
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
چالشهای آموزش حضوری در دوران پس از کرونا از دیدگاه دبیران | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 11، شماره 2، تیر 1402، صفحه 215-233 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62867 | ||
نویسندگان | ||
حسین پاک نژاد* 1؛ بهمن اسماعیلی2؛ محمد نریمانی3 | ||
1دبیر آموزش و پرورش شهرستان فراهان استان مرکزی،فرمهین،ایران | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3گروه روان شناسی،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و بررسی چالشهای آموزش حضوری پس در دوران پس از کرونا از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی بود. برای مصاحبه، شرکتکنندگان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.معیار شرکت در مصاحبه، تمایل دبیران به بیان نظرات خود در زمینه موضوع پژوهش بود. فرآیند نمونهگیری در جریان مصاحبه با به اشباع رسیدن دادهها پایان یافت. برای تحلیل دادهها از روش استرابرت و کارپنتر(2003) استفاده گردید. به این صورت که یافتهها به شرکتکنندگان ارائه شده و نظراتشان دریافت میشد. جهت حفظ قابلیت تأیید پژوهش، در تمام مراحل، مستندات بهدستآمده با استفاده از کسب نظرات مشارکتکنندگان حفظ شدند که همین مسئله،اطمینانپذیری دادهها و قابلیت تأیید آنها را امکانپذیر میکند. پس از تجزیهوتحلیل یافتهها، عوامل و دلایل تغییرات رفتاری و تحصیلی دانشآموزان بعد از دوران کرونا در آموزش در پنج دسته : علل مرتبط با معلم ،علل مرتبط با مدرسه؛ علل مرتبط با خانواده، علل مرتبط با فضای مجازی؛ علل مرتبط با دانشآموز؛ طبقهبندی شدند. برای غلبه بر این چالشها ضروری است اولیا دانشآموزان،کارکنان مدرسه و معلمان، تعامل، همفکری و هماهنگی بیشتر داشته باشند. برگزاری جلسات آموزشی برای اولیا از طرف انجمن اولیا و مربیان میتواند یاریدهنده باشد. نیاز به تقویت آموزش، ارزش قائل شدن برای حرفه معلمی و تشریکمساعی معلم و همچنین تعامل بیشتر با خانوادهها و نهایتاً در عین تحول بخشی به آموزش، مدرسه بهعنوان یک فضای فیزیکی خاص و متفاوت از سایر فضاهای یادگیری حفظ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها؛ آموزش حضوری؛ پسا کرونا؛ تغییرات رفتاری | ||
مراجع | ||
Adnan, M. (2018). Professional development in the transition to online teaching: The voice of entrant online instructors. ReCALL, 30(1), 88-111. https://doi.org/10.1017/S0958344017000106 Asareh, Alireza, (2019). Learning at home, the new problem of Corona and the formation of home-school. Link No. 476 pp. 11-11 Bayat, Hojjat Elah. (1399). Corona situation and the role of the family in the management of virtual space, prepared in: Department of Islamic Studies-6- and Divisional Communications of the Cyberspace Research Institute. 52 Daniel, John, (2020). “Education and the COVID-19 pandemic”, Prospect, n. 49, p 91-96, Davari, Oladian, Imani Designing a Model For Spiritual Leadership in Secondary Education Managers in Tehran, Journal of Research in Teaching, 11, 1, 2023. Fazel-Morteza. (2019). The development of school counselor education, 16th term, number 2, winter 2019, Tehran Feng, Y., Cheng, Y., Wang, G., Xu, X., Han, H., & Wu, R. (2000). Radar Emitter Identification under Transfer Learning and Online Learning. Information, 11 (1): 55. Haj Bagheri, A., Parvizi Sarwar, M., & Salsali, M. (2010). Qualitative research methods. Tehran: Bushra. Haqshanas, Maryam, (2017). The Future of Virtual Education, Tehran, Andiseh Ehsan Hedayati, Fereshte, Roudbarki Kalari, Behrouz Education after Corona. Journal of New Approach in Educational Sciences. 1401 12- Kian, Maryam. (2013). Challenges of virtual education: Narration of what is not learned in a virtual university, Interdisciplinary Journal of Virtual Education in Medical Sciences, Volume: 5, Number: 5 Masoumian, Arzoo. (1400). virtual training of students' mental injuries https://www.irna.ir/news/84513380 Mohammadi Pouya, Sohrab. (2019). Education and Corona, challenges, evaluation of measures, post-corona developments and policies to overcome the crisis Sharifi, Mohammad, et al. (2018). The experience of electronic education in Iran's educational system, meta-analysis of the effectiveness of electronic education in comparison with face-to-face education, research in school and virtual learning, Vol. 25, pp. 24-9 UNESCO. (2020, Match 13). COVID-19 educational disruption and response. https://en.unesco.org/themes/education-emergencies/coronavirus-school-closures Zainivand, Fereshte, (2019). Effective factors and relationships between them in promoting the use of digital technologies among second-year elementary school teachers and first-year high school mathematics teachers. Curriculum Studies Quarterly 15(57); 106-65 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |