
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دوره پیش دبستانی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، آذر 1401، صفحه 100-80 اصل مقاله (520.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حلیمه میرعرب رضی* 1؛ حسین فکوری حاجی یار2؛ کاظم شریعت نیا3؛ علی اصغر بیانی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر ،دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||
4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
ایجاد توانایی حل مسئله(problem solving ) در یادگیرندگان، از عالی ترین اهداف آموزش و پرورش در تمامی سطوح تحصیلی، است. هدف پژوهش حاضر تبیین اهداف الگوی برنامه درسی مسئله محور در دورة پیش دبستانی بود.پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوای قراردادی انجام شد. مشارکت کنندگان 10 نفر از متخصصان حوزة آموزش و پرورش پیش دبستانی و علوم تربیتی در سال 1399-1398بودند. برای انتخاب افراد از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته ، تا مرحله اشباع جمع آوری و با روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافته ها اهداف برنامه درسی مسئله محور را در 6 مقوله "توانمندی حل مسئله"، "تقویت روحیه پرسشگری و جست و جو گری"، "مسئولیت پذیری و پاسخگویی"، "تقویت روحیه نشاط و سرزندگی"، "رشد همه جانبه(مهارتهای عمومی) "و "پرورش قوای ذهنی" تبیین نمود.پیشنهاد می گردد برنامه های درسی دوره پیش دبستان با توجه به این اهداف اجرا شود . | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تبیین اهداف؛ دوره پیش دبستانی؛ مسئله محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |