
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,343 |
شناسایی و تبیین عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری دانشجویان در برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 32، مهر 1402، صفحه 60-35 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62853 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا فراهانی1؛ محبوبه عارفی* 2؛ غلامرضا شمس مورکانی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال آموختههای نظری دانشجویان به محیط کارورزی دانشگاه فرهنگیان بوده است. روش: روش مطالعه از حیث هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مصاحبه میباشد که روایی سازهای، درونی و بیرونی آن تأمین و پایایی آن از روش بررسی اعضاء، بررسی همکار و ناظر بیرونی تأیید شد. برای شناسایی عوامل سازمانی، با بهرهگیری دیدگاهها و تجارب 30 نفر از ذینفعان در برنامه کارورزی (استاد راهنما-معلم راهنما و دانشجو معلمان) با روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند استفاده شد. سپس دادههای مصاحبه طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. محقق در این مرحله، کدها یا مفاهیم اولیه را شناسایی و در ادامه کدهای مشابه در طبقههایی خاص قرار گرفتند. سپس، برای هر یک از این طبقات عناوینی که نمایانگر کل کدهای آن طبقه باشند، انتخاب گردید. یافتهها: از تجزیهوتحلیل مصاحبه ها 21 کد در قالب 5 مؤلفه در بعد عوامل سازمانی انتقال یادگیری استخراج شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مهمترین عوامل سازمانی انتقال یادگیری در برنامه درسی کارورزی شامل؛ عوامل مدیریتی و برنامهریزی، حمایت همکاران، فرصت کاربرد، جو انتقال، راهبردهای نظارت و ارزیابی بودند. بنابراین ضرورت دارد عوامل سازمانی در خدمت پیوند عرصه نظر و عمل قرار گیرند تا دانشجویان بتوانند در جهت تحقق اهداف برنامه درسی کارورزی و انتقال یادگیری خود به محیط واقعی بهتر عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی کارورزی؛ انتقال یادگیری؛ عوامل سازمانی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
Abaspour, A., Rahimian, H., Taheri, M., & Mobini, M. (2018). Educational Measurement and Evaluation Studies, Designing a learning transfer system for faculty development programs, 8(24), 107-205. [In Persion] Abili. K., Kharrazi, S. K., Sobhaninejad, M., & Youzbashi, A. (2015). Developing an Effective Model of Learning Transfer in order to Return on Investment in the Development of Human Resources Emphasising on Urban Management. Journal of Urban Economics and Management. 3 (11), 79-98. [In Persion] Ahmadi, A., & Mousapour, N. (2017). The book of macro-design (architecture) curriculum of teacher training (national curriculum of teacher training of the Islamic Republic of Iran). Tehran: Farhangian University. [In Persion] Almasi, H., Zaree Zavaraki, M., Nili, M.R., & Delavar, A. (2017). Assessment of practicum Carriculum-4 in Farhangian University Based on Tyler’s target-based assessment Model.Journal of Research in Teaching. 5(1), 1-24. [In Persion] Alshaali, S. K., Hamid, K., & Al-Ansi, A. A. (2018). Training transfer: a new model in the United Arab Emirates general education sector- hybridization of the theory of planned behavior with the training transfer model. International Education Studies, 11(12), 49- 62. Arabzadeh, A. R., & Oladian M. (2021). Explaining the strategies and consequences of realizing the internship system based on thetraining of thoughtful teachers in Farhangian University. Qurterly Journal of Educational & Administration, 15(1), 165-188. [In Persion] Birch, C., Allen, J., Mcdonald, J., & Tomaszczyk, E. (2010). Effects of business internships on job marketability: The employers’ perspective. Education & Training, 52(1), 76–88. Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Huang, J. H. (2010). Transfer of training: a meta-analytic review. Journal of Management, 36(4), 1065-1105. Bukaliya, R. (2012). Assessing the effectiveness of student representative councils in open and distance learning: a case for Zimbabwe in open university. International journal on new trends in education and their implication, 3(1), 80-90. Creswell, J. W., & Miller, D.L. (2000). Determining validity in qualitive inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130. Gall,M., Walter, B., & Gall, J. (2017). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology.Samat , Shahid Beheshti University. [In Persion] Gault, J., Leach, E., & Duey, M. (2010). Effects of business internships on job marketability: The employers’ perspective. Education & Training, 52(1), 76-88. Ghanbari, S., & ZandI, Kh. (2018). Designing a systematic model of factors affecting the transfer of learning to the workplace (a model to improve the efficiency of organizational training). Productivity Management.12(45), 115-151. [In Persion] Ismail, A., Hua, N. K., abu samah, A. J., Abu Bakar, R., & Ibrahim, N. (2015). Administrators roles in training programs and training transfer. Journal Dinamika Management, 6(1), pp: 25-39. Jamaati, R., Mehdizadeh, A.H., Hakimzadeh, R., Araghieh, A.R., & Faghih Aram, B. (2022). Validation of the integrated curriculum conceptual model for teacher-students of Farhangian University. Quarterly Journal of Manengment and Leadership studies in Educational Organizations. 1(3), 19-34. [In Persion] Jamshidi Tavana, A., Imam Jomeh, M.R., Asareh, A.R., & Mousipour, N. (2017). Profile of the authors of the article Analysis of student experiences of teachers of Farhangian University of Tehran from internship. Education and Learning Research. 2(14), 67-77. [In Persion] Khakrah, F., Malekian, F., Saiedipour, B., & Kavyani, E. (2019). Designing the Pattern of Orrazinational Factors Affecting the Transfer of Learning to the Workplace Based on Ground Theory. Journal of Research in Teaching, 6(4), 66-85. [In Persion] Khorooshi, P., Parrishani, N., & Ghorbani, S. (2020). Investigating the problems of Internship Course from the perspective of Farhangian University Professors. Quarterly Journal of Teacher Education. 3(5), 13-39. [In Persion] Lawson, T., Çakmak, M., Gündüz, M., & Busher, H. (2015). Research on teachingpracticum–a systematic review. European journal of teacher education, 38(3), 392-407 Maleki, S., Ahmadi, Gh. A., Mehr Mohammadi, M., & Imam Jome, S. M. R. (2020). Evaluating Farhangian University Internship Program from the Perspective of Global Experiences. Journal of Theory and practice in the curriculum,8(15), 383-424. [In Persion] Mushfaqeh Arani, B. (2016). Order book Practical guide to Farhangian University internship program with a thought-provoking teacher training approach. Tehran: Farhangian Universit, [In Persion] Noorizan, M.M., Afzan, N.N.F., & Akma, A.S. (2016). The Moderating effects of motivation on work environment and training transfer: A preliminary analysis. Procedia Economics and Finance, 37, 158-163. Passmore, J., & Velez, M. (2012). SOAP-M: A training evaluation model for HR. Industrial and commercial training. 44(6), 315-325. Pollack, J. D. (2020). A case stdy on how perceptions of the work environment contribute to the ability to transfer training, [Dissertation], Northcentral University. Reinhold, S., Andreas, G., & Doris, L. (2018). Social support and motivation to transfer as predictors of training transfer: Testing full and partial mediation using meta-analytic structure equation modeling. International Journal of Training and Development. 22(1), 1-14. Rodrigues, I., Barcelo, M. L., Poveda, B., & Lopez-Gomez, E. (2022). The Development of Competences in the Teaching Practicum: The Perspective of School Mentors as Assessors. Educational Process: International Journal, 11(2), 7-25. Sapp, D. A., & Zhang, Q. (2009). Trends industry supervisors’ feedback on business communication internship.Business communication Quarterly. 72(3), 274-288. Shams Morkani, Gh. R., & Abbasi kasani, H. (2017). A pathology and effectiveness of the transfer of training to workplace. Journal of Training and Development of Human Resources. 4(13), 27-58. [In Persion] Silva Piovani, V. G., Parra Barbosa, R. I., & Both, J. (2022). Training transfer model as a possibility for the mandatory internship at sport science undergraduate courses.Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(1), 13-25. Soleiymani, E.S., & Aminbedokhti, A.A. (2019). Formulating the formation model of learning transfer to the work environment in human resources development programs. Journal of Research in Educational Science. 13(44), 37-51. [in Persion] Stewart, T., Allen, K., & Bai, H. (2011). The effects of Service-learning participation on pre-internship educators’ teachers’ sense of efficacy. Alberta journal of educational Research 57(3), 298-316. Strauss, A., & Corbin, J. (2015).Basics of Qualitive Research: Techniques and Procedures for Developming Grounded Theory (Fourth Edition), Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. Suzanne, N. (2015). The impact of the internship experience on inters’self-perceived preparedness. To teach in a technology rich society: A mix methods multiple case study, Thesis doctoral, Baylor University. Tatari, M., Tajik, F., & Tatari, F. (2016). Evaluation and position of the internship curriculum in Farhangian University (critical analysis on the gap between theory and practice), The first national internship conference (a bridge between university and school), Mashhad: Iran. [In persian] Tonhauser, C., & Buker, L. (2016). Determiniants of Transfer of Training: A Comprehensive Literature Reviwe. International Journal for Research in Vocational Education and Training. 3(2), 127-165. Wenzel, R., & Cordery, J. (2014). Training transfer research: A mananger’s guide and bibliography. Australian institute of management –western Astralia. Zaresefat, S. (2017). The Analysis Experiences Curriculum Internship: The Conceptual Model. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 9 (5), 37-68. [In Persion] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 237 |