
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
واکاوی مولفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی دانشآموزان پسر متوسطه دوم: یک مطالعه سنتزپژوهی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، دی 1402، صفحه 198-221 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62818 | ||
نویسندگان | ||
علی بختیاری1؛ مرتضی سمیعی زفرقندی* 2؛ علی اکبر خسروی بادبادی3؛ فرشته افکاری4 | ||
1دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی و مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، ایران. | ||
2دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران.ایران | ||
3دانشیار دانشگاه،گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.ایران | ||
4گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.تهران ،ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش، مطالعه نظاممند مولفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی دانشآموزان پسر متوسطه دوم است. روش پژوهش کاربردی، رویکرد به کار گرفته شده کیفی و از نوع سنتز پژوهی و راهبرد مورداستفاده فراترکیب است که با انجام تحلیل محتوای استقرایی و سپس فراترکیب از تحلیلهای انجام شده همراه است. برای یافتن مؤلفه های الگوی تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی دانشآموزان، پژوهشهای اخیر با روشی نظام مند انتخاب شدهاند. میدان پژوهش تحقیقات انجام شده از پژوهشهای 10سال اخیر است (پژوهشهایی در رابطه با تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی به صورت کمی یا کیفی به چاپ رسیده و کتابهای مرجع در زمینه تربیت حرفهای، شایستگی و شایستگی آموزشی دانشآموزان)که طی واکاوی محتوایی، دسته بندی و غربالگری انجام گرفته و در حدود 27پژوهش واجد شرایط و معیارهای مد نظر، بصورت هدفمند انتخاب شده، کدگذاری و طبقهبندی صورت گرفته و الگوها، پایههای نظری و مضامین اصلی استخراج شدند. سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی سه بعد شایستگی دانشی،شایستگی نگرشی و شایستگی مهارتی و 7 زیرطبقه به شکل دانش عمومی و تخصصی، دانش کسب و کار، دانش فناوری اطلاعات،فرهنگ، نگرش حرفه ای، تجربه حرفهای و مهارت فنی شناسایی شد. بر اساس یافتهها، میتوان چنین نتیجه گرفت که جهت تربیت حرفهای دانش آموزان حصول شایستگیهای دانشی، نگرشی و مهارتی با توجه به تحولات آموزش وپرورش در عصر جدید لازم و ضروری به نظر می-رسد. نتایج این پژوهش میتواند مبنایی برای برنامهریزان، پژوهشگران و دستاندرکاران حوزه تعلیموتربیت در بعد تربیت حرفهای باشد. کلید واژهها: سنتز پژوهی، تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی،دانشآموزان | ||
کلیدواژهها | ||
سنتز پژوهی؛ تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |