
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
تحلیل گفتمان انتقادی رمان عمویم جمشید خان: مردی که باد همواره او را همراه با خود میبرد | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 15، تیر 1402، صفحه 81-96 اصل مقاله (384.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2023.62770 | ||
نویسندگان | ||
حمید مرادی* 1؛ مصطفی گرجی2؛ عثمان هدایت3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
رمان عمویم جمشید خان: مردی که باد همواره او را همراه با خود می برد اثر بختیار علی، یکی از رمان های برجسته در ادبیات کٌردی است که حیات اجتماعی آشفته ی ملت کٌرد در کردستان عراق را روایت و نقد می کند. این پژوهش، با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف که متن را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی می کند، به ایدئولوژی های درون و بیرون از رمان و نوع مواجه رمان با آنها در بافت اجتماعی سیاسی کردستان عراق در دو دهه ی ٨٠ و ٩٠ میلادی پرداخته است. یافته ها حاکی از آن است که نویسنده با بکار بردن رئالیسم جادویی در این رُمان، شیوهی مناسبی را برای اعتراض از وضعیت موجود و رواج روزافزون مسائل و مصائب جامعه بیان می دارد و آشفتگی جامعه را در قالب در آمیختگی تخیل و واقعیت نشان می دهد. نویسنده با برجسته نمودن رویدادها و حوادث با محوریت قرار دادن سرگذشت جمشید خان، سعی در نقد ایدئولوژی های غالب این دوران همچون فاشیسم بعثی، غلبه افکار کمونیستی، جنگ تحمیلی ایران و عراق، جنگ های داخلی میان احزاب کرد، افراط گرایی اسلامی و پدیده های نوظهور مانند تسلط رسانه و مطبوعات بر فضای اجتماعی سیاسی و همچنین معضل مهاجرت و پناهندگی دارد. مضمون اساسی رمان، نقد وضع موجود و ایدئولوژی های حاکم شده در این دو دهه کردستان عراق و همچنین بیان سرگشتگی ملت و سوژه ی کرد می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی؛ بختیار علی؛ رمان کُردی؛ تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف | ||
مراجع | ||
فارسی
احمدزاده، هاشم. (١٣٨٦). از رمان تا ملت: پژوهشی در گفتمان روایی فارسی و کردی، ترجمۀ بختیار سجادی، سنندج، ناشر: دانشگاه کردستان.
امینی شلمزاری، زهرا و همکاران. (1400). «تحلیل نقش موقعیت در دانشهای بلاغی و تحلیل انتقادی گفتمان با محوریت خسرو و شیرین نظامی». شعر پژوهی (بوستان ادب)، 13 (3)، 1-26.
سرایی، حسن و همکاران. (1387). «روش کیفی در مطالعات اجتماعی با تاکید برروش تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهشنامه علوم اجتماعی. ٢(٣)، ٨٤-١٠٥.
طایفی، شیرزاد و محسن رحیمی. (١٣٩٥). «نقد مؤلفههای رئالیسم جادویی در رمان آخرین انار دنیا اثر بختیار علی»، پژوهشنامه ادبیات کُردی، ٢(٢)، 102-81.
عبداللهیان، سمیه و هیوا عبدی. (١٣٩٩). «تحلیل رمان آخرین انار دنیا اثر بختیار علی: خوانشی ساختگرایانه از منظر لوسین گلدمن»، پژوهشنامه ادبیات کردی، ٦(١)، پیاپی9 : 1-23.
علی، بختیار. (1388). عمویم جمشید خان (مردی که باد همواره او را همراه با خود می برد). ترجمه کریم مجاور. نشر افراز.
فاضلی، محمد. (1383). «گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی. ٤(١٦)، 82-106.
فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمۀ فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
هدایت، عثمان و همکاران. (1401). «تحلیلِ گفتمان انتقادیِ رُمانِ آخرین انار دنیا». پژوهشهای میان رشتهای زبان و ادبیات فارسی، 1(1).
یارمحمدی، لطفالله. (1372). ساخت متنی و گفتمانی رباعیات خیام و منظومهی انگلیسی فیتز جرالد، شانزده مقاله در زبانشناسی کاربردی و ترجمه، شیراز. نوید.
یورگنسن، فیلیپس. (١٣٩١). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
انگلیسی
Hawezi, D. J. (2016). Jamshid Khani Mamm- Ka Hamisha Ba lagal Khoida Daibrd as an example of Magic realistic Novel. International Journal of Kurdish Studies, Special Issue, 38-57. DOI: 10.21600/ijoks.278417.
Richardson, John E. (2007). Analyzing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. New York: Palgrave Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 682 |