
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,354 |
بررسی تأثیر متغیرهای اجتماعی سن، تحصیلات و جنسیت بر فرایند قلب واجی بر اساس زبانشناسی اجتماعی تنوع گرا: مطالعۀ موردی “chokla” «چوب» در کردی هورامی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 17-26 اصل مقاله (611.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2023.62767 | ||
نویسندگان | ||
نادیا صفیعی1؛ ابراهیم بدخشان* 2؛ مسعود دهقان3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، گروه آموزش زبان و زبانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه کُردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات انگیسی و زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
در پژوهشِ کمی حاضر، تأثیر سه متغیر جنسیت، سطح تحصیلات و سن بر یک تنوع واجی (فرایند قلب واجی در واژۀ [tʃoklæ]) در کُردی هورامی گویش پاوه در یک گروه 60 نفره (30 مرد و 30 زن) در چهار ردۀ سنی بر اساس زبانشناسی اجتماعی تنوعگرا بررسی گردید. روش اجرا بدینصورت بود که دادههای گردآوریشده از طریق مصاحبه با گروه اصلی، با دادههای گردآوریشده از گروه معیار که شامل تعدادی از زنان و مردان بیسواد بالای 60 سال بود، مقایسه گردید و درنهایت فرایند قلب واجی در واژۀ [tʃoklæ] که دارای بیشترین میزان تفاوت در بین گروه معیار و گروه اصلی بود برای بررسی انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای سن و جنسیت با تنوع واجی موردبررسی، ارتباط معناداری دارند، و چون میزان معنادار بودن رابطۀ سطح تحصیلات با میزان وقوع فرایند قلب واجی در واژۀ معیار [tʃoklæ] بیشتر از 0.5 (α=0.683) است، بنابراین بین سطح تحصیلات و قلب واجی در واژۀ [tʃoklæ] ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین، نتایج نشان داد که میزان تأثیر جنسیت بر فرایند قلب واجی در واژۀ معیار [tʃoklæ]بیش از سن است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان شناسی اجتماعی تنوع گرا؛ فرایند واجی؛ قلب؛ کردی هورامی | ||
مراجع | ||
Al-Wer, E. (2002). Education as a speaker variable. In A. Rouchdy (Ed.), Language contact and language conflict phenomena in Arabic. New York: Routledge Curzon. Ahmadkhani , M.R. (2008). A study of phonological metathesis in middle Iranian and modern Iranian from the point of view of synchronic, diachronic and optimality.Mystic literature and mythology, No. 12 [In Persian]. Ahmadkhani , M.R. , Kord Zafarnloo Kamboziya, A. and Haji Hassanlu, L(2017). Social Phonology: case study of phonological metathesis in Persian. Language researches, 4(7): 21-37. [In Persian]. Baranowski, M. (2013). Sociophonetics. In R. Bayley, R. Cameron, & C. Lucas (Eds.), The Oxford handbook of sociolinguistics (pp. 403- 424).Oxford: Oxford University Press. Crowhurst, M & Trechter, S. (2014).Vowel-rhotic metathesis in Guarayu, International Journal of American Linguistics 80, 127–173. Czaplicki,R. & Bartłomiej, R. (2013). metathesis in English. An account based on perception and frequency of use, Lingua 137, 172–192. Dabir Moghaddam, M. (2015). Typology of Iranian languages. Tehran: Samt. [In Persian]. Docherty, G. J., & Foulkes, P. (2005). Glottal variants of (t) in the Tyneside variety of English: An acoustic profiling study. In W. J. Hardcastle & J. Mackenzi Beck (Eds.), A figure of speech—A Festschrift for John Laver (pp. 173–199). London, UK: Lawrence Erlbaum. Edwards, O. (2017). Epenthetic and contrastive glottal stops in Amarasi. Oceanic Linguistics, 56, 415–434. Estaji, A.(2011). Analysis of the process of phonological metathesis in Persian. Language and linguistics.Pp. 130-146 [In Persian]. Harrington, J., Palethorpe, S., & Watson, C. (2007). Age-related changes in fundamental frequency and formants: A longitudinal study of four speakers. Proceedings of the 8th Annual Conference of the International Speech Communication Association. Antwerp: International Speech Communication Association. Hay, J., & Drager, K. (2007). Sociophonetics. Annual Review of Anthropology, 36, 89-103. Hume, B. (2007) The Interaction of Internal and External Factors in Metathesis and Deletion. Oxford: Oxford university press. Kord Zafarnloo Kamboziya, A. (2012). Phonetic metathesis in Persian and some other Iranian dialects. Politeness and Language, Shahid Bahonar University Journal. No. 23 [In Persian]. Labov, W. (1966). The Social Stratification of English in New York City. Washington, DC: Center for Applied Linguistics. Labov, W. (1972 b). Sociolinguistic Patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Labov, W. (1963). The social motivation of a sound change. Word, 19, 273–309. Labov, W. (1966). The social stratification of English in New York City (1st Ed.). Washington DC: Center for Applied Linguistics. Poplack,Sh and Tagliamonte, S.(2001). African American English in the Diaspora. In the series Language in Society 30. Oxford: Blackwell. Sankoff, D. (1988a). Sociolinguistics and syntactic variation. By F.J. Newmeyer. Cambridge: CambridgeUniversity Press. Tagliamonte, Sali A. (2008). Variationist Sociolinguistics: Change, Observation, Interpretation. Wiley-Blackwell Publishers. Weinreich U. and W. Labov and M. Herzog .(1968). Empirical Foundations for a Theory of Change, Directions for Historical Language Linguistics: A Symposium. By Winfred Lehmann and Malkiel, Austin. University of Texas: Yakov Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |