
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
تحلیل پیکربندی روایت و کانونیسازی در رمان پیکر فرهاد | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 99-111 اصل مقاله (603.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.62882 | ||
نویسندگان | ||
تیمور مالمیر* 1؛ شهلا ناصری2 | ||
1استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پیکر فرهاد یکی از آثار موفق نویسندۀ مشهور عباس معروفی است که پیکربندی روایت و نحوۀ ترکیب پیرفتهای آن با سایر آثار ادبی متفاوت است. شیوۀ معروفی در رمان پیکر فرهاد، واردشدن به دنیای نقاشی بوف کور و کنشبخشی به تصویرهای آن است. در این پژوهش، به تبیین توانش روایی و شیوۀ کنشبخشی نویسنده به این توانش پرداختهایم تا مشخصشود توانش روایی براساس تابلو و تصویرهای نقاشی چگونه به کنش درمیآید و این تصویرهای کلامی بهعنوانِ کانونیگر یا کانونیشده، چگونه در داستان شکلمیگیرد؟ چه ارتباطی میان موضوع کانونیشده با کانونیگر وجوددارد و سبب استفادۀ نویسنده از این شیوۀ پیکربندی چیست و چه معانی ایدئولوژیکی در این شکل خاص از روایت بیانمیشود؟ نویسنده به جای مرد راوی در بوف کور، روایت را از زبان تصویر قلمدان نقلکردهاست تا بتواند صدای زنان را برجستهکند و از دریچۀ چشم زن، به زن و مرد و رابطۀ آنان در موقعیت معاصر نگاهکند. در سنت فرهنگی ما همواره از نگاه مردان به روایت زن پرداختهاند اما در این رمان، زن تابلوی نقاشی، شخصیت- کانونیگر داستان است تا بتواند موقعیت و مسائل زنان را از دریچۀ چشم زن بنگرد. این رمان سعیدارد زن را از شیءشدگی و ابژهبودن دربیاورد و او را فاعل سرنوشت خود کند. | ||
کلیدواژهها | ||
"پیکربندی روایت"؛ "کنشبخشی به تصویر"؛ "روایتگری زن" | ||
مراجع | ||
اکبری بیرق، حسن (1391). بررسی زمان روایی داستان پیکر فرهاد. نقد ادبی، 5 (18)، 7-24.
ایرانی، محمد و همکاران (1392). شیوۀ شخصیتپردازی دووجهی در پیکر فرهاد عباس معروفی. ادبیات پارسی معاصر، 3 (4)، 1-18.
بال، میکه (1396). «روایتمندی بصری». ترجمۀ فائزه نوریزاد و امیرحسین هاشمی، گردآورنده: محمد راغب، دانشنامۀ نظریههای روایت، تهران: نیلوفر، 83-97.
بزدوده، زکریا؛ امیری، سیروس (1399). روایت تروما و امکان بازسازی هویت در مجموعه داستان سیبزمینیخورهای فرهاد پیربال. جامعهشناسی فرهنگ و هنر، 2 (1)، 48-64.
بلیغی، مرضیه؛ عبدی، آرزو (1397). بررسی نشانه- معناشناسی تصاویر در بوف کور صادق هدایت. جستارهای زبانی، 9 (44)، 89-109.
بیتنز، یان (1391). «تصویر و روایت». ترجمۀ ثمین اسپرغم، گردآورنده: محمد راغب، دانشنامۀ روایت شناسی، تهران: علم، 29-33.
پوررضائیان، مهدی؛ سهیلیاصفهانی، بهروز (1396). تلفیق ادبیات با نقاشی به شیوۀ مارسل پروست، مطالعۀ پیوند ادبیات با نقاشی در رمان در جستجوی زمان از دست رفته با تأکید بر مجلد طرف خانۀ سوان. پژوهش ادبیات معاصر جهان، 22 (75)، 217-247.
پولیاکووا، ی.آ.، ز.ای رحیمووا (1381). نقاشی و ادبیات ایرانی. ترجمۀ زهره فیضی، تهران: روزنه، چ1.
پیروز، غلامرضا؛ ملک، سروناز (1395). بررسی همپیوندی متن و تصویر در شش داستان دفاع مقدس کودکان براساس نظریۀ پری نودلمن. مطالعات ادبیات کودک، 7 (20)، 1-28.
تایسن، لویس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز، چ1.
تودوروف، تزوتان (1379). بوطیقای ساختارگرا. ترجمة محمد نبوی، تهران: آگه، چ1.
تولان، مایکل (1383). درآمدی نقادانه- زبانشناختی بر روایت. ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی، چ1.
چامسکی، نوام (1392). زبان و ذهن. ترجمة کورش صفوی، تهران: هرمس، چ1.
دارابی، بیتا و همکاران (1392). خوانش بینامتنی پیکر فرهاد و بوف کور. نقد ادبی، 6 (22)، 67-88.
راسلی، آلیشا (1394). جادوی زاویه دید. ترجمۀ محسن سلیمانی، تهران: سوره مهر، چ1.
رضابیگی، مریم و همکاران (1391). بینامتنیت و دور باطل: دو مؤلفۀ پسانوگرا در رمان پیکر فرهاد عباس معروفی. نقد ادبی، 5 (20)، 121-142.
ریمون-کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی (بوطیقای معاصر). ترجمۀ ابوالفضل حرّی، تهران: نیلوفر، چ1.
ژنت، ژرار (1398). گفتمان روایت (جستاری در باب روش). ترجمۀ معصومه زواریان، تهران: سمت، چ1.
علوی، بزرگ (1357). چشمهایش. تهران: امیرکبیر، چ3.
کشاورز، حسام؛ فهیمیفر، علیاصغر (1395). بازشناسی مبانی نظری نگارگری ایرانی در رمان بوف کور. پژوهشهای ادبی، 13 (54)، 114-142.
محمودی، علیرضا؛ سرحدی قهری، فرشته (1393). بررسی ساختار روایی رمان پیکر فرهاد عبّاس معروفی از منظر جریان سیّال ذهن». پژوهش نامه ادبیات داستانی، 3 (6)، 87-109.
معروفی، عباس (1382). پیکر فرهاد. تهران: ققنوس، چ3.
نصیری، شیدا، پیراویونک، مرضیه (1402). نقد نورمن برایسون بر روشهای فرمالیستی و بازنمایانه در تحلیل نقاشی. جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 2 (5)، 71-84.
نودلمن، پری (1385). «تصاویر، کتب مصور و مخاطب». ترجمۀ بنفشه عرفانیان، کتاب ماه کودک و نوجوان، 11 (112-114)، 82-93.
نودلمن، پری (1389). «رمزگشایی تصاویر یا تصاویر به چه کار میآیند؟». ترجمۀ نسیم اسلامپور، کتاب ماه کودک و نوجوان، 14 (157)، 72-81.
وو، پاتریشیا (1390). فراداستان. ترجمۀ شهریار وقفیپور، تهران: چشمه، چ1.
هدایت، صادق. (1351). بوف کور. تهران: امیرکبیر، چ14.
References Randall, W. L. (1999). Narrative intelligence and the novelty of our lives. Journal of Aging Studies, 13 (1), p 11-28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |