
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,390 |
بازخوانی فقهی مجازات قوادی در پرتو نقد و پیشنهاد اصلاح ماده 243 ق.م.ا | ||
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 10، فروردین 1402، صفحه 68-49 اصل مقاله (653.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mfu.2023.62746 | ||
نویسنده | ||
طه زرگریان* | ||
استادیار، گروه حقوق، دانشکده علومانسانی، دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، بروجرد، ایران. | ||
چکیده | ||
رساندن مردان به مردان برای امر لواط و مردان به زنان برای امر زنا تحت عنوان جرم قیادت در فقه جزایی و به تبع آن در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، جرم حدی شناخته شده و شارع اسلامی برای آن مجازات تعیین کرده است. قانونگذار درباره مجازات قواد با تبعیت از یک دیدگاه فقهی؛ تعداد (75) ضربه تازیانه را برای مرتبه اول قوادی، وضع کرده است. اگر مردِ قواد برای مرتبه دوم به قوادی اقدام نماید، علاوه بر مجازات تازیانه به مجازات تبعید هم محکوم میشود. جرم قیادت را به نوعی میتوان آغاز کننده جرائم جنسی زنا و لواط در جامعه دانست؛ زیرا قواد با معرفی مرتکبین به یکدیگر در برداشتن موانع جرم و آسان نمودن مسیر زنا و لواط به تحقق جرم جنسی در جامعه کمک مینماید. هرچند انحصار مجازات تازیانه در مرتبه اول قوادی برخاسته از یک دیدگاه فقهی است؛ اما بهنظر میرسد مجازات مذکور برای جرم قوادی کافی نیست و بازدارندگی لازم را برای پرهیز از جرم قوادی در جامعه ندارد. با مداقه در منابع فقهی میتوان دریافت بسیاری از فقهای امامیه با استناد بهدلیل روایی؛ مجازات تبعید را برای قواد در همان مرتبه اول قوادی لازم میدانند. پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی درصدد آن است با طرح تضارب آرای فقهی و در نظر گرفتن اصل تناسب جرم با مجازات، ضمن حفظ قوادی در دایره جرائم حدی به نقد ماده 243 ق.م.ا پرداخته و با پیشنهاد انتقال مجازات تبعید به مرتبه اول قوادی؛ اصلاح ماده مذکور را پیشنهاد دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
قوادی؛ تازیانه؛ تبعید؛ مجازات | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابنادریس، محمد بن احمد. (1387). موسوعة ابن إدریس الحلی. قم: دلیل ما.
ابنبابویه، محمد بن علی. (1363). من لا یحضره الفقیه، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
ابنبراج، عبدالعزیز بن نحریر. (1406). المهذب، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
ابنحمزه، محمد بن علی. (1408). الوسیلة إلی نیل الفضیلة. قم: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره).
ابنزهره، حمزه بن علی. (1417). غنیة النزوع إلی علمی الأصول و الفروع. قم: مؤسسة الإمام الصادق (ع).
ابنفهد حلی، احمد بن محمد. (1407). المهذب البارع فی شرح المختصر النافع. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
ابوالصلاح حلبی، تقی بن نجم. (بیتا). الکافی فی الفقه. اصفهان: مکتبة الإمام أمیرالمؤمنین علی (ع) العامة.
انصاری، مرتضی. (1419). فرائد الأصول. قم: مجمع الفکر الإسلامی.
انصارى، مرتضى بن محمدامین. (1411). المکاسب، قم: دار الذخائر.
حر عاملی، محمد بن حسن. (1416). تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث.
خوئی، سید ابوالقاسم. ( 1418). موسوعة الإمام الخوئی. قم: مؤسسة إحیاء آثار الامام الخوئی.
سلار دیلمی، حمزه بن عبد العزیز. (1404). المراسم فی الفقه الإمامی. قم: منشورات الحرمین.
سیفی مازندرانی، علی اکبر. (1400). پایگاه درس خارج فقه، قم: پایگاه درس خارج فقه آیت الله سیفی مازندرانی
شوشتری، محمدتقی. (1410). ، قاموس الرجال. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
صبوریپور، مهدی و ابراهیمی، روژین. (1398). «متناسب سازی کیفر قوادی؛ چالشها و راهبردها». مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب. 2 (2): 121-136.
طباطبایی کربلایی، علی بن محمد علی. (1418). ریاض المسائل (ط. الحدیثة)، قم: مؤسسة آل البیت (علیهم السلام) لإحیاء التراث.
طبسی، نجم الدین.(1416). النفی والتغریب. قم: مجمع الفکر الإسلامی.
طوسی، محمد بن حسن. (1365). تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ـــــــــــــ . (1400). النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی. بیروت: دار الکتاب العربی.
ــــــــــــــ . (1427). رجال الطوسی. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
عاملی جبعی (شهید ثانی)، زینالدین بن علی. (1413). مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام. قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.
علامه حلی، حسن بن یوسف. (1410). إرشاد الأذهان إلی أحکام الإیمان. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
علمالهدی، علی بن حسین (1415). الانتصار . قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
فاضل آبی، حسن بن ابیطالب. (1408). الرموز فی شرح المختصر النافع. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
فاضل هندی، محمد بن حسن. (1416). کشف اللثام عن قواعد الأحکام. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
فقیهی، محسن. (1398). درس خارج فقه. قم: پایگاه درس خارج آیت الله شیخ محسن فقیهی.
فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی. (1395). مفاتیح الشرائع، تهران: مدرسه عالی شهید مطهری.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1363). الکافی (اسلامیه). تهران: دار الکتب الإسلامیة.
گلپایگانی، محمدرضا. (بیتا). الدر المنضود فی أحکام الحدود. قم: دار القرآن الکریم.
محقق حلی، جعفر بن حسن. (1408). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: اسماعیلیان.
محمد بن مکرم بن على، أبو الفضل. (1414). لسان العرب. بیروت: دار صادر.
مفید، محمد بن محمد. (1410). المقنعة. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
موسوی اردبیلی، عبد الکریم. (1427). فقه الحدود و التعزیرات. قم: جامعة المفید.
موسوی خمینی، روح الله. (1392). تحریر الوسیلة، تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره).
موسوی سبزواری، عبدالاعلی. (1413). مهذب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، قم: السید عبد الاعلی السبزواری.
نجاشی، احمد بن علی. (1365). رجال النجاشی. قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم.
نجفی، محمدحسن بن باقر. (بیتا). جواهر الکلام (ط. القدیمة). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
نمازى شاهرودى، على. (1414). مستدرکات علم رجال الحدیث. تهران: فرزند مولف. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 573 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |