
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,598 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,387 |
گفتمان، آرزو و دیوانگی در رمان آبیترین چشم(1970) اثر تونی ماریسون | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 45-68 اصل مقاله (560.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.62734 | ||
نویسنده | ||
عرفان رجبی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعۀ حاضر در پی آنست که رابطۀ بین گفتمان، زبان، سوبژکتیویته را بررسی کند. بدین منظور، رمان آبیترین چشم (1970) اثر تونی ماریسون، نویسندۀ آفریقایی-آمریکایی معاصر،انتخاب شد. برای حصول این هدف، تحلیل گفتمان انتقادی و زبانشناسی نظامند نقشگرای مایکل هالیدی به عنوان چارچوب نظری و عملی پژوهش اتخاذ شد. روش تحلیل شامل انتخاب بخشهای کلیدی رمان و تحلیل آنها به کمک مقولات دستور نظامند نقشگرای مانند تحلیل فرآیندهای گذاریی، وجه، عنصرخود ایستای فعل،وجهنما، مبتداسازی بود. سپس دادههای در جداولی خلاصه و یافتههای کلیدی تفسیر شدند. پراکتیس اجتماعی رمان نیز مورد بحث قرار گرفته و ارتباط آن با یافتهای بدست آمده از تحلیلهای قبلی بررسی شد. آنگاه ساخت رمان براساس بینامتنیت، بیناگفتمان و بافتگذاری مجدد نیز مورد توجه قرار گرفت. پژوهشهای پیشین بر هویت مبتنی بر پارادایم فرهنگی و نژادی تمرکز کردهاند. این پژوهش با اتخاذ رویکرد گفتمانی نشان داد سوبژکتیویته امری پیچیده و چند لایه است. ساخت رمان متشکل از پراکتیسهای اجتماعی گوناگون، پراکتیسهای گفتمانی و شگردهای متنی است. رمان در چارچوب افق تحولات تاریخی-اجتماعی-فرهنگی جامعۀ سیاهپوستان و جامعۀ آمریکا قابل فهم است و برهمین اساس هویتی نوینی را مطرح نکرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ماریسون؛ سوبژکتیویته؛ تحلیل گفتمان؛ زبانشناسی نقشگرای | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |