
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
بررسی الهامپذیری نمادین از سیره پیامبران در شعر سمیح القاسم | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 95-112 اصل مقاله (420.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2023.62612 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد آقائی* 1؛ خدیجه عرب صالحی2؛ طاهره رنجبریان3 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
شاعران معاصر نماد اسطورهای را به شکل هنری و معاصر آن در ادبیات مهجر بکار میگیرند. این نوع از نماد در ادبیات معاصر عرب فضای وسیعی را به خود اختصاص داد. نویسندگان بزرگ چنین فرض کردند که نماد را از یک اشاره زودگذر صرف که با متن ناسازگار است ارتقا دهند تا تلاش آنها را تجسم بخشد و نگرانیهای ذهنی و عینی آنها را در نمادهایی که قادر به برانگیختن نهفته های روان انسان هستند در هم آمیزد. به خصوص که آنها موانع سنتی را که مانع اوج گیری ادبیات آنها در آسمان خیال بود، درهم شکستند. آثار این دایره گسترش یافت و بسیاری از نویسندگان، چه در شعر، چه در نثر و چه در رمان، مانند احمد زکی ابو شادی، سعید عقل، صلاح لبکی و سمیح القاسم را در بر گرفت. این مقاله به شرح زندگی سمیح قاسم پرداخته و ابیاتی از اشعار وی که نماد پیامبران در آن است ذکر شده است. سمیح قاسم برای دغدغه های خود و درد مردمش در مقابل اشغالگران، نمادهای مذهبی از جمله نماد پیامبران را برگزید. او از شخصیت پیامبران به عنوان نماد قیام در برابر هر ستمگر بی انصافی و بیان قیام فلسطینیها در برابر نیروهایی که بر او چیره شده بودند استفاده کرد. مفهوم آوارهگی در داستان حضرت یوسف (ع) هنگامی که برادرانش او را در چاه انداختند یا حضرت یونس (ع) هنگامی که توسط نهنگی بلعیده شد وجود دارد. او آزادی وطن و پیروزی فلسطینیان را با دیدار یعقوب و یوسف، پس از تحمل درد فراق، به تصویر میکشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات مهجر؛ نماد؛ شعر مقاومت؛ سیره پیامبران؛ سمیح قاسم | ||
مراجع | ||
ابن جعفر، قدامة. (1934). نقد الشعر. بیروت: دارالکتب العلمیة.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
بزراوی، باسل محمّد علی. (2008). سمیح القاسم دراسة نقدیة فی قصائده المحذوفة. رسالة ماجستیر، جامعة النجاح الوطنیة، إشراف الأستاذ الدکتور عادل الأسطة.
پورنامداریان، تقی. (1364). رمز وداستانهای رمزی در ادبیات فارسی. شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
الجیوسی، سلمی الخضراء. (2007). الإتجاهات والحرکات فی الشعر العربی الحدیث (ترجمة الدکتور عبد الواحد لؤلؤة). بیروت: مرکز دراسات الوحدة العربیة.
رستم پور، رقیه. (1384). التّناص القرآنی فی شعر محمود درویش. مجلة الجمعیة العلمیة الإیرانیة للغة العربیة وآدابها، 3، 15-33.
زیدان، رقیه. (2001). التغیر الدلالی فی شعر سمیح القاسم. رسالة ماجستیر، جامعة النجاح الوطنیة، إشراف الأستاذ الدکتور یحیی جبر.
شقروش، شادیة. (2010). مقالة: "محمود درویش مصلوب فی رحم القضیة".
عبداللطیف، حجاب. (د.ت). مقالة: "تقنیة توظیف التّراث الدینی فی شعر مفدی زکریا". جامعة المسیلة.
عشری زاید، علی. (1978). استدعاء الشخصیات التراثیة فی الشعر العربی المعاصر. طرابلس: الشرکة العامة للنشر والتوزیع والإعلان.
فیروز آبادی، مجد الدین. (1987). قاموس المحیط. دمشق.
القاسم، سمیح. (1978). الحماسة (المجلد الأول). عکا: منشورات مکتب الأسوار.
القاسم، سمیح. (1979). الحماسة (المجلد الثانی). عکا: منشورات مکتب الأسوار.
القاسم، سمیح. (1981). الحماسة (المجلد الثالث). عکا: منشورات مکتب الأسوار.
القاسم، سمیح. (1987). دیوان. بیروت: دار العودة.
القاسم، سمیح. (1991). أغانی الدروب. کفرقارع، بیروت: دار العودة.
القاسم، سمیح. (1991). المجموعة الکاملة (الطبعة الأولی). کفرقارع: دار الهدی.
القاسم، سمیح. (1994). الکتب السبعة. بیروت: دار الجدید.
کنفانی، غسّان. (1987). الأدب الفلسطینی المقاوم تحت الاحتلال. بیروت: مؤسسة الأبحاث العربیة.
المتوکل، طه، وآخرون. (1999). حوار مع سمیح القاسم (المتنبی واحد من عائلة الشعراء). فلسطین: المرکز الثقافی الفلسطینی.
مجموعة من الکتاب. (1999). المختلف الحقیقی. الأردن: دار الشروق.
النقاش، رجاء. (1971). محمود درویش شاعر الأرض المحتلة (الطبعة الثانیة). دار الهلال. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60,336 |