
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,377 |
تحلیل گفتمان بازنمایی خانواده در سریال میکائیل | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 14، فروردین 1402، صفحه 45-60 اصل مقاله (744.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62513 | ||
نویسندگان | ||
عبدالطیف کاروانی* 1؛ مهدی کاوه2؛ سامان یوسفوند3 | ||
1دانشآموخته دکتری جامعهشناسی؛ دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی؛ دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشآموخته دکترای گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز پژوهشهای مجلس. تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناخت نظم و ترجیح گفتمانی بازنمایی شده از خانوده ایرانی در سریال میکائیل انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل گفتمان است. واحد تحلیل سریال و واحد مشاهده مناسبات گفتمانی موجود در فیلم است. اجزاء این روش عبارتاند از: شناسایی دالهای محوری، مفصلبندی و تعیین گفتمان، شناسایی دال شناور، رابطه گفتمانی، فرجام تقابلِ گفتمانی و رابطه با متن (زمینه اجتماعی). یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سریال میکائیل، سه گفتمان حقطلبی، محافظهکار و افراطی مورد بازنمایی قرار گرفته و فرجام گفتمانی با برتری گفتمان حقطلب خاتمه یافته است. اصلیترین دالهای محوری گفتمان حقطلبی عبارت بودند از انعطافپذیری در سنتها، استقلال زنان، سبک حل مسئله مثبتاندیش، حمایت حقطلبانه و خانوادهگرایی؛ دالهای محوری گفتمان محافظهکار تقدیرگرایی، احترام و حرمت نگهداشتن، ترس و احساس ناامنی، بیاعتمادی به پلیس، خانواده دوستی، حمایت محافظهکارانه و دالهای محوری گفتمان افراطی خانواده نیز شامل جمود فکری و سنتگرایی افراطی، مردسالاری، کینهتوزی و انتقام، سبک حل مسئله خشونتآمیز، انگ و برچسبزنی و قانون-گریزی بودهاند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که یک بازنمایی واحدی از خانواده ایرانی وجود ندارد و با تکثری از گونههای خانواده در ایران مواجه هستیم و به همین منوال در این سریالها نیز به تقابلهای گفتمانی از این نوع خانوادهها میپردازند و در پایان سریال با توجه به گفتمان مدنظر، به دنبال برتری گفتمان و نوع خانواده مدنظر خود هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سریال تلویزیونی میکائیل؛ خانواده؛ تحلیل گفتمان؛ بازنمایی رسانهای؛ مسائل و آسیبهای خانواده | ||
مراجع | ||
منابع
آقابابایی، احسان؛ خادم الفقرایی، مهوش (1395). بازنمایی روابط درونی خانواده درپنج فیلم سینمای دهه 1380 ایران. زن در فرهنگ و هنر، 8 (2)، 171-192.
آقابابایی، احسان (1394). تحلیل روایت چگونگی بازنمایی خانواده در سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران. جامعه شناسی ایران، 16(4)، 114-136.
اعزازی، شهلا (1386). روند نمایش خانواده در تلویزیون. پژوهشهای ارتباطی، 14 (52)، 7- 34.
بشیر، حسن، و اسکندری، علی (1392). بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند». فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 6(2)، 143-161.
تاجیک، محمدرضا (1383). گفتمان، پاد گفتمان و سیاست. تهران: مؤسسه توسعه علوم انسانی. تهران.
تاجیک، محمدرضا (1379). گفتمان و تحلیل گفتمانی. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
علی احمدی، امید (1397). مدرنیته و بازنمایی خانواده در فیلمهای سینمایی پس از انقلاب اسلامی در ایران، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 14(50)، 83-59.
سروی زرگر، محمد (1390). نشانه شناسی بازنمایی خانواده در آگهیهای بازرگانی تلویزیون. پژوهشهای ارتباطی، 18(67)، 23-62.
سلطانی، سید علی اصغر (1388). قدرت، گفتمان، زبان. تهران: نشر نی.
صادقی فسایی، سهیلا و کریمی، شیوا (1385). تحلیل جنسیتی بازنمایش ساخت خانواده در سریالهای تلویزیونی ایرانی. فصلنامه مطالعات زنان، 4(3)، 109-83.
قربانی، محمد؛ سعدیپور، اسماعیل (1386). چگونگی نمایش ازدواج و طلاق در سریالهای ایرانی. پژوهشهای ارتباطی، 14(52)، 57-83.
کاروانی، عبدالطیف؛ کاوه، مهدی (1399). تحلیل گفتمان چگونگی بازنمایی خانواده در سریال زیر پای مادر. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 9(4)، 116-99.
کرمی، محمدتقی؛ فراهانی، مژگان (1395). استراتژیهای خانواده ایرانی در مواجهه با دیالکتیک فردیت و خانواده: نشانه شناسی خانواده در سینمای ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 12(44): 143-172.
گیدنز، آنتونی (1382). جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
محمدی، فردین و خالقپناه، کمال (1397). بازنمایی سریالهای تلویزیونی و برساخت گفتمانی خانواده. مجله علوم اجتماعی، 15(2)، 73-103.
مقدمی، محمدتقی (1390). نظریه تحلیل گفتمان لاکلائو و موفه و نقد آن. مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، 5(2)، 124-91.
میلر، پیتر (1384). سوژه، استیلا و قدرت در نگاه هورکهایمر، ماکوزه، هابرماس و فوکو. ترجمه: نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
نعمتی انارکی، داوود؛ قصری، داوود (1392). بازنمایی خانواده در سریالهای ترکیهای: مطالعه موردی سریال عمر گل لاله. مطالعات سبک زندگی، 5(2)، 84-53.
هرمزی زاده، محمدعلی؛ صلواتیان، سیاوش؛ قاسمی تبار، سیدهادی (1397). بازنمایی روابط خانوادگی در فصلهای چهارگانه مجموعه تلویزیونی پایتخت. خانواده پژوهی، 14(1)، 22-7.
یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1391). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
References Boyd, S., & Carter, C. I. (2010). Methamphetamine discourse: Media, law, and policy. Canadian journal of communication, 35(2), 219-238. Dutt, R. (2014). Behind the curtain: women’s representations in contemporary Hollywood. London: LSE. Fung, A., & Ma, E. (2000). Formal vs. informal use of television and sex-role stereotyping in Hong Kong. Sex roles, 42, 57-81. Gee, J. P. (2014). An introduction to discourse analysis: Theory and method. routledge. Hall, S. (Ed.). (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London: Sage. Johnston, J. (2010). Girls on screen: How film and television depict women in public relations. PRism, 7(4), 1-16. Jørgensen, M. W., & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method. Sage. Kellner, D. (2003). Media culture: Cultural studies, identity and politics between the modern and the post-modern. Routledge. Khalil, A., & Dhanesh, G. S. (2020). Gender stereotypes in television advertising in the Middle East: Time for marketers and advertisers to step up. Business Horizons, 63(5), 671-679. Laclau, E., & Mouffe, C. (2014). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical democratic politics (Vol. 8). Verso Books. Lincoln, Y. S., Guba, E. G., & Pilotta, J. J. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills. CA: Sage Publications. Lee, W. (2001). Parents divorce and their duty to support the expense of bringing up their child. Asian Women, 13(1), 85-105. İnceoğlu, İ. (2020). Gender Representation on T urkish TV. The International Encyclopedia of Gender, Media, and Communication, 1-6. Oumlil, K. (2017). The representation of women in Moroccan television talk shows. The Journal of North African Studies, 22(3), 435-457. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |