
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,588 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,385 |
بررسی، تحلیل و دستهبندی بنمایههای دعا و نفرین در فرهنگ و ادب عامۀ کلهری | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 19-34 اصل مقاله (597.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J09.2022.002 | ||
نویسندگان | ||
مهدی احمدی خواه* 1؛ علیرضا شوهانی2 | ||
1دکتری زبان و ادبیات فارسی، دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه در فرهنگ و ادب عامه و بررسی سویههای مختلف اعتقادی، تاریخی و ادبی آن منجر به شناخت بیشتر از چگونگی شکلگیری نوع نگرش و سیر تحول فکری و اجتماعی جوامع است. از مهمترین سویههای اعتقادی در فرهنگ و ادب عامه، موضوع دعا و نفرین است. دعا و نفرین در فرهنگ و ادب عامۀ کلهری نمود و کاربرد فراوانی دارد. پژوهش حاضر برآن است با استفاده از رویکرد مصاحبه و روش تحلیلی- توصیفی به بررسی گزارههای زبانی دعا و نفرین در گویش کلهری بپردازد. مهمترین هدف پژوهش حاضر یافتن پاسخهای اقناعی برای سؤالات پژوهش میباشد، که عبارتند از: 1- دعا و نفرین چه جایگاهی در نوع نگرش کردهای کلهر دارد؟ 2- این دعا و نفرینها ریشه در کدام بخش از فرهنگ دیرینۀ کلهری دارند. 3- شأن بیان این دعا و نفرینها چیست؟ از مهمترین یافتههای پژوهش آن است که گویشوران کلهری اغلب به دعا و نفرین و عواقب آن معتقدند. بنمایههای دعا و نفرین در گزارههای فرهنگ کلهری در سه مقولۀ باورهای دینی، روابط و مناسبات اجتماعی و مضامین تاریخی جای دارند. بالاترین بسامد از آن بنمایههای دینی و کمترین فراوانی مربوط به بنمایههای تاریخی است. همچنین بسامد دعا و نفرینهای حاصل از مناسبات اجتماعی در مرتبۀ دوم است. | ||
کلیدواژهها | ||
دعا و نفرین؛ بنمایه؛ ادب عامه؛ کردی کلهری | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
براریان مرزونی، طاهره (1394). «بررسی دعا و مناجات در مثنوی مولانا (دفتر اول تا ششم) با نگاهی فرمالیستی (فرم و ساختار)». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.
پرتو کرمانشاهی، علی اشرف نوبتی (1396). کوچه باغیها. چاپ چهارم، تهران: سها.
پرنیان، موسی (1380). فرهنگ عامۀ کُرد. کرمانشاه: چشمۀ هنر و دانش.
دالوند، احمد (1397). «کر داوت ئر دورت». وبلاگ دالوند، ((www.dalvandclub.ir/1397/09/24/post-55
دولت آبادی، محمود (1382). کلیدر. جلد ده. چاپ شانزدهم، تهران: فرهنگ معاصر، چشمه.
دهخدا، علی اکبر (1372). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران.
دهرامی، مهدی و مجتبی فهیمیپور (1396). «آفرین و نفرین در آثار ایرانی باستان و میانه». مطالعات ایرانی، دورۀ16، شمارۀ 31، صص 65-78.
دهقان، مسعود و ابراهیم بدخشان (1398). «تصریف فعل و مقولههای در کردی کلهری براساس صرف زایشی باور». پژوهشنامۀ ادبیات کردی، دورۀ 5، شمارۀ 8، صص 107-124.
راستی، نرگس (1394). «بررسی تحلیلی عذاب خدایان در اساطیر ملل». پارسه، سال 15، شمارۀ 25، صص 80-109.
رضوانی، علی اصغر (1385). شیعهشناسی و پاسخ به شبهات. تهران: مشعر.
زروان، زینب (1395). «دعا و نفرین و آیینهای آن در اساطیر». پایاننامۀ ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون.
سارویی، ویدا (1398). «بازتاب درونمایۀ دعا و نفرین در دوبیتیهای عامیانۀ مازندران». فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال هفتم، شمارۀ 27، صص 58-78.
سهرابنژاد، علی محمد (1392). ضربالمثلهای ایلام. ایلام: زانا.
شکورزاده، ابراهیم (1363). عقاید و رسوم خراسان بزرگ. چاپ دوم، تهران: سروش.
قنبری عدیوی، عباس (1386). «آفرین و نافرین در فرهنگ مردم بختیاری». فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 11، صص 69-88.
کمری بیدکرپه، نسرین (1390). «بررسی دعا و نیایش در شاهنامۀ فردوسی و تطبیق آن با دعاهای قرآنی و ادعیۀ مذکوره از ائمۀ اطهار». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
گودرزی، علیرضا (1381). ایل کلهر در دوره مشروطیت. کرمانشاه: کرمانشاه.
مجلسی، محمد باقربن محمد تقی (1363). بحارالانوار. ترجمۀ ابوالحسن موسوی همدانی. تهران: کتابخانۀ مسجد حضرت ولی عصر(عج).
محمدی، کریمخان و حکیمه احسانی (1397). «مطالعۀ انسانشناختی پدیدۀ خونبس در منطقۀ صیدون خوزستان». اسلام و مطالعات اجتماعی، دورۀ 6 ، شمارۀ اول، صص 140-169.
محمدی، ناهید (1391). کلهرنامه. تهران: دستان.
محمدی وکیل، مینا و حسن بلخاری قهی (1398). «نگاهی به چگونگی استحالۀ مفهوم –خدا و انسان- از اسطورههای غربی یونان تا انسان محوری». انسانپژوهی دینی، سال 16، شمارۀ 42، صص161-182.
مرادی غیاثآبادی، رضا (1391). گوی بالدار، پژوهشهای ایرانی: تهران.
معروف، غلامرضا و ایرج داداشی (1396). «مقوله بندی فرۀ ایزدی و تکامل آن تحت تأثیر قرآن». حکمت معاصر، دورۀ 8، شمارۀ 3 ،131-169.
مقدّم، محمد (1342). راهنمای ریشۀ فعلهای در زبان اوستا و فارسی باستان و فارسی کنونی. تهران: موسسه مطبوعاتی علمی.
میرنیا، علی (1368). ایلها و طایفههای عشایری کرد ایران. تهران: نسل دانش.
یوسفی، روح الله و خلیل بیگزاده (1394). «فرۀ ایزدی و عنایت الهی در جهانبینی اسطورهای و عرفانی با تأکید بر شاهنامۀ فروسی و مثنوی معنوی مولوی». عرفانیات در ادب فارسی، دورۀ 6، شمارۀ 22، 107-130. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 457 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |