian] Jalilinia, F. Ahmadi, P. (2021). Identifying the factors affecting problem-based aesthetic-based curriculum. Quarterly journal of training in police sciences, 9(32), 161-192. [In Persian] Habibi Azar,A, Talebi, Behnam.(2014). Effectiveness of problem solving approach in internship course training on promoting professional competencies of teachers. Educational and Educational Studies, 7(2) 39-61. [In Persian] Hojjati, Mohammad. (2020). Designing an optimal curriculum for teaching thinking skills (creative and critical) In elementary school. PhD Thesis in Educational Sciences, Curriculum Planning. Sarkhosh, Sh., Sadeghi, A., Faghiharam, B., Shabanigilchalan, H., & & Zabihi, R.(2021). Identifying components and elements based on problem solving skills development in order to provide an optimal model for preschool. Journal of Research in Teaching. 9, 1. 43-72. [In Persian] Razavi, A., & Gorji Poshti, Kh. (2015).A Study of correspondence between Intended and Implemented Curricula of pre- primary school. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 5 (3); 65-78. [In Persian] Shekoohi-Yekta, M., Zamani, N., Poo Karimi, J., & Sheikh Mohammadi, A. (2016). The effects of teaching teacher-based interpersonal relationship program on problem solving skills of preschool children. Journal of Psychological Science. 15, 59. 348-363. [In Persian] Shabani, Hasan. (2015). Educational and developmental skills.(Methods and Techniques of Teaching.Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Talaee, E., & Bozorg, H. (2014). Explaining the necessity of childhood education (pre-primary school) based on synthesis research of contemporary empirical evidence. Quarterly Journal of Education. [In Persian] Aali, A., Khorami, A., & Elami, S. (2018). When is Problem-based Learning More Effective? A Meta- analysis. Journal of New Educational Approaches Faculty of Educational Sciences and Psychology University of Isfahan Vol. 13, No. 2, Serial 28. [In Persian] Ghaziardakani, R., Maleki, H., Sadeghi, A., & Dortaj, F. (2016). Designing a inquiry-based curriculum pattern in curriculum elementary Social Studies to Grow Thinking and Creativity in Students. Humanities Initiative and Creativity. 7, 3, 63-106. [In Persian]
Moayed Abedi, L., Khosravi Babadi, A., A. Rezazadeh Bahadoran, Assareh Alireza. (2021). Designing a Curriculum Model of Merit-based Student Training: A Problem-Solving Approach. Educational Management Innovation Chapter. [In Persian] Mofidi, Farkhondeh. (2013).Basics of Preschool Education .Tehran: Samt Publications. [In Persian] Mahdizadeh, M., Kermanian, F., Iravani, Sh., Markazi Moghadam, N., & Shayan Sh. (2008). Comparing Lecture And Problem-Based Learning Methods In Teaching Limb Anatomy To First Year Medical Students.Iranian Journal of medical education.7, (18). [In Persian] Fusaro, M., & Smith, M. C. (2018). Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early Childhood Research Quarterly, 42, 119-127. doi:10.1016/j.ecresq.2017.09.002 Gijbels, D., Dochy, F., Van den Bossche, P., & Segers, M. (2005). Effects of problem-based learning: A meta-analysis from the angle of Assessment. Review of Educational Research, 75(1), 27-61. Kurtela, Z., & Jelavic, V. (2003). Model for the Main Engine Problem Based Training for Marine Engineering Students. International Conference on Engineering Education, Valencia, Spain. Moore, K. D. (2009). Effective instructional strategies from theory to practice. US: SAGE publications. Prince, K., Eijs, P., Boshuizen, H., Vleuten, C., & Scherpbier, A. (2005). General competencies of problem-based learning (PBL) and non-PBL graduates. Medical Education, 39: 394–401 Perrenet, J. C. (2000). The Suitability of Problem-based Learning for Engineering Education: Theory and Practice. Teaching in Higher Education, 5(3): 345-358 Schmidt, H. G., Rotgans, J. I., & Yew, E. H. (2011). The process of problem-based learning: What works and why. Medical Education, 45, 792–806 Shure, M.B. (1993). I can problem solve (ICPS): Interpersonal cognitive problem solving for young children. Special issue. Enhancing young children‟s lives. Early Child Development and Care, 96, 49-64. Tuckman, Bruce. W., & Monetti, David. M. (2010). Educational psychology. USA: Wadsworth. Wijnia, L. (2016). Problem with problems in problem-based learning: Difference between problem explaning versus problem solving. Health Professions Education, 2, 59-60.
| ||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 610 |