
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,396 |
نقش تمرکز بر آموزش و بهینهسازی زمان آموزش معلم در کلاس بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری رضایت تحصیلی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 11، شماره 2، تیر 1402، صفحه 214-194 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2023.62899 | ||
نویسندگان | ||
محسن حاجی تبار فیروزجایی* 1؛ امید آزاد2؛ الهام اکبری3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده اجتماعی و علوم انسانی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، مجتمع آموزش عالی گناباد، گناباد، ایران. | ||
3استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تمرکز بر آموزش و بهینه سازی زمان آموزش معلم در کلاس بر عملکرد تحصیلی با میانجی گری رضایت تحصیلی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان و دانش آموزان متوسطه دوم شهر بابل می باشد که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشهای سه مرحلهای 50 معلم و 336 دانش آموز بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از سه پرسشنامه؛ تمرکز و بهینه سازی زمان آموزش (Esterank et al, 2018)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (Fam & Taylor, 1999)، و پرسشنامه رضایت تحصیلی (Diener, et al., 1985) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که تمرکز بر آموزش(۰۱/۰>p، ۴۵۷/0=β) و بهینه سازی زمان آموزش (۰۱/۰>p، ۲۴۱/0=β)، معلمان در کلاس بر عملکرد تحصیلی تأثیر مثبت دارد. همچنین نتایج نشان داد که رضایت تحصیلی دانشآموزان در تأثیر تمرکز بر آموزش (۰۱/۰>p، ۱۳۷/0=β) و بهینه سازی زمان آموزش (۰۱/۰>p، ۱۴۳/0=β) بر عملکرد تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین معلمان می توانند با تمرکز و بهینهسازی زمان آموزش، میزان آموزش و یادگیری را به حداکثر برسانند تا از این طریق میزان موفقیت و رضایت تحصیلی دانشآموز در کلاسها بیشتر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرکز بر آموزش؛ بهینه&rlm؛ سازی زمان آموزش؛ عملکرد تحصیلی؛ رضایت تحصیلی | ||
مراجع | ||
Aelenei, C., Jury, M., Darnon, C., Sicard, A., Maggio, S., & Martinot, D. (2023). Self‐enhancement values and academic achievement: An interaction with students' parental level of education and gender?. British Journal of Educational Psychology, 93(2), 626-640. Allan, B. A., Sterling, H. M., & Duffy, R. D. (2020). Longitudinal relations among economic deprivation, work volition, and academic satisfaction: A psychology of working perspective. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 20, 311-329. Bago, B. A. (2022). Effect of Single Parenthood in Students’ Academic Performance; A Case of Selected Secondary Schools in Bitereko Sub County Mitooma District. IAA Journal of Social Sciences (IAA-JSS), 8(1), 216-226. Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., et al. (2010). Teachers’ athematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal, 47(1), 133–180. Bjork, R. A., Dunlosky, J., & Kornell, N. (2012). Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions. Annual Review of Psychology, 64, 417–444. Brophy, J. (2010). Motivating students to learn (3rd ed.). New York: Routledge. Cangelosi, J. S. (2014). Classroom management strategies: Gaining and maintaining students’ cooperation (7th ed.). Hoboken, NJ: Wiley & Sons. Chau, S., & Cheung, C. (2018). Academic satisfaction with hospitality and tourism education Chute, E. (2010). Instructional time: Not enough hours in the day. Pittsburgh Post-Gazette. Retrieved fromhttps://www.pinerichland.org/site/default.aspx?Pagetype=3&moduleinstanceid=973&viewid=7b- Curby, T. W., Rimm-Kaufman, S. E., & Abry, T. (2013). Do emotional support and classroom organization earlier in the year set the stage for higher quality instruction? Journal of School Psychology, 51(5), 557–569. Ddurber, C. M., Yeates, K. O., Taylor, H. G., Walz, N. C., Stancin, T., & Wade, S. L. (2017). The family environment predicts long-term academic achievement and classroom behavior following traumatic brain injury in early childhood. Neuropsychology, 31(5), 499. Diener, E. (1995). Subjective well-being in cross-cultural perspective. In H. Grad, A. Blanco, & Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75. Estes, T. H., Mintz, S. L., & Gunter, M. A. (2010). Instruction: A models approach (6th ed.). Boston: Pearson. Farbman, D. A. (2015). The case for improving and expanding time in school: A review of key research and practice. National Center on Time & Learning. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED561994.pdf Finn, M., Mihut, G., & Darmody, M. (2022). Academic satisfaction of international students at Irish higher education institutions: The role of region of origin and cultural distance in the context of marketization. Journal of Studies in International Education, 26(5), 572-589. Flores A. (2007). Attributional style, self-efficacy, and stress as predictors of academic success and academic satisfaction in college students. University of Utah. Gettinger, M., & Walter, M. J. (2012). Classroom strategies to enhance academic engaged time. In S. L. Ghaedi, B., Qalatash, A., Hashemi, A., & Machanchi, A. (2019). The Effectiveness of Teaching Based on Social Constructivism on Academic Achievement, Critical Thinking, and Motivation for Academic Achievement in Elementary Sixth Grade Students. Journal of Research in Teaching. 7 (2). 37-53. [Persian] Giangreco, A., Carugati, A., Sebastiano, A., & Della Bella, D. (2010). Trainees' reactions to training: shaping groups and courses for happier trainees. The International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2468-2487. Hajitabarfirozjaee, M. (2019). Presenting a Structural Model Effect of Students' Perception of Classroom Environment on Academic Self-efficacy and Attitudes to Science with Mediated Perception of Evaluation. Journal of Research in Teaching .7 (3). 209-226. [Persian] Kane, T. J., Taylor, E. S., Tyler, J. H., & Wooten, A. L. (2011a). Evaluating teacher effectiveness: Can classroom observations identify practices that raise achievement?. Education Next, 11(3), 54–61. Kumar, S., Agarwal, M., & Agarwal, N. (2021). Defining and measuring academic performance of Hei students-a critical review. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 12(6), 3091-3105 Landrum, B. (2020). Examining Students' Confidence to Learn Online, Self-Regulation Skills and Perceptions of Satisfaction and Usefulness of Online Classes. Online Learning, 24(3), 128-146. Lee, S. H. (2011). Working memory, attention, and mathematical problem solving: A longitudinal study of elementary school children. Journal of Educational Psychology, 103(4), 821–837. Martí, E. (2003). “Representar el mundo externamente. La construcción Martínez-Otero, V. (2007). Los adolescentes ante el estudio. Causas y Neto, F. (2019). Subjective well-being of Angolan students in Portugal. Journal of Studies in International Education, 24(4), 456–473. Https://doi.org/10.1177/1028315319861353 Park, M., & Park, M. (2011). The relationships among learning behaviors, major satisfaction, and study skills of first-year medical students. Korean Journal of Medical Education, 23(2), 83-93. Perrin, B., Banks, F., & Dargue, B. (2004). Student vs. Software pacing of instruction: An empirical comparison of effectiveness. Paper presented at the Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference, Orlando, FL. Pham, L. B., & Taylor, S, E. (1999). “From Thought to Action: Effects of Process- Versus Outcome-Based Mental Simulations on Performance”. Society for Personality and Social Psychology, 25, 2,250-260. Pizarro, R. (1985). “Rasgos y Actitudes del Profesor Efectivo. Tesis para optar al Grado de Magíster en Ciencias de la Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile”. Prifti, R. (2022). Self–efficacy and student satisfaction in the context of blended learning courses. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 37(2), 111-125. Rivkin, S. H., & Schiman, J. C. (2015). Instruction time, classroom quality, and academic achievement. The Economic Journal, 125, 425–448. Stronge, J. H. (2018). Qualities of Effective Teachers, 3rd edition, Alexandria, Virginia: ASCD Stronge, J. H., & Xu, X. (2015). Instructional planning for effective teaching. Bloomington, IN: Solution Tree. Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good teachers good? A cross-case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62(4), 339–355. Talsma, K., Schüz, B., & Norris, K. (2019). Miscalibration of self-efficacy and academic performance: Self-efficacy, self-fulfilling prophecy. Learning and Individual Differences, 69, 182-195. Taylor, D. B., Mraz, M., Nichols, W. D., Rickelman, R. J., & Wood, K. D. (2009). Using explicit instruction to promote vocabulary learning for struggling readers. Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Diffi culties, 25(2–3), 205–220. Tian, L., Chen, H., & Huebner, E. S. (2014). The longitudinal relationships between basic psychological needs satisfaction at school and school-related subjective well-being in adolescents. Social Indicators Research, 119, 353-372. Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1990). Construction et validation de l’Échelle de Satisfaction Wach, F.-S., Karbach, J., Ruffing, S., Brünken, R., & Spinath, F. M. (2016). University students’ Willcox, M., & Del R. (2011). Factores de riesgo y protección para el rendimiento académico: Un estudio descriptivo en estudiantes de Psicología de una universidad privada. Revista Iberoamericana de Educación, 55(1), 1-9. Wu, Y., & Zhang, F. (2023). The health cost of attending higher-achievement schools: Peer effects on adolescents’ academic performance and mental health. In The Frontier f Education Reform and Development in China: Articles from Educational Research (pp. 211-240). Singapore: Springer Nature Singapore. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |