
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,400 |
بررسی افسانهها ،قصهها و متلهای کردی ایلامی از دیدگاه گریماس | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 1-17 اصل مقاله (681.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J09.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
علی حسن سهراب نزاد* 1؛ نگار نوری2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ادبیات شفاهی بخشی از فولکلور است که میراث سنتهای داستانی و غیر داستان مردمان گذشته است .ایلامیان به عنوان بخشی ازمردم کُرد، با تمدنی کهن وگنجینهای از فرهنگ بکرشفاهی دارای متلها وقصههای دیرینه است که مدتی است ثبت آنها مورد توجه محققان و پژوهشگران حوزه ادب عامه قرار گرفته است. امروزه نقدهای زیادی وجود دارد که بر کارکردهای ساختاری استوارند. ساختارگرایان همواره در پی آن بودند که به الگوهایی دست یابند تا به کمک آنها، قصه ها را مورد بررسی قرار دهند. هدف از این پژوهش، بررسی افسانه ها، داستانها ومتلهای کردی ایلام براساس نظریهءگریماس است. به دلیل فقدان مطالعه علمی و لزوم بررسی ساختاری و شهرت زیاد این نظریه، کوشیده شده به این سوال اصلی پاسخ داده شود، بازنمود بررسی افسانه ها، قصه ها ومتل های ایلامی بر اساس نظریه گریماس چگونه است؟برای رسیدن به پاسخ سؤالات، با روش کتابخانهای 127 متل از 5 کتاب انتخاب شده اند و سپس با الگوی تقابلهای دوگانه و زنجیرههای سه گانه گریماس ارزیابی گردیده است. نتیجه این بررسی نشان دهندۀ وجود شش کنشگر در متلها است. از نظر حضور و عدم حضور شخصیتها، سیزده گروه را میتوان مشخص کرد .در بعضی از قصهها، یک یا چند کنشگر غایبند که فرستنده بیشترین بسامد را از این نظر دارد. دردسته بندی انواع شخصیتها مردان بیشترین کاربرد ومخلوقات کمترین کاربرد را دارند .زنجیره های روایی گریماس نیز در همه متل ها دیده میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
روایت شناسی؛ نظریۀ گریماس؛ ادبیات عامه؛ زنجیرههای روایی؛ متل های کردی ایلام | ||
مراجع | ||
آبی، رضا. (1393). شهوگار زمسانی. ایلام: انتشارات زاگرو.
آذر، امیر اسماعیل. (1393). الهینامه عطار در نظریه معناشناسی آلژیر گریمس و شکلشناسی ژرار ژنت، تهران: انتشارات سخن.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات. ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران. نشر آگه.
پراپ، ولادیمیر. (1386). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمه فریدون بدرهای، چ2، تهران: انتشارات توس.
حسینی، سمیه. (1396). روزگار قصهها متلهای کردی ایلامی. ایلام : انتشارات زانا.
درپر، مریم و یاحقی، محمدجعفر. (1389). «تحلیل روابط شخصیتها در منظومه لیلی و مجنون نظامی». نشریه شعر پژوهی، دوره 2، شماره 3، صفحه 65 – 89.
ساداتی، سیدشهابالدین. (1387). «روایتشناسی داستان حسن کچل از دیدگاه پراپ، تودوروف و گریماس»، ماهنامۀ گلستان، اسفند شماره 96، صص61-57.
سجودی، فرزان. (1383). نشانهشناسی کاربردی.تهران: نشر قصه.
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون. (1397). راهنمای نظریۀ ادبی معاصر. ترجمۀ عباس مخبر. تهران: نشر بان.
شوهانی، علیرضا و پروین پیکانی. (1395). «سیر ادبیات داستانی در ایلام». مجله فرهنگ ایلام، سال 16، شماره 50 و 51.
عزیزنیا، یوسف و همکاران. (1393). قصههای سرزمین میدیا. ایلام : انتشارات زاگرو.
کاسی، فاطمه. (1387). « تحلیل ساختار داستان پادشاه سیاه پوش از منظر بارت و گریماس»، ادبپژوهی، دوره 2، شماره 5، صفحه 183-200.
نیازی، فاطمه. (1394). «تحلیل داستانهای کودکان بر مبنای نظریۀ گریماس». پایان نامه کارشناسیارشد .قم: دانشگاه قم .
مشیدی، جلیل و راضیه آزاد. (1390). «الگوی کنشگر در برخی روایتهای کلامی مثنوی معنوی بر اساس نظریۀ الگوی کنشگر گریماس»، نشریه متنشناسی ادب فارسی، دوره 47، شماره 3، صفحه 35- 46.
مکاریک، ایرنا ریما. (1385). دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر. ترجمۀ م. مهاجر و م. نبوی. تهران: نشر آگه.
منصوریمقدم، منصور. (1398). افسانهها، داستانها و متلهای کردی. تهران : انتشارات جامعهشناسان.
محمدزاده، عباس. (1399). ده بان بال سیمرخ. ایلام : انتشارات ژ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |