
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
شناسایی بدرفتاریهای کلاسی دانشآموزان و راهبردهای هیجانی معلمان در برابر آنها: یک پژوهش کیفی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 2، تیر 1402، صفحه 77-53 اصل مقاله (1010.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62817 | ||
نویسندگان | ||
مجید یوسفی افراشته* 1؛ فاطمه میرزایی2 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
اهمیت تنظیم هیجانها توسط معلم در مواجهه با بدرفتاریهای مشاهده شده در کلاس، بهطور گستردهای پذیرفته شده است. با این وجود، کمبود مطالعه در مورد چرایی و چگونگی تنظیم هیجانات توسط معلمان در ایران وجود داشت. لذا این پژوهش به شیوهی کیفی با رویکرد تجربه زیسته با هدف استخراج راهبردهای تنظیم هیجان معلم در مقابل بدرفتاریهای دانشآموزان در نمونهای 16 نفری از معلمان استان زنجان انجام شد. از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. میزان پایایی با روش آلفای کریپندورف 77/0 به دست آمد. یافتههای این پژوهش نشان داد که معلمان برای تنظیم احساساتشان از راهبردهای اصلاح وضعیت، ارزیابی مجدد و مدولاسیون یا تعدیل پاسخ و راهبردهای تنظیم هیجان منفی ازجمله: سرکوب، نشخوار فکری و تلقی فاجعهآمیز، در برابر بدرفتاریهایی از جمله: رفتارهای غیره همکارانه، بی توجهی به درس، پرخاشگری کلامی و جسمی به همکلاسیها، پرخاشگری کلامی و جسمی به معلم، افراط در شوخی و تمسخر یکدیگر در کلاس، جابهجایی در کلاس و تقلب در امتحان، استفاده میکنند. این پژوهش نتایجی درباره رایجترین راهبردهای تنظیم هیجان در معلمان ارائه داد که میتوانند برای مداخله در برنامههای توسعه حرفهای معلمان و برنامه ریزی و تصمیم گیری در زمینه شیوههای پیشگیری و مقابله با انواع بدرفتاریها مورد استفاده قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای تنظیم هیجان؛ بدرفتاریهای کلاسی؛ معلمان؛ پژوهش کیفی | ||
مراجع | ||
Adib Haj Bagheri, M., Parvizi, S., & Mahvash Salsali, M. (2013). “Qualitative research methods”. Tehran, publishing and human propaganda. [in Persian] Aldrup, K., et al. (2018). "Student misbehavior and teacher well-being: Testing the mediating role of the teacher-student relationship." Learning and instruction 58: 126-136. Aloe, A. M., et al. (2014). "A multivariate meta-analysis of student misbehavior and teacher burnout." Educational Research Review 12: 30-44. Braun, S. S., et al. (2020). "Effects of teachers' emotion regulation, burnout, and life satisfaction on student well-being." Journal of Applied Developmental Psychology. 69: 101151 Chang, M.-L., & Taxer, J. (2020). "Teacher emotion regulation strategies in response to classroom misbehavior." Teachers and Teaching: 1-17. Colaizzi, P. (1978). Psychological research as a phenomenologist views it. In: Valle, R. S. & King, Diefendorff, J. M., & Gosserand, R. H. (2003). ''Understanding the emotional laborprocess: A control theory perspective''. Journal of Organizational Behavior, 24(8), 945-959 Esmaili, V., Ariapooran, S., & Amiri, H. (2023), "Effectiveness of Emotion Regulation and Time Perspective Therapies on Depression and Co-rumination in Adolescent Students During the COVID-19 Outbreak", Journal of Research in Teaching, 10, 4, 58-81 [In Persian] Ford, B. Q., & Troy, A. S. (2019). ''Reappraisal reconsidered: A closer look at the costsof an acclaimed emotion-regulation strategy''. Current Directions in Psychological Science, 28(2), 195-203 Grandey, A. A., et al. (2004). "The customer is not always right: Customer aggression and emotion regulation of service employees." Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior. 25(3): 397-418. Gross, J. J. (2002). "Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences." Psychophysiology. 39(3): 281-291. Gross, J. J. (2015). "Emotion regulation: Current status and future prospects." Psychological inquiry. 26(1): 1-26. Gross, J. J., & John, O. P. (2003). "Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being." Journal of personality and social psychology. 85(2): 348. Haga, S. M., Kraft, P., & Corby, E. K. (2009). ''Emotion regulation: Antecedents and well-being outcomes of cognitive reappraisal and expressive suppression in cross-culturalsamples''.Journal of Happiness Studies, 10(3), 271–291. Jenina N., et al. (2021). '' Teachers who believe that emotions are changeable are more positive and engaged: The role of emotion mindset among in- and preservice teachers. '' Learning and Individual Differences 92 Jennings, P. A., Lantieri, L., & Roeser, R. W. (2012). ''Supporting educational goals throughcultivating mindfulness: Approaches for teachers and students''. In P. M. Brown, M. W.Corrigan, & A. Higgins-D’Alessandro (Eds.). Handbook of Prosocial Education (pp.371–397). Rowan & Littlefield Jiang, J., et al. (2016). "Teachers' emotions and emotion regulation strategies: Self-and students' perceptions." Teaching and teacher education 54: 22-31. Johnson, Z. D., et al. (2017). "College student misbehaviors: An exploration of instructor perceptions." Communication Education 66(1): 54-69. Kordnoghabi, R., Moradi, Sh., & Beyranvand, A. (2017), "School Violence: The Role of Empathy, Communication Skills, and Conflict Resolution in Reducing Adolescent Violent Behaviors", Bi-Quarterly Journal of Contemporary Psychology. 12,2,172-185. [in persian] Lavy, S., & Eshet, R. (2018). "Spiral effects of teachers’ emotions and emotion regulation strategies: evidence from a daily diary study." Teaching and teacher education. 73: 151-161. Mahvar, T., et al. (2018). "Conflict management strategies in coping with students’ disruptive behaviors in the classroom: Systematized review." Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 6(3): 102. Mesrabadi, J., Badri, R., & Vahedi, Sh. (2010), ''A Study of the Discipline of Male and Female Students in the Conditions of Exercising Different Sources of Teacher Authority ", Tabriz University Psychology Quarterly. 5, 19, 136-159. [in persian] Mesrabadi, J., Piri, M., & Ostovar, N. (2013), "Study of the diversity of students' indiscipline from the perspective of high school teachers in Tabriz", Quarterly Journal of Educational Innovations,48, 111-126. [in persian] Shamnadh, M., & Anzari, A. (2019). "Misbehavior of School Students in Classrooms-Main Causes and Effective Strategies to Manage It." International Journal of Science & Engineering Development Research. 4(3): 318-321. Taylor, L. P., et al. (2020). "Patterns and progression of emotion experiences and regulation in the classroom." Teaching and teacher education 93: 103081. Taxer, J. L., & Gross, J. J. (2018). "Emotion regulation in teachers: The “why” and “how”." Teaching and teacher education 74: 180-189. Woolfolk, A. E. (2004). ''Educational Psychology Boston: Allyn & Bacon''. Yin, H., & Huang, S. (2017). "Act Wisely: Examining the Relationships between Emotional Labor in Teaching and Teacher Efficacy." AERA Online Paper Repository. Yin, H., et al. (2016). "Work environment characteristics and teacher well-being: The mediation of emotion regulation strategies." International journal of environmental research and public health. 13(9): 907. Zawar, T., & Visi, O. (2016), "Studying the difference in job motivation, classroom management styles and teachers' teaching styles based on some demographic and job characteristics", Journal of Research in Teaching, 4, 1, 1-26[In persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |