
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
تحلیل نقش نظام ها و عوامل نشانه معناشناختی در حکایتی از گلستان در شکل گیری سبک زندگی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 21-39 اصل مقاله (481.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.139832.1044 | ||
نویسنده | ||
مهسا خلیلی* | ||
دانشجوی دکتری زبان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نظام های گفتمانی از مباحث با اهمیت در نشانه-معنیشناسی به شمار میروند. این نظامها در تعریف نوع روابط افراد و شکلگیری نظام قدرت نقشی بسزا ایفا میکنند. در پژوهش حاضر، دادهها به روش کتابخانهای از حکایت بیست و سوم باب نخست گلستان که محل نمایش روابط صاحبان قدرت و زیردستان آنان بوده انتخاب شده و به روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گرفتند. نگارنده در مرحلۀ نخست بهدنبال شناسایی نظامها و عوامل گفتمانی در این حکایت و درنهایت نقش این عوامل در شکلگیری سبکی خاص از زندگی است. ازآن جا که ارزشهای نشانه-معنیشناختی در معناسازی و تعریف عوامل گفتمانی نقشآفرینی میکنند در این پژوهش به آنها نیز پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان داد که در این حکایت نظام گفتمانی کنشی به گونهای پیچیده حاکم است و گرچه باتوجه به موقعیت موجود انتظار مشاهدۀ نظامهای گفتمانی شَوِشی و تنشی میرود، اما این امر رخ نمیدهد. همچنین، یافتهها نشان داد که سعدی با بهرهگیری از راهکار تغییر عوامل گفتمانی و نیز دگرگونی ارزشها کوشیده سبک تازهای از زندگی را در این حکایت معرفی کند. در بررسی این حکایت از رویکردی از نشانه-معنیشناسی که توسط گرمس با عنوان مکتب پاریس مطرح گردیده بهرهگیری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه؛ معناشناسی؛ نظامهای گفتمانی؛ نظام ارزشی؛ عوامل گفتمانی؛ سبک زندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |