
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
بررسی کیفی نقش عوامل آسیب زای خانواده در شکل گیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 34، اسفند 1401، صفحه 125-146 اصل مقاله (997.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/fcp.2023.62735 | ||
نویسندگان | ||
روشنک خدابخش پیرکلانی* 1؛ سپیده معصومی علاء2؛ علی قره داغی3؛ علیرضا شفیعی کندجانی4 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
3استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4دانشیار روان پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
بررسی عوامل کارساز در شکلگیری کارکردهای اختلال شخصیت مرزی همواره مورد توجه درمانگران و پژوهشگران بوده است و خانواده همچون بخش جداییناپذیر عوامل تأثیرگذار اهمیت بسزایی در پژوهشهای این گستره دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی کیفی نقش عوامل آسیبزای خانواده در شکلگیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی بود. برای انجام این پژوهش کیفی، از میان مراجعین بیمارستان رازی تبریز 10 فرد دچار اختلال شخصیت مرزی به شیوه نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. این افراد توسط روانپزشکان بیمارستان تشخیص اختلال شخصیت مرزی دریافت کرده بودند. روش اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختارمند با سؤالات باز بود. اطلاعات برآمده از مصاحبهها پس از پیادهسازی، با بهرهگیری از مدل استراوس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. درستی و اعتبار پژوهش حاضر ریشه در چهار محور «باورپذیری، انتقالپذیری، تصدیق پذیری و اطمینانپذیری» داشت. یافتههای برآمده از مصاحبه با شرکتکنندگان در گستره آسیبهای خانواده و شکلگیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی با بهکارگیری مطالعه نظریه داده بنیاد، در سه مقوله اصلی «عوامل آسیبزای خانواده»، «آسیبهای دوران کودکی» و «سازوکارهای دفاعی غیر سازشی» و چندین خرده مقوله خلاصه گردید و سرانجام به استخراج یک مدل پارادایمی در شکلگیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی انجامیده شد. بهصورت کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داده است، عوامل آسیبزای خانواده در شکلگیری سازوکارهای دفاعی غیر سازشی افراد دچار اختلال شخصیت مرزی نقش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی کیفی؛ خانواده؛ سازوکارهای دفاعی غیر سازشی؛ اختلال شخصیت مرزی؛ نظریه زمینه ای | ||
مراجع | ||
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th. Ed.). Washington, DC: APA. https://psycnet.apa.org/record/2013-14907-000 Bhusiri, P., Phuphaibul, R., Suwonnaroop, N., & Viwatwongkasem, C. (2018). Effects of parenting skills training program for aggressive behavior reduction among school-aged children: a quasi-experimental study. Pacific Rim International Journal of Nursing Research, 22(4), 332-346 https://scholar.google.com/scholar?cluster=9315949334903894356&hl=fa&as_sdt=0,5 Cluver, L., Shenderovich, Y., Meinck, F., Berezin, M. N., Doubt, J., Ward, C. L., ... & Wessels, I. (2020). Parenting, mental health and economic pathways to the prevention of violence against children in South Africa. Social Science & Medicine, 262, 113194. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2020.113194 Di Giuseppe, M., Prout, T. A., Fabiani, M., & Kui, T. (2020). Defensive profile of parents of children with externalizing problems receiving Regulation-Focused Psychotherapy for Children (RFP-C): A pilot study. Mediterranean Journal of Clinical Psychology, 8(2). https://doi.org/10.6092/2282-1619/mjcp-2515 Dixon-Gordon, K. L., Marsh, N. P., Balda, K. E., & McQuade, J. D. (2020). Parent emotion socialization and child emotional vulnerability as predictors of borderline personality features. Journal of abnormal child psychology, 48(1), 135-147. https://doi.org/10.1007/s10802-019-00579-6 D'Onofrio, B., & Emery, R. (2019). Parental divorce or separation and children's mental health. World Psychiatry, 18(1), 100. https://doi.org/10.1002/wps.20590
Foroughe, M., Stillar, A., Goldstein, L., Dolhanty, J., Goodcase, E. T., & Lafrance, A. (2019). Brief emotion-focused family therapy: An intervention for parents of children and adolescents with mental health issues. Journal of Marital and family therapy, 45(3), 410-430. https://doi.org/10.1111/jmft.12351 Kaufman, E. A., Victor, S. E., Hipwell, A. E., & Stepp, S. D. (2020). Reciprocal Influences of Parent and Adolescent Borderline Personality Symptoms Over 3 Years. Journal of Personality Disorders, 34(Supplement B), 130-145. https://doi.org/10.1521/pedi_2020_34_483 Kerr, K. L., Ratliff, E. L., Cosgrove, K. T., Bodurka, J., Morris, A. S., & Simmons, W. K. (2019). Parental influences on neural mechanisms underlying emotion regulation. Trends in neuroscience and education, 16, 100118. https://doi.org/10.1016/j.tine.2019.100118 Lee, Y. J., Keum, M. S., Kim, H. G., Cheon, E. J., Cho, Y. C., & Koo, B. H. (2020). Defense Mechanisms and Psychological Characteristics According to Suicide Attempts in Patients with Borderline Personality Disorder. Psychiatry investigation, 17(8), 840. https://doi.org/10.30773/pi.2020.0102 Lepage-Voyer, C., Terradas, M. M., & Laverdière, O. (2019). Defense mechanisms and traits of borderline personality disorder among children living in child protective services. La psychiatrie de lenfant, 62(1), 173-205. https://doi.org/10.3917/psye.621.0173 Ma, F., Heyman, G. D., Jing, C., Fu, Y., Compton, B. J., Xu, F., & Lee, K. (2018). Promoting honesty in young children through observational learning. Journal of Experimental Child Psychology, 167, 234-245. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2017.11.003 Nilsson, D., Nordås, E., Pribe, G., & Svedin, C. G. (2017). Child physical abuse–High school students’ mental health and parental relations depend on who perpetrated the abuse. Child Abuse & Neglect, 70, 28-38. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.05.007 Oltean, I. I., Perlman, C., Meyer, S., & Ferro, M. A. (2020). Child Mental Illness and Mental Health Service Use: Role of Family Functioning (Family Functioning and Child Mental Health). Journal of Child and Family Studies, 29(9), 2602-2613. https://doi.org/10.1007/s10826-020-01784-4 Pedersen, G. A., Smallegange, E., Coetzee, A., Hartog, K., Turner, J., Jordans, M. J., & Brown, F. L. (2019). A systematic review of the evidence for family and parenting interventions in low-and middle-income countries: child and youth mental health outcomes. Journal of Child and Family Studies, 1-20. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01399-4 Rezapour Nasrabad, R. (2018). Criteria of validity and reliability in qualitative research. Journal of qualitative research in health sciences, 7(4), 493-499. https://jqr1.kmu.ac.ir/article_90915_961033a07fdf00c73346f94038f98b9d.pdf Schoppmann, J., Schneider, S., & Seehagen, S. (2019). Wait and see: Observational learning of distraction as an emotion regulation strategy in 22-month-old toddlers. Journal of abnormal child psychology, 47(5), 851-863. https://doi.org/10.1007/s10802-018-0486-7 Strauss, A. and Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. https://psycnet.apa.org/record/1990-98829-000 Vahedi, A., Krug, I., & Westrupp, E. M. (2019). Crossover of parents' work-family conflict to family functioning and child mental health. Journal of Applied Developmental Psychology, 62, 38-49. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.01.001 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 564 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 515 |