
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
نقش هیجان بر تجربه خرید زنان با بررسی انگیزه خرید با همراه؛ مطالعهای کیفی | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 1، بهمن 1402، صفحه 50-67 اصل مقاله (699.44 K) | ||
نوع مقاله: برگرفته از پایان نامه و رساله | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2023.62785 | ||
نویسندگان | ||
مژگان رجبی* 1؛ محمدعلی عبدالوند2؛ کامبیز حیدرزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی | ||
2استادیار گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش هیجان بر تجربه خرید زنان با بررسی انگیزه خرید با همراه است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد. نمونه پژوهش را 18 نفر از مراجعین به مراکز خرید ارگ، پالادیوم و کوروش تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند به صورت گلوله برفی، انتخاب شده بودند. گردآوری دادهها با استفاده مصاحبه عمیق و با بهرهگیری از راهنمای مصاحبه جمعآوری شد. تمامی مصاحبهها ضبط و پیادهسازی گردید. در مرحلهی تحلیل از طریق فرایند مقایسه مستمر دادها وکدگذاری باز، محوری و انتخابی مضامین اصلی و فرعی استخراج شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار «مکس کیو دی ای» انجام شده است. جهت بررسی روایی از روش کسب اطلاعات از همگنان و برای بررسی پایایی از توافق کدگذاران که با ضریب کاپا نشان داده می شود استفاده شده است. از مصاحبههای انجام گرفته در زمینه نقش همراه خرید، هفت مضمون پایه: تعامل اجتماعی، تجارب خوشایند، مزایای گروههای مرجع، کاهش ریسک، مزایای اطلاعاتی، ایجاد تضاد و در رودربایستی؛ و از مصاحبههای انجام گرفته در زمینه انگیزه خرید، دو مضمون پایه: انگیزه خرید لذت جویانه و انگیزه خرید فایده باور؛ و از مصاحبههای انجام گرفته در زمینه هیجان درک شده، دو مضمون پایه: هیجان درک شده مثبت و هیجان درک شده منفی و در نهایت از مصاحبههای انجام گرفته در زمینه رضایت از تجربه خرید، چهار مضمون پایه: تجربه لذت جویانه، تجربه جریان، تجربه اجتماعی و تجربه یادگیری استخراج شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هیجان؛ تجربه خرید؛ انگیزه خرید؛ وجود همراه در خرید | ||
مراجع | ||
اخوان خرازیان، مریم و شادبهر، امیرحسین (1401). تاثیر انگیزه های خرید بر چسبندگی مشتریان با نقش میانجی دلبستگی و ارزش ادراک شده مشتری در فضای مجازی. مطالعات رفتار مصرف کننده، 9(1) ، 207-229
ایمان، محمدتقی. (1393). روششناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
حشمتی، ابراهیم؛ سعیدنیا، حمیدرضا و بدیع زاده، علی. (1398). طراحی مدل مدیریت تجربه مشتری خدمات بانکی. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 11(21)، 247- 268.
حکیم زاده، فرزاد و عبدالملکی، جمال. (1390). پروپوزال نویسی در مطالعات کیفی و ترکیبی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
فتحی، بشارت. (1384). پدیدارشناسی به منزله روش پژوهش کیفی، اطلاع شناسی، 2(4)، 157-169.
کوهزادی، فواد؛ قره بیگلو، حسین؛ بوداقی خواجه نوبر، حسین و علوی متین، یعقوب. (1401). طراحی مدل تجزیه و تحلیل رفتار. مشتریان مبتنی بر کلان داده با استفاده از روش فرا ترکیب و دلفی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 9(1)، 32- 54.
Afridi, A., Jan, S., Ayaz, B., & Irfan, M. (2021). The impact of Covid-19 on E-business practices and consumer buying behavior in a developing country. Amazonia Investiga, 10(38), 97-112.
Chavadi, A., Sirothiya, M., Vishwanatha, R., & Yatgiri, V. (2021). Analysing the Moderating Effects of Product Involvement and Endorsement Type on Consumer Buying Behaviour: An Empirical Study on Youth Perspective. IIM Kozhikode Society & Management Review, 12(3), 617-630.
Consoli, D. (2010). A new concept of marketing: The emotional marketing. BRAND. Broad Research in Accounting, Negotiation, and Distribution, 1(1), PP. 52-59.
Davtyan, D., & Cunningham, I. (2017). An investigation of brand placement effects on brand attitudes and purchase intentions: Brand placements versus TV commercials. Journal of Business Research, 70, 160-167.
Fleiss, J., Levin, B., Paik, M. (1981). The measurement of interrater agreement. Statistical methods for rates and proportions, (2), 212-236.
Hudson, S., Roth, S., Madden, J. & Hudson, R. (2015). “The effects of social media on emotions, brand relationship quality, and word of mouth, an empirical study of music festival attendees. Tourism Management, 12(47), 68-76.
Kester, A. (2021). Consumer Behavior in Clothing Industry and Its Relationship with Open Innovation Dynamics during the COVID-19 Pandemic. Journal of Open Innovation Technology Market and Complexity, 7(4), 211- 229.
Kundel, H., & Polansky, M. (2003). Measurement of observer agreement. Radiology, (228), 303-318.
Lombard, M., Snyder-Duch, J., & Bracken, C. (2002). Content analysis in mass communication: assessment and reporting of intercoder reliability. Human Communications Research, 7(28), 587-604.
Martensen, A., Martensen, A., Gronholdt, L. & Grønholdt, L. (2016). The effect of word-ofmouth on consumer emotions and choice: findings from a service industry. International Journal of Quality and Service Sciences, 8(3), 298-314.
Nordfalt, J., & Lange, F. (2013). In-store demonstrations as a promotion tool. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 20-25.
Park, C., Deborah, J., MacInnis, B., Lacobucci, D. (2010). Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers. Journal of Marketing, 14(8), 331-348.
Pollak, F. (2022). Return to the New Normal: Empirical Analysis of Changes in E-Consumer Behavior during the COVID-19 Pandemic. Journal of Behavioral Science. 12(85), 1-19.
Rehman, U., Bhatti, A., Mohamed, R., & Ayoup, H. (2019). The moderating role of trust and commitment between consumer purchase intention and online shopping behavior in the context of Pakistan. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9(1), 43- 66.
Salunke, S., Joshi, T., & Bhoir, A. (2022). Understanding the consumer buying behaviour towards online buying for essential goods during covid outbreak. Journal of Business and Management, 14(10), 546-562.
Sharma, A., & Jhamb, D. (2020). Changing Consumer Behaviours Towards Online Shopping-An Impact of Covid 19. Academy of Marketing Studies Journal, 24(3), 1-10.
Sikandar, Q., Esthela, V., Li, Y., Sarfraz, D., Truong, T., & Sajid, M. (2021). Effects of perceived service quality, website quality, and reputation on purchase intention: The mediating and moderating roles of trust and perceived risk in online shopping. Cogent Business & Management, 8 (1), 297-311.
Tobi, T., Ayodele, D., & Akindele, A. (2020). Effect of Online Advertising on Consumer Buying Behaviour of Internet Users in Lagos State. Ilorin Journal of Human Resource Management, 4(1), 171-181.
Ventre, I., & Kolbe, D. (2020). The impact of perceived usefulness of online reviews, trust and perceived risk on online purchase intention in emerging markets: A Mexican perspective. Journal of International Consumer Marketing, 32(4), 1-13.
Wenzel, S., & Benkenstein, M. (2018). Together always better? The impact of shopping companions and shopping motivation on adolescents' shopping experience. Journal of Retailing and Consumer Services, 11(44), 118-126.
Zhang, T., Li, P., Yang, X., Yang, X., Tang, Y., & Wu, Y. (2019). A discount strategy in word-of-mouth marketing. Communications in Nonlinear Science and Numerical Simulation, (74), 167-179.
Zhao, Y., Wang, L., Tang, H., & Zhang, Y. (2020). Electronic word-of-mouth and consumer purchase intentions in social e-commerce. International Journal of Electronic Commerce Research and Applications, 11(41), 167-183. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |