
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,597 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,387 |
تواصل در گفتمان قرآنی (قصه مریم عذرا) | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1402، صفحه 53-71 اصل مقاله (423.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2023.139462.1073 | ||
نویسندگان | ||
سودابه مظفّری* 1؛ کاوه رحیمی2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی.دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران | ||
2زبان و ادبیات عربی. دانشکده ادبیات. دانشگاه خوارزمی. تهران | ||
چکیده | ||
نظریه تواصل از مهم ترین نظریات در زبانشناسی جدید به شمار می رود و از آنجا که ارتباط زبانی همه زوایای زندگی را شامل می شود و قرآن کامل ترین رهنمود برای زندگی بشر است لذا قرآن را به سبب شمولیتش در برخورداری از بهترین قصه ها جهت عملیات تطبیقی در نظریه تواصل برگزیدیم. این پژوهش کوششی در راستای تطبیق نظریه تواصل در پرتوی قصه مریم عذرا در دو سوره آل عمران و مریم است که از شگفت ترین داستانهای قرآنی در امور خارق العاده است که در رفتارهای انسان اثرگذار می باشد. قرآن کریم در راستای رسانیدن تبلیغ به مرحله اقناع مخاطب، بسیاری از تکنیک ها را بکار گرفته است از جمله قصه هایی که مشتمل بر برهان ها و اعتراضات علیه منکران و مشرکان می شود. این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام می گیرد، ازیک سو رخدادهایی که بر مریم (ع) گذشته را توصیف می کند و از سوی دیگر قصه را از بُعد زبانی و نظریه تواصل مطابق با داده های زبان شناسی نوین مورد تحلیل قرار می دهد؛ نتایج این پژوهش گویای این است که قصه مریم (ع) مشتمل بر مؤلفه ها و اصول ارتباط زبانی است و فواید سبک های زبانی در قصه از جنبه گفتمان را محقق می سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه تواصل؛ گفتمان قرآنی؛ قصه مریم عذرا؛ زبان شناسی نوین | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم.
ابن جنی. (1999). الخصائص (الطبعة الرابعة). مصر: الهیئة العامة للکتاب.
ابن عاشور، محمد طاهر. (1984). تفسیر التحریر والتنویر. تونس: الدار التونسیة للنشر.
أکرم، رضا. (2008). بالقرآن نجدد الحیاة: قراءة تدبریة فی سورة مریم (الطبعة الأولى). شرکة ألفا للنشر والإنتاج الفنی.
بدوی، أحمد زکی. (1985). معجم مصطلحات الإعلام. القاهرة: دار الکتب المصریة.
التهانوی. (1972). کشاف اصطلاحات الفنون (المجلد الثانی). مصر: الهیئة العامة للکتاب.
حمد أمین، دلدار غفور، وعلی محمود، نشأت. (2014). نظریة التواصل وأبعادها فی الدرس اللغوی العربی. مجلة زانکو للعلوم الإنسانیة لجامعة صلاح الدین، قسم اللغة العربیة، کلیة اللغات، جامعة صلاح الدین، أربیل، 117-134.
السید قطب. (1972). فی ظلال القرآن (الطبعة الأولى). القاهرة: دار الشروق.
شلباب، جمال. (2016-2015). استراتیجیة الإقناع فی الخطاب القرآنی (السور المکیة أنموذجاً) (أطروحة ماجستیر). جامعة محمد بوضیاف، الجزائر.
شولتر، روبرت. (1993). السیمیاء والتأویل (ترجمة: سعید الغانمی، الطبعة الأولى). بیروت: المرکز الثقافی.
الصابونی، محمد علی. (1380 هـ.ش/1422 هـ.ق). صفوة التفاسیر (الطبعة الثانیة). طهران: نشر إحسان.
الطنوبی، محمد عمر. (2001). نظریات الاتصال (الطبعة الأولى). مصر: مکتبة الإشعاع الفنیة.
عبد الرحمن، طه. (2012). اللسان والمیزان أو التکاثر العقلی (الطبعة الثالثة). المغرب: المرکز الثقافی.
العسکری، أبو هلال. (1963). الفروق فی اللغة (الطبعة الرابعة). بیروت: دار الآفاق الجدیدة.
کاوی، حسن عماد، وسید، لیلى حسین. (2002). الاتصال ونظریاته المعاصرة (الطبعة الثالثة). القاهرة: الدار المصریة اللبنانیة.
مزواغی، أحمد. (2011-2012). أسالیب الإقناع فی سورة یوسف (ماجستیر). جامعة وهران، الجزائر.
مک دانل، دایان. (1380 ه.ش). مقدمة فی نظریات الخطاب (ترجمة: حسینعلی نوذری، الطبعة الأولى). طهران: فرهنگ گفتمان.
نادیة لوانس، سعیدة شادلی. (2012/2013). الاتصال والتواصل فی القرآن الکریم: سورة یوسف علیه السلام نموذجاً (مذکرة لیسانس). جامعة آلی محند أولحاج، الجمهوریة الجزائریة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,085 |