
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,347 |
از فقدان تا مازاد در کلام: خوانش لکانی داستانهای قصر پرندگان غمگین و سکتۀ قبلی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (527.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2023.62766 | ||
نویسنده | ||
شیرزاد طایفی* | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
علیرغم تکیۀ بشر به زبان بهعنوان وسیلۀ انتقال پیام و ابزاری بهظاهر رفعکنندۀ نیازهای عمده، لکان باور داشت که زبان نهتنها برای انسان در مقام سوژۀ میلورز کفایتکننده بهشمار نمیآید، بلکه میتواند سبب دورماندن او از مقصود و مطلوب گمشدهاش شود. به عقیدۀ لکان، زبان عرصۀ ناخودآگاه است؛ ازاینرو، نه تقاضای اگو بلکه میل دیگری بزرگ را برآورده میکند؛ بنابراین برای بازتولید خود باید بر روی دو عنصر برسازنده، یعنی فقدان و مازاد تکیه کند تا پایدار بماند. در این پژوهش به روش تحلیل کیفی و کمّی و با خوانش روانکاوانۀ لکانی داستانهای قصر پرندگان غمگین بختیار علی و سکتۀ قبلی محمد سهرابی نشان دادهایم که 1- سوژه عدم داشتن فالوس را در نزد خود پذیرفته و به اختگی نمادین تن در داده است. این امر دربارۀ کامران، خالد آمون و منصور اسرین و راویِ سکتۀ قبلی صادق است. 2- هدف سوسن از فرستادن خواستگاران خود به سفر و خروج از شهر، تبدیل نمودن آنها به سوژهای میلورز است. 3- برای سوسن شهر و جنگ و دالهایی که به آن ارجاع میدادند، بهمنزلۀ ژوئیسانس و بازنماییکنندۀ مازاد میل است. 4- راوی سکتۀ قبلی بهمیانجی قسم یادکردن میکوشد فقدان در دیگری را بهمثابۀ فقدان در کلام پُر کند. البته، فقدان در کلام هرگز پُر نمیشود؛ زیرا کلام همواره از مقصود وی فراتر میرود. | ||
کلیدواژهها | ||
لکان؛ بختیار علی؛ محمد سهرابی؛ قصر پرندگان غمگین؛ سکتۀ قبلی؛ کلام | ||
مراجع | ||
ابراهیمیپور، آزاده و رقیه صدرایی (1397). «ناگفتههای قصهگویی شهرزاد از منظر روانشناسی ژاک لاکان». زبان و ادب فارسی، س 10، ش 35، صص 1-18.
اصطهباناتی احسانی، محمدامین و خیرالله محمودی (1399). «خوانش لاکانی رشد روانی سوژه در مجموعه داستان آبی ماورای بحار مندنیپور». پژوهشنامة ادبیّات داستانی، د 9، ش 2، صص 39-53.
پیر کلرو، ژان (1398). واژگان لکان. ترجمۀ کرامت موللی، تهران: نی.
جزنی، برژانت (1400). روانکاوی لکانی: از بالین تا فرهنگ. ترجمۀ مهدی بنیاسدی، تهران: کتاب ارجمند.
دور، جوئل (1397). روانکاوی بالینی لاکان. ترجمۀ رضا سویزی و تورج بنیرستم، تهران: کیان افراز.
وقفیپور، شهریار(1398). ایدۀ روانکاوی: مقدمهای بر ساختارهای روانی(رواننژندی، انحراف، روانپریشی). تهران: سیب سرخ.
رحیمیان، محمد (1396). «سازههای قصّهی کردی و تشابه و تمایز ساختاری آن با داستان مدرن». پژوهشنامۀ ادبیات کردی، س 2، ش 3، صص 15-35.
ژیژک، اسلاوی (1393). عینیت ایدئولوژی. ترجمۀ علی بهروزی، تهران: طرح نو.
سهرابی، محمد (1389). سکتۀ قبلی. تهران: نیستان.
عرب یوسفآبادی، فائزه و دیگران (1398). «بررسی تطبیقی بوی باروت و عطر نارنج با خاطرات تن بر مبنای نظریّة ژاک لاکان». بهارستان سخن، س 16، ش 44، صص 1-16.
علی، بختیار (1392). قصر پرندگان غمگین. ترجمۀ رضا کریم مجاور، تهران: افراز.
کالویانف، رادوستین (1398). هگل، کوژو، لکان: دگردیسیهای دیالکتیک به همراه پنج نامۀ منتشرنشدۀ کوژو به لکان. ترجمۀ احسان کریمخانی، تهران: علمی و فرهنگی.
مرادی، ایوب (1400). «نقد رمان شکار کبک از رضا زنگیآبادی بر اساس مبانی روانشناسی ژاک لکان». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 62، صص 95- 125.
مظفری، جلوه بورکی (1399). «خوانش لاکانیِ شازده احتجاب». پژوهشنامۀ ادبیات معاصر ایران، ش 3، صص 57- 75.
نصرتنژاد، وحید (1398). من کیست؟ تو چه میخواهی؟: روانپریشی از منظر لکان. تهران: سیب سرخ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,076 |