
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,390 |
بررسی هستی شناسی عرفانی در کلام نوروز علی سورانی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 105-132 اصل مقاله (774.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2024.62658 | ||
نویسندگان | ||
علی حسن سهراب نژاد1؛ رضا محمدی* 2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، ایلام، ایران. | ||
چکیده | ||
نوروزعلی سورانی (1220-1290هـ..ق) یکی از چهرههای برجستۀ یارسان به شمار میآید که دارای دیوانی آیینی است که با گویش کُردی گورانی به بررسی مسائلی مانند: خداشناسی، انسانشناسی، مسائل فلسفی و دینی و ...، پرداخته است. با توجه به اینکه تاکنون دربارۀ این شاعر و مبحث هستیشناسی در کلام او پژوهشی مستقل انجام نشده است، پژوهش حاضر به «بررسی هستیشناسی عرفانی» در کلام او میپردازد. بحث هستی و هستیشناسی یکی از مسائل مهم در عرفان اسلامی است که به عنوان غنیترین اندیشه در آثار نویسندگان و شعرای عارف بازتاب و نمود چشمگیری دارد. هستیشناسی یک اصطلاح است که در آثار متأخر با عناوین انسانشناسی، معرفتشناسی، شناخت جهان و ...، از آن یاد میشود؛ بنابراین یکی از اهداف اصلی این پژوهش شناساندن بهتر این سرایندۀ توانمند به غیر کُرد زبانان و پیبردن به افکار و اندیشههای وی میباشد. جامعۀ آماری شامل دفتر کلام نوروزعلی سورانی است که با شیوۀ کتابخانهای و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد سورانی در لابهلای دفتر کلام به بحث خداشناسی، انسان و چگونگی آفرینش او و تمامی موجودات، بحث معاد و روز محشر، تجلی ذات و صفات، اسرار خداوندی، اعتقاد و باور به روز ظهور اشاره داشته است و این موارد بیانگر جلوههای هستیشناسی در دفتر اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
هستی شناسی؛ خداشناسی؛ تجلی؛ نوروز علی سورانی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم، ترجمه الهی قمشه ای.
ادگار، اندر؛ سجویک، پیتر (1388)، مفاهیم کلیدی در نظریهی فرهنگی، ترجمهی ناصرالدین علی نقویان، تهران: پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
القاصی، مجید (1358)، آیین یاری، تهران: کتابخانهی طهوری.
جیحون آبادی، نعمت الله (1361)، حق الحقایق یا شاهنامه حقیقت، مصحح و مقدمه محمد مکری، تهران: طهوری.
حسینی طرهان، سیّد مجتبی (1397)، بیاض یاری، تهران: انتشارات آذرفر.
دانشور، سید فریدون (1381)، دفتر نوروز سورانی، چاپ دوم، تهران: چاپخانهی دالاهو.
.............................. (1386)، بینش و آیین یارسان، چاپ دوم، تهران: انتشارات دالاهو.
رستمی، منصور (1392)، آیین یارسان (اهل حق)، چاپ اول، قم: انتشارات رسالت یعقوبی.
صفیزاده بورهکهیی، صدیق (1375)، نامه سرانجام یا کلام خزانه، تهران: انتشارات هیرمند.
طاهری، طیب (2009)، تاریخ و فلسفهی سرانجام، شرحی بر نحلههای فکری و اعتقادی در کردستان، اربیل، مرکز تحقیق و نشر مکریانی.
قیصری، داود (1375)، شرح فصوص الحکم، تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی.
کارل، هاوی؛ گامز، دیوید (1389)، فلسفه و فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم، ترجمهی جلال الدین اعلم، تهران: سروش.
مک کواری، جان (1377)، فلسفهی وجودی، ترجمهی محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
یثربی، سیدیحیی (1386)، عرفان و شریعت، تهران: کانون اندیشهی جوان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 503 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |