
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,367 |
تأثیر برنامه والدگری مبتنی بر ذهن تمامعیار در افسردگی، اضطراب و تنیدگی مادران دارای فرزند دچار اختلال ناخشنودی جنسیتی | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 34، اسفند 1401، صفحه 207-230 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/fcp.2023.62739 | ||
نویسندگان | ||
سپیده بشیرگنبدی1؛ علی شیخ الاسلامی* 2؛ علی رضایی شریف2؛ احمدرضا کیانی2 | ||
1دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران | ||
2دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران | ||
چکیده | ||
نظر به موضوعیت دو گروه جنسیتی در جوامع، جای شگفتی نیست که برخی والدین به مجرد آگاه شدن از انتخاب جنسیت ناهمخوان با جنس فرزندان، به دلیل تنش برآمده از شرم و سرافکندگی دچار مشکلات روانی شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر ذهن تمامعیار بر افسردگی، اضطراب و تنیدگی در مادران دارای فرزند با اختلال ناخشنودی جنسیتی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گروه کنترل بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با دوره پیگیری سهماهه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را همه مادران دارای فرزند دچار ناخشنودی جنسیتی و مراجعهکننده به مرکز بهزیستی و انستیتو روانپزشکی شهر تهران در سال 1401 تشکیل میدادند که از میان آنها بر پایه پرسشنامه هویت جنسیتی (Deogracias et al, 2007) و مصاحبه بالینی ساختاریافته طبق معیارهای DSM-5 با فرزندانشان،30 نفر به شیوه در دسترس انتخابشده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. آزمودنیهای انتخابشده در هر دو گروه بهوسیله پیشآزمون و توسط پرسشنامه افسردگی، اضطراب و تنیدگی (Lovibond & Lovibond, 1996) مورداندازهگیری قرار گرفتند، پسازآن برنامه والدگری مبتنی بر ذهن تمامعیار (Bögels & Restifo, 2014) به گروه آزمایش آموزش داده شد ولی گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از آموزش در هر دو گروه پسآزمون اجراشده و همچنین پس از سه ماه آزمون پیگیری از هر دو گروه به عمل آمد. دادههای بهدستآمده با بهکارگیری روش آماری واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه والدگری مبتنی بر ذهن تمامعیار مایه بهبود سطح افسردگی، اضطراب و تنیدگی در مادران دارای فرزند دچار ناخشنودی جنسیتی شده که این بهبودی تا مرحله پیگیری برقرار بوده است (05/0 P<). بر این بنیاد پیشنهاد میشود که مشاوران و روانشناسان از این روش در مراکز مشاوره برای این گروه از مادران استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
: افسردگی؛ اضطراب؛ تنیدگی؛ والدگری؛ ذهن تمامعیار؛ ناخشنودی جنسیتی | ||
مراجع | ||
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological assessment, 10(2), 176. https://psycnet.apa.org/buy/1998-02891-012 Barr, S. M., Budge, S. L., & Adelson, J. L. (2016). Transgender community belongingness as a mediator between the strength of transgender identity and well-being. Journal of Counseling Psychology, 63(1), 87-97. 10.1037/cou0000127 Barzegar, S., Aali, S., & Aghamohammadian Sherbaf, H. (2020). Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training Program on Psychological and Physical Well-Being of Mothers of Children with Down Syndrome. Psychology of Exceptional Individuals, 10(37), 21-38. https://doi.org/10.22054/jpe.2020.45582.2040. [Persian]. Berglund H, Lindström P, Dhejne-Helmy C, Savic I. (2008). Male-to-female transsexuals show sex-atypical hypothalamus activation when smelling odorous steroids. Cereb Cortex. 18(8):1900-8. https://doi.org/10.1093/cercor/bhm216 Bögels S, Restifo K. (2014). Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. 1st ed. New York: Springer; 313-15. 10.1007/s12671-013-0256-0 Budge, S. L., Sinnard, M. T., Lindley, L., Dillard, Q., & Katz-Wise, S. L. (2023). A Qualitative Content Analysis of Concordance and Discordance Regarding Identity, Affect, and Coping in Families with Transgender and Nonbinary Youth. LGBTQ+ Family: An Interdisciplinary Journal, 19(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/27703371.2022.2131673 Cooper, K., Mandy, W., Butler, C., & Russell, A. (2023). Phenomenology of gender dysphoria in autism: a multi-perspective qualitative analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 64(2), 265-276. 10.1111/jcpp.13691 Cooper, K., Mandy, W., Russell, A., & Butler, C. (2023). Healthcare clinician perspectives on the intersection of autism and gender dysphoria. Autism, 27(1), 31-42. 10.1177/13623613221080315 Davis TS. (2012). Mindfulness-based approaches and their potential for educational psychology practice. Educational psychology in practice;28(1):31-46. 10.1080/02667363.2011.639348 De Brito Silva, B., Vaitses Fontanari, A. M., Seibel, B. L., Chinazzo, Í. R., Luxion, K., Rodrigues Lobato, M. I., ... & Costa, A. B. (2023). Transgender parenthood, participation in children's lives, and association with discrimination experiences: An exploratory study. Family Relations, 72(1), 122-139. https://doi.org/10.1111/fare.12637 Deogracias, J. J., Johnson, L. L., Meyer-Bahlburg, H. F., Kessler, S. J., Schober, J. M., & Zucker, K. J. (2007). The gender identity/gender dysphoria questionnaire for adolescents and adults. Journal of sex research, 44(4), 370-379. https://doi.org/10.1080/00224490701586730 Dierckx, M., Motmans, J., Mortelmans, D., & T’sjoen, G. (2016). Families in transition: A literature review. International review of psychiatry, 28(1), 36-43. 10.3109/09540261.2015.1102716 Duncan, L. E., Garcia, R. L., & Teitelman, I. (2021). Assessing politicized gender identity: Validating the Feminist Consciousness Scale for men and women. The Journal of Social Psychology, 1-23. http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2020.1860883 Johnson SL, Benson KE. (2014). “It's Always the Mother's Fault”: Secondary Stigma of Mothering a Transgender Child. J GLBT Fami Stud. 10(1-2):124-44. https://doi.org/10.1080/1550428X.2014.857236 kaviyani L, khodabakhshi-koolaee A. (2019). The Study of Psychological Challenges in Mothers with Transsexual Child: A Phenomenological Study. IJRN; 6 (2):11-22.URL: http://ijrn.ir/article-1-463-fa.html. [Persian]. Kuvalanka, K. A., Weiner, J. L., & Mahan, D. (2014). Child, family, and community transformations: Findings from interviews with mothers of transgender girls. Journal of GLBT Family Studies, 10(4), 354-379. https://doi.org/10.1080/1550428X.2013.834529 Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1996). Depression anxiety stress scales. Psychological Assessment. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/t01004-000 Matsuno, E. (2019). The Development of an Online Intervention to Increase Supportive Behaviors among Parents of Transgender Youth (Doctoral dissertation, UC Santa Barbara). https://escholarship.org/uc/item/6hc4q5s3 Naseri S, Khodabakhshi-koolaee A. (2018). Comparison of Hope inventory And Body Image of Transsexual Individuals, with and without Reassignment Surgery. IJRN; 4 (4):18-26. http://ijrn.ir/article-1-353-fa.html. [Persian]. Nicholls AR, Perry JL, Jones L, Sanctuary C, Carson F, Clough PJ. (2015). The mediating role of mental toughness in sport. J Sports Med Phys Fitness. 55(7–8):824–34. https://www.minervamedica.it/en/journals/sports-med-physical-fitness/article.php?cod=R40Y2015N07A0824 Richter, B. E., Lindahl, K. M., & Malik, N. M. (2017). Examining ethnic differences in parental rejection of LGB youth sexual identity. Journal of Family Psychology, 31(2), 244. 10.1037/fam0000235 Sahebi, A., Asghari, M. J., & Salari, R. S. (2005). Validation of Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) for an Iranian Population, Developmental psychology 1(4), 36-54. https://jip.stb.iau.ir/article_512443.html. [Persian]. Soltanizadeh M, Nemati N, Latifi Z. (2020). Psychometric Properties of Gender Identity/Gender Dysphoria Questionnaire for Adolescents and Adults in Female Adolescents. Journal of Research in Psychological Health; 13 (4):101-114. URL: http://rph.khu.ac.ir/article-1-3581-fa.html. [Persian].Soroushvala, Azin. (2020). The effectiveness of mindfulness-based interventions on marital satisfaction and coping styles in parents of children with autism spectrum disorder. New ideas of psychology quarterly.4(8). 1-12. http://jnip.ir/article-1-275-fa.html. [Persian]. Thomas R, Pega F, Khosla R, Verster A, Hana T, Say L. (2017). Ensuring an inclusive global health agenda for transgender people. Bull World Health Organ. 95(2):154-156. https://doi.org/10.2471/blt.16.183913 Torok, M., Calear, A. L., Smart, A., Nicolopoulos, A., & Wong, Q. (2019). Preventing adolescent suicide: A systematic review of the effectiveness and change mechanisms of suicide prevention gatekeeping training programs for teachers and parents. Journal of Adolescence, 73, 100-112. 10.1016/j.adolescence.2019.04.005 Turpyn CC, Chaplin TM. (2016). Mindful Parenting and Parents' Emotion Expression: Effects on Adolescent Risk Behaviors. Mindfulness;7(1):246-54. 10.1007/s12671-015-0440-5 Wahlig, J. L. (2015). Losing the child, they thought they had: Therapeutic suggestions for an ambiguous loss perspective with parents of a transgender child. Journal of GLBT Family Studies, 11(4), 305-326. https://doi.org/10.1080/1550428X.2014.945676 Wallace R, Russell H. (2013). Attachment and Shame in Gender-Nonconforming Children and Their Families: Toward a Theoretical Framework for Evaluating Clinical Interventions. Int Jo Transgenderism. 14(3):113-26. 10.1080/15532739.2013.824845 Yaghoobnezhad S, Afrooz G A, Arjmandnia A A, Ghobari B. (2019). Mindfulness-Based Interventions for parents of slow-paced people: A Systematic review and meta-analysis. JOEC. 19 (1):109-126. http://joec.ir/article-۱-۵۸۲-fa.html. [Persian]. Zamboni, B. D. (2006). Therapeutic considerations in working with the family, friends, and partners of transgendered individuals. The Family Journal, 14(2), 174-179. 10.1177/1066480705285251 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 421 |