
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای شعف مشتریان ورزشی: با تاکید بر ورزشکاران خبره ایران | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 2، مرداد 1402، صفحه 90-112 اصل مقاله (949.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2023.62742 | ||
نویسندگان | ||
فرید گنجی* 1؛ سردار محمدی2؛ جف دیکسون3 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گردستان، سنندج، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه لاتروب ملبورن..استرالیا | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی شاخصهای شعف مشتریان ورزشی بود. روش تحقیق به صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی بود و در دو فاز کیفی و کمی به صورت پی در پی انجام گرفت. روش تحقیق در بخش کیفی از نوع تحلیل مضمونی و در بخش کمی اولویتبندی به روش ای اچ پی صورت گرفت. جامعه آماری بخش کیفی مصرفکنندگان (مشتریان) کالا و خدمات ورزشی که حداقل سابقه پنج سال مصرف کالا خدمات در ورزش را داشتند انتخاب شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بود. نمونه آماری با توجه به اشباع نظری محقق مشخص شد و جهت اطمینان از اشباع نظری سه نمونه دیگر بعد از نمونه 16 انتخاب شد(3+16). ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و ترسیم شبکه مضامین استفاده شد. در مرحله کمی پرسشنامهای بر اساس مولفههای به دست آمده طراحی شد و در بین مشتریانی که از آنها مصاحبه گرفته شده بود توزیع شدو مقایسه زوجی مولفهها صورت گرفت و وزن مولفهها به دست آمد. تجزیه و تحلیل یافته-ها در چهار بعد عوامل مشتری (با دو مضمون تخصص و منحصر به فرد بودن محصول)؛ بعد خدمات (مضمون اصلی تمایز در ارائه خدمات)؛ بعد محیط( مضمون جو دوستانه و حمایتی و تعاملات حرفهای) و بعد کارکنان(مضمون دانش و آگاهی تخصصی و در نظر گرفتن روحیات مشتری) صورت گرفت. در مرحله کیفی از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی ان ویوو و در مرحله کمی از نرم افزاراکسپرت چویس استفاده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
"شعف مشتری"؛ "محصولات ورزشی"؛ "محیط"؛ "تحلیل مضمونی" | ||
مراجع | ||
References
Ball, J., & Barnes, D. C. (2017). Delight and the grateful customer: Beyond joy and surprise. Journal of Service Theory and Practice, 27(1), 250-269.
Barnes, D. C., Kraemer, T., Gouthier, M. H., Ludwig, N., & Giese, A. (2021). After-service gifts: Evaluating how presence, context and value impact customer satisfaction and customer delight. Journal of Marketing Theory and Practice, 29(3), 343-357.
Barnes, D. C., & Krallman, A. (2019). Customer delight: A review and agenda for research. Journal of Marketing Theory and Practice, 27(2), 174-195.
Barnes, D. C., Meyer, T., & Kinard, B. R. (2016). Implementing a delight strategy in a restaurant setting: the power of unsolicited recommendations. Cornell Hospitality Quarterly, 57(3), 329-342.
Bartl, C., Gouthier, M. H., & Lenker, M. (2013). Delighting consumers click by click: Antecedents and effects of delight online. Journal of Service Research, 16(3), 386-399. doi:10.1177/1094670513479168.
Beauchamp, M. B., & Barnes, D. C. (2015). Delighting baby boomers and millennials: Factors that matter most. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(3), 338-350.
Berman, B. (2005). How to delight your customers. California management review, 48(1), 129-151.
Dagger, T.S. (2011). To delight or not to delight? An investigation of loyalty formation in the restaurant industry. J. Hosp. Kim, M., Vogt, C.A., Knutson, B.J., 2015. Relationships among customer satisfaction,
Choi, S. A., & Hwang, Y. Y. (2019). The structural relationship between brand engagement and customer delight by sports brand experience. Journal of the Korea Industrial Information Systems Research, 24(3), 51-66.
Choi, S., & Mattila, A. S. (2008). Perceived controllability and service expectations: Influences on customer reactions following service failure. Journal of Business Research, 61(1), 24-30.
Chuang, S. C., Cheng, Y. H., Chang, C. J., & Yang, S. W. (2012). The effect of service failure types and service recovery on customer satisfaction: a mental accounting perspective. The Service Industries Journal, 32(2), 257-271.
Cook, L. S., Bowen, D. E., Chase, R. B., Dasu, S., Stewart, D. M., & Tansik, D. A. (2002). Human issues in service design. Journal of operations management, 20(2), 159-174.
Cranage, D. (2004). Plan to do it right: and plan for recovery. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 16(4), 210-219.
Creswell, J. W., & Clark, V. P. (2011). Mixed methods research. SAGE Publications.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Dey, S., Ghosh, S., Datta, B., & Barai, P. (2017). A study on the antecedents and consequences of customer delight. Total Quality Management & Business Excellence, 28(1-2), 47-61.
Ekinci, Y., Dawes, P. L., & Massey, G. R. (2008). An extended model of the antecedents and consequences of consumer satisfaction for hospitality services. European Journal of Marketing, 42(1/2), 35-68.
Finn, A. (2005). Reassessing the foundations of customer delight. Journal of Service Research, 8(2), 103-116.
Guidice, R. M., Barnes, D. C., & Kinard, B. R. (2020). Delight spirals: the cause and consequence of employee perceived customer delight. Journal of Service Theory and Practice, 30(2), 149-170.
Johnston, R., & Fern, A. (1999). Service recovery strategies for single and double deviation scenarios. Service Industries Journal, 19(2), 69-82.
Keiningham, T. L., Goddard, M. K., Vavra, T. G., & Iaci, A. J. (1999). Customer delight and the bottom line. Marketing Management, 8(3), 57.
Kumar, A., Olshavsky, R.W., & King, M.F. (2001), Exploring the antecedents of customer delight, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 14, 14-27.
Lee, S. A., & Shea, L. (2015). Investigating the key routes to customers’ delightful moments in the hotel context. Journal of Hospitality Marketing & Management, 24(5), 532-553. doi:10.1080/19368623.2014.925840
Ludwig, N. L., Barnes, D. C., & Gouthier, M. (2017). Observing delightful experiences of other customers: the double-edged sword of jealousy and joy. Journal of Service Theory and Practice, 27(1), 145-163. doi:10.1108/JSTP-07-2015-0171
Magnini, V. P., Crotts, J. C., & Zehrer, A. (2011). Understanding customer delight: An application of travel blog analysis. Journal of Travel Research, 50(5), 535-545.
McColl-Kennedy, J. R., Daus, C. S., & Sparks, B. A. (2003). The role of gender in reactions to service failure and recovery. Journal of service research, 6(1), 66-82.
Meyer, T., Barnes, D. C., & Friend, S. B. (2017). The role of delight in driving repurchase intentions. Journal of Personal Selling & Sales Management, 37(1), 61-71. doi:10.1080/08853134.2016.1272052.
Michelli, J. A. (2015). Driven to delight: Delivering world-class customer experience the Mercedes-Benz Way. McGraw Hill Professional.
Oliver, R. L., Rust, R. T., & Varki, S. (1997). Customer delight: foundations, findings, and managerial insight. Journal of retailing, 73(3), 311-336.
Patterson, K. (1997). Delighted clients are loyal clients. Rough Notes, 140(3), 221-234.
Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2006). Consumer Behavior. Pearson Prentice Hall.
Skogland, I., & Siguaw, J. A. (2004). Are your satisfied customers loyal?. Cornell hotel and restaurant administration quarterly, 45(3), 221-234.
Swanson, S. R., & Davis, J. C. (2012). Delight and outrage in the performing arts: A critical incidence analysis. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(3), 263-278.
Torres, E. N. (2014). Deconstructing service quality and customer satisfaction: Challenges and directions for future research. Journal of Hospitality Marketing & Management, 23(6), 652-677.
Torres, E. N., & Kline, S. (2013). From customer satisfaction to customer delight: Creating a new standard of service for the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5), 642-659.
Torres, E. N., & Ronzoni, G. (2018). The evolution of the customer delight construct: Prior research, current measurement, and directions for future research. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 57-75.
Wang, X. (2011). The effect of unrelated supporting service quality on consumer delight, satisfaction, and repurchase intentions. Journal of Service Research, 14(2), 149-163.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |