
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,873 |
دلالتهای معنایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی در سازمانهای اداری؛ تحلیل کیفی تجارب مدیران | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 6، مهر 1402، صفحه 48-20 اصل مقاله (803.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2023.62966 | ||
نویسندگان | ||
مهدی صالحی1؛ سیروس مرادخواه* 2؛ بهروز مرادخواه3؛ کاوان مظفری2 | ||
1استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3کارشناسی آموزش ابتدایی ، گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزا د اسلامی، سقز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی انجامشده است. برای انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده گردید. ازنظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد چراکه نتایج آن مستقیماً در سازمانها اداری قابل کاربرد است، .مشارکتکنندگان، مدیران و صاحبنظران این حوزه میباشند. به روش نمونهگیری متوالی و هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دعوت به مصاحبه شدند. ملاک و معیار انتخاب آنان، داشتن تجربههای ژرف مدیریت در بخشهای مختلف اداری بود. درنهایت برای این منظور، از مصاحبههای انجامگرفته با صاحبنظران و متخصصین حوزه مدیریت پژوهشی و مدیران مجرب دانشی و پژوهشی در سازمانهای اداری، با استفاده از روش تحلیل مضمون، نتایج پژوهش ارائه شد. بدین منظور پژوهشگران با پیروی دقیق از مراحل کار و کسب اطلاعات دقیق موازی، انتقال (اعتبار بیرونی) پژوهش را نیز تا حد امکان تأمین کردند. به جهت افزایش پایایی ابزار پژوهش از اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبهشوندگان استفاده شد، پس از مصاحبه، دادهها در فرآیند کدگذاری به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرمافزار NVivo 10 دستهبندی و مورد تحلیل قرار گرفتند.پنج مضمون فراگیر قابل احصاء بود که مشتمل بر مفاهیم؛ شایستگیهای شناختی، شایستگیهای ارزشی، شایستگیهای دانشی، شایستگیهای اخلاقی، شایستگیهای مدیریتی و نهایتاً شایستگیهای ارتباطی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: شایستگی مدیران؛ سازمانهای اداری؛ مدیران دانشی و پژوهشی | ||
مراجع | ||
Abazari, Z; Shariatmadari, M., Hamidifar, F and Shoghi, B (2022), presenting the appropriate model of professional qualifications of faculty members of Islamic Azad University of Tehran. Journal of Jundi Shapour Education Development, Quarterly Journal of Center for Studies and Educational Development of Medical Sciences, 12(1), 1-76-87.
Abolalaei, B., Ghaffari, A. (2015). Competency model of managers of Iran Industries Development and Modernization Organization.
Taslimi, M., Saeed, Rai, R, Farzinosh, Aand Barki, M. (2016). Designing and explaining the competency model of the country's national research managers with a focus on risk. Public Administration 1(11).1-20.
Hajipour, E., Ayeni, M.A., Esmaili, M.. (2019). Identifying and prioritizing merit selection criteria for ground force commanders of the Islamic Republic of Iran, focusing on the teachings of Nahj al-Balagha. Military Management Quarterly, 20(78), 27-60.
Khanifar, H., Saifi, A., Fayazi, B.. M. (2019). Designing a competency model for educational managers in evaluation and development. School Management Quarterly. 2(8). 118-139.
Shirazi R.,, Hassan., An article by Karbakandi, M (2011). Strategic Defense Studies Quarterly.1(48).128-99.
Tayari, A, Pourkrimi, J, Heydari, K. (2022). Model of professional competencies of project managers of research and technology organizations (case: academic jihad). Marine Science Education, 9(2), 16-38.
Abedian Aul Akram (2013) Designing the Competency Model of Managers of Educational Departments at Ferdowsi University of Mashhad, Master's Thesis of Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. Abbaspour, Abbas., Khorsandi Taskoh, Ali., Khosravi, Mahbobe., Tagvi Fard, Mohammad Taghi and Azimi Moghadam, Hamid (2019). Designing a competency model for secondary school principals. Scientific Quarterly of School Management, 8 (2): 246-278.
Abdullah, Pour Mahdi. (2013). Designing the model of professional competencies of managers and commanders of Islamic Revolutionary Guard Corps educational centers, doctoral dissertation in the field of educational management and leadership, Faculty of Culture of Imam Hossein University (AS). Fozhaband, Ali. (2013). Introduction to educational management, Ravan Publishing House, Tehran. Alidousti, Siros (2012), a look at management and policy-making in research centers and research institutes of the Ministry of Science, Research and Technology. Research Institute of Information Science and Technology of Iran. Gurbannejad, Parisa, and Issa Khani, Ahmed. (2015). Designing the competence model of academic managers based on Islamic patterns: a comparative study. Management in Islamic University, 5(1 (11)), 37-48.
Ghanbari Sirus and Pakizeh, Elham (2015). The role of authentic leadership in the level of job attachment of primary school teachers in Hamadan, Educational Management Innovations, 11(2): 23-8. Godarzi, Amir Hossein; Pourmehdi, Ketayoun and Azad, Nasser (1400). Providing a framework for the training and development of competence of project managers in a government organization, Scientific Quarterly Journal of Marine Science Education 8 (26). Morkani, Shams; Abasalt, Khorasani; Those, Abbasi. (2013). Compilation of competence components of educational group managers: a qualitative study. Organizational Training Management 5(3), 37-64. strong, poured; Bammad Sufi Bammad; Jahaniyar, Arab; Seyed Mohammad; Amiri, Maqsood. (2016). Conceptual framework of competence of CEOs of technology-based companies: dimensions, components and indicators. Career and organizational counseling 4 (12), 145-161. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405. Cohen, L. (2015). The Merit Model: What Is It and How Does It Work?. Public Administration Review, 75(5), 684-695. doi: 10.1111/puar.12405. Bekesiene, S Hoskova-Mayerova.(2018). -Decision tree-based classification model for identification of effective leadership indicators. Journal of Mathematical and …, ٢٠١٨ - journals.itb.ac.id Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic Analysis. In H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, & K. J. Sher (Eds.), APA Handbook of Research Methods in Psychology (pp. 57-71). Washington DC: American Psychological Association. Gunawan, J., & Aungsuroch, Y. (2017). Managerial competence of first‐line nurse managers: A concept analysis. International journal of nursing practice, 23(1), e12502. Kansal, Jimmy & Sandeep Singhal (2018). "Development of a Competency Model for Enhancing the Organisational Effectiveness in a Knowledge-Based Organisation". Int. J. Indian Culture and Business Management, 16(3): 287-301. Kiersch, C. E, (2015). A Multi-level Examination of Authentic Leadership and organizational Justice in Uncertain times, Doctoral dissertation, University of for Collins, Colorado. Manxhari, Mimoza. Veliu, Liridon. Jashari, Jetullah. (2019) DEVELOPING MODELS OF MANAGERIAL COMPETENCIES OF MANAGERS: A REVIEW. International Journal of Economics, Commerce and Management. United Kingdom Vol. V, Issue 4, April 2117. Licensed under Creative Common Page 186. http://ijecm.co.uk/ ISSN 2348 1386. Schoonover, S.C. (2002). "Implementing Competencies: A Best Practices Approach". Retrieved May, 7, 2010. Semedo, A. S. D., Coelho, A. F. M., & Ribeiro, N. M. P. (2016). Effects of authentic leadership, affective commitment and job resourcefulness on employees’ creativity and individual performance. Leadership & Organization Development Journal, 37(8), 1038-1055. Soklevski, t. (2017). The competencies of the project managers and the success of the projects. Knowledge. Trettel, B. S. (2012).An assessment of leadership competencies in Pennsylvania’s community colleges (Doctoral dissertation, University of Pittsburgh). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 252 |