
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
بررسی و ارزیابی دانش عملی معلمان زن هنرستانهای فنی حرفهای شهر الیگودرز: مطالعه ترکیبی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 2، تیر 1402، صفحه 99-78 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62813 | ||
نویسندگان | ||
خلیل غفاری* 1؛ بهمن یاسبلاغی شراهی2؛ ناهید طالبی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی،واحد الیگودرز،دانشگاه آزاد اسلامی،الیگودرز،ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی،اراک،دانشگاه اراک،اراک،ایران. | ||
3مربی،دانش آموخته کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی،الیگودرز،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی دانش عملی معلمان زن هنرستانهای فنی و حرفهای شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1399/1400 بود. در این پژوهش ازنظر گردآوری دادهها از ترکیب روشهای کیفی و کمی یعنی روش آمیخته استفاده شد.در بخش کیفی پژوهش میدان تحقیق را کلیهی معلمان زن هنرستانهای فنی حرفهای شهر الیگودرز بودند. روش نمونهگیری و حجم نمونه، در بخش کیفی حجم نمونه مطرح نبود و تا رسیدن به اشباع نظری بهوسیله روش گلوله برفی و متواتر ادامه داشت.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود، و در بخش کمی نیز جامعه آماری را 650 نفر یعنی کلیه زنان هنرستانهای فنی حرفهای شهر الیگودرز بودند که از طریق فرمول کوکران 242نفر حجم نمونه را تشکیل دادند. در بخش کمی نیز بر اساس دادههای گردآمده از بخش کیفی پرسشنامه محقق ساختهای تنظیم و پس از برآورد ضریب پایایی و روایی آن در بین نمونه پژوهشی موردنظر توزیع شد. روایی بخش کیفی با استفاده از بررسی مجدد بهوسیله محقق و در بخش کمی از روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. افزون بر این، کدگذاری دادهها با استفاده از الگوی براون و کلارک (2012)، به روش تحلیل مضمون انجام گرفت. بهاینترتیب که پس از جمعآوری مصاحبهها، تماماً بهصورت متن کتبی پیادهسازی شد و بامطالعهی چندبارهی متنها مضامین و کدهای مهم و مشابه شناسایی و استخراج شد.در بخش کمی نیز برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد، نتایج در بخش کیفی نشان داد که شناخت گسترده، سواد دیجیتالی، دانش مدیریت کلاس، دانش وظیفهشناسی، دانش انگیزشی، دانش ارزشیابی، قابل احصاء بود. در بخش کمی نیز یافتهها نشان داد که با توجه به نتایج آزمون مجذور t هتلینگ میتوان گفت بین میانگین مؤلفههای دانش عملی معلمان زن هنرستان تفاوت وجود دارد ( 05/ > p= ) به عبارتی میتوان گفت میانگین وضعیت معلمان زن هنرستان حداقل در یکی از مؤلفههای دانش عملی بالاتر از متوسط بوده است (01/>p= ). | ||
کلیدواژهها | ||
دانش عملی؛ پدیدارشناسانه؛ معلمان زن هنرستان؛ الیگودرز | ||
مراجع | ||
Abdollahi, B., Dadjoy, A., & Yoseliani, GH. (2013). Determaining and validiating of profeshional characteristics in effectiveness teachers. Journal of educational innovations, 13 (49) pp 25-48. (in Persian) Abdollahi, H. (2012). View to methods, techniques and skills of teaching,.tehran,.Allameh tabatabaee university publication.(in Persian) Ahmadi, F., & Paseban Mousaabad, Z. (2016). Effects psychological of rang teachers on students, 2th cofforonce intrnatinal new researchs in education scienes and psychology, Iran, ghom, soorosh hekmat. (in Persian) Ahmadi, S. (2015). Practical knowledge of elementary teachers in context classroom management, thesis of M, A, in humanities university of Kordestan. (in Persian) Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. D. (2000). Teachers’ perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and teacher education, 16(7), 749- 764. Ben-peretz, M. (2011). Teacher knowledge: what is it? How do we uncover it? What are its implications for scooling; teaching and teacher education; 27; 3-9 Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: a review of research onwhat language teachers think, know, believe, and do. Language Teaching, 36(2), 1-109. Bozorg, H., Mehrmohammadi, M., Talaei, E., & Mousapour, N. (2019). Compherhension of personal-practical knowledge, currer in teachers to must learne, Journal of theory and action in curriculum, 7 (13), 53-78. (in Persian) Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology (pp. 57-71). Washington DC: American Psychological Association Car, W. (2006). Philosophy, methodology and action research. Journal of Philosophy of Education, 40(4), 421-435. Connelly, F. M., Clandinin, D. J., & He, M. F. (1997). Teachers' personal practical knowledge on the professional knowledge landscape. Teaching and teacher education, 13(7), 665-674. Eftekhari, A., Badri, A., Paydar, A., & Savadi, A. (2012). Analysis of conceptions rurals in life progredives and dimensions, Journal of rural researches, 3(3), pp 51-73. (in Persian) Elbaz, F. (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge.Fensterrmacher, G. D. (1994). Chapter 1: The knower and the known: the nature of knowledge in research on teaching. Review of Research in Education, 20, 3-56. Fenna, S., Rick de, G., & Dubravka, K. (2017). Teacher educators’ personal practical knowledge of language; Pages 166-182 | 2017, Published online: 18 Sep 2017; https://doi.org/10.1080/13540602.2017.1368477 Fensterrmacher, G. D. (1994). Chapter 1: The knower and the known: the nature of knowledge in research on teaching. Review of Research in Education, 20, 3-56 focus on English as a foreign language in china. Teaching and Teacher Education, 25, 219-227. Gholami, K., & Husu, J. (2010). How do teachers reason about their practice. Representing the epistemic nature of teachers’ practical knowledge.Teaching and Teacher Education, 26(8), 1520-1529. Gholami, KH. (2013). Teaching models, curriculum demographi, unprinted. (in Persian) Gholmohammadi, H. (2012). Review of problems and challengs in secondary schools new system in viewpoint of students Mazandaran, (research abstract),2th version. (in Persian) Grossman, P. L. (1995). Teacher’s knowledge. International encyclopedia of teaching and teacher education: (Ed.), international encyclopedia of teaching and teacher education, pp. 20–24). Hamzeloo, Z., & Nazari, F. (2020). Review of poshesh of teacher in school in viewpoint students female in secondary schools, Journal of new progresives in psychology &education. 3 (28) pp 84-92. (in Persian) Hegarty, S. (2000). Teaching as a knowledge-based activity. Oxford Review if Education, 16 20-24. Huber, J., Li, Y., Murphy, S., Nelson, C., & Young, M. (2014).Shifting stories to live by: Teacher education as a curriculum of narrative inquiry identity explorations. , 15(2), 176-189. Hung, Y.-H. (2020). Exploration of teachers’ personal practical knowledge for teaching controversial public issues in elementary school classrooms. Journal of Social Studies Research, 44, 3. Irannejad, M., Safarnavadeh, M., Mousapour, N., Azhari, M., &Mohammadshafieim, A. (2020). Lived experience of teachers in new plan of teacher education iran, Journal of theory and action in curriculum, 8 (15), pp 5-36. (in Persian) Karaağaçlı, Bahar Cemre. (2021). personal practical knowledge of enternational faculty: a case study. Levin, B.B., & He Ye. (2008). Investigating the content and sources of preservice teachers’ personal practical theories (PPTs). Journal of Teacher Education, 59(1), 55-68. Michael, F., Connelly, D., Jean, C., & Ming Fang, H. (1998). Teachers' personal practical knowledge on the professional knowledge landscape; 13, 7, 665-674. Mollaeinejad, A. (2011). Profeshional characteristic of teacher students in elementary schools. Journal of educational innovations. 11 (44), 33-62. (in Persian) Mousapour, N. (2018). Study of experiences in 1th practical plan to determining sterenghts &weakendes in Farhangian university. Research report, Tehran, Farhangian university. (in Persian). Noorbakhsh, H. (2002). Review of bahremandi units of Esfahan education centers of tajhizat in comprasion with standards. Research abstracts, Esfahan education centers. (in Persian) Salehi, K.,Vazinabadi, H., & Parand, K. (2009),.Apply of systematic aproche in evaluation of quality in secondary,case study secondary female iv Tehran city,.journal of educational innovations, 8 (29) pp 152-203. (in Persian) Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. (Reprinted in 1995). Schwab, J. (1983). The Practical 4: Something for Curriculum Professors to do. Curriculum Inquiry.13, 257. Schwab, J. J. (1978). The practical: A language for curriculum. In I. Westbury. & N. J. Wilkof. (Eds.). Sharifnia, S., Ebadi, A., & Hekmatafshar, M. (2013). Characteristics of good teacher in view of students and teachers in hospital. A quantitative study, Journal of tandorosti nasim, 2 (1), pp 1-10. (in Persian) Shirzad, S. (2012). Teachers cover and psychology context. Journal Roshd moalem, 2 (1) pp 38-39. (in Persian) Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. In & M. W. Hartley (Ed.), Teacher education: Major themes in education. (pp. 118–145). New York: Routledge. Tsang, Wai. (2004). Teachers' personal practical knowledge and interactive decisions. Language Teaching Research - LANG TEACH RES. 8. 163-198. Xu, S., & Connelly, M. (2009). Narrative inquiry for teacher education and development: Zarghani, A., Khandaghi maghsoud, A., Aabasi varaki, B., & Mousapour N. (2015). Relations theoretical &practical knowledge in paradigms implementations curriculum. Cofforences of Iranian curriculum studies, Farhangian university, Hormozgan university. (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |