
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,551 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,367 |
بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (491.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.139804.1043 | ||
نویسندگان | ||
الهام ضیایی قوچان عتیق1؛ اعظم استاجی* 2؛ عطیه کامیابی گل3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3استادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
در مقالۀ حاضر سعی بر آن است تا به بررسی تأثیر آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایۀ دوم دبستان پرداخته شود. آگاهی واجی یکی از مهارتهای اساسی است که در سنین اولیۀ رشد گفتاری زبان شروع به شکلگیری میکند و موفقیت در خواندن و نوشتن را در سالهای بعد به همراه دارد. با توجه به نتایج پژوهشهای انجامشده در این زمینه به نظر میرسد که بین مهارت آگاهی واجی و یادگیری ریاضی ارتباطاتی وجود دارد. به همین منظور جهت بررسی این موضوع، جامعۀ آماری پژوهش حاضر از بین دانشآموزان دختر پایۀ دوم دبستان شهر قوچان انتخاب شد . دانشآموزان به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند.گروه گواه در معرض آموزش آگاهی واجی قرار نگرفت و روند معمول آموزش را طی کرد و گروه آزمایش در معرض آموزش آگاهی واجی قرار گرفت. از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد. نتایج نشان میدهد که آگاهی واجی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایۀ دوم تأثیر معنیداری دارد که همراستا با پژوهشهای انجامشده در این زمینه است. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی واجی؛ ریاضی؛ دانشآموز پایه دوم دبستان؛ آزمون؛ خرده مؤلفه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |