
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,363 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,548 |
افتراق فرآیندهای تصریفی و اشتقاقی در ناشنوایان فارسی زبان | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 105-123 اصل مقاله (518.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.140188.1053 | ||
نویسندگان | ||
الهام نیکروش1؛ عامر قیطوری* 2؛ شجاع تفکری رضایی3 | ||
1دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار زبان شناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی عملکرد ناشنوایان فارسی زبان در کاربرد فرآیندهای تصریفی و اشتقاقی غیرفعلی میپردازد. با این فرض که در اختلالات زبانی بخشهای مختلف دانش زبان در دورۀ حیاتی فراگیری زبان به یک اندازه آسیب نمیبینند، دانش صرفی افراد مورد مطالعه از طریق آزمونهای چند گزینهای مورد سنجش قرار گرفت. این آزمونها جهت بررسی دانش ساختواژی اسم، صفت و قید طراحی و برای دو گروه ناشنوا و شنوا (کنترل) اجرا شدند. تعداد شرکتکنندگان گروه ناشنوا در ردۀ سنی 15 تا 20 سال ، 10 نفر و برابر با تعداد شرکتکنندگان در گروه شنوا بودند. پس از تعیین خطاهای دانشآموزان در هر مقوله و مقایسۀ آنها دریافتیم که اختلاف معناداری میان گروه ناشنوا و شنوا وجود دارد. همچنین، تحلیل درون گروهی حاکی از تفاوت معنیداری میان فرآیندهای تصریفی و اشتقاقی غیرفعلی در نمرات گروه ناشنوا بود، بهطوریکه مقولههای تصریفی آسیبپذیری بیشتری را نشان میدادند. علاوه بر این، براساس نتایج این مطالعه میتوان دریافت که ناشنوایان به دلیل از دسترفتن سالهای نخستین فراگیری زبان یعنی دورۀ بحرانی، در مقایسه با گروه شنوا عملکرد ضعیفتری در به کارگیری فرآیندهای تصریفی و اشتقاقی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
دورۀ حیاتی؛ افتراق؛ تصریفی؛ اشتقاقی؛ ناشنوا؛ فارسی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
احمدی گیوی، حسن؛ انوری، حسن (1393). دستور زبان فارسی2، تهران، انتشارات فاطمی، ویرایش چهارم.
تیموری، رباب؛ رقیبدوست، شهلا؛ پیوندی، فریبا (1391). «بررسی درک ساختهای مشتق از حرکت نحوی در کودکان آسیب دیدۀ شنوایی». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، شمارۀ 281.
چوبساز، یاسمن (1395). بررسی ساخت موضوعی در ناشنوایان فارسی زبان بر اساس رویکرد زایشی. رسالۀ دکتری، دانشگاه رازی، کرمانشاه.
دیانت، لیلا (1396). بررسی موردی افتراق تصریف و اشتقاق در بیماران زبان پریش بروکای فارسی زبان، رسالۀ دکتری، دانشگاه رازی، کرمانشاه.
سیاوشی، سارا (1384). «زبان اشارۀ فارسی و ضرورت تجدید نظر در آموزش و ارزیابی ناشنوایان ایرانی». دانشگاه علامه طباطبایی، مجموعه مقالات نخستین همایش انجمن زبان شناسی ایران.
قهری، زهرا (1393). بررسی ساخت واژه زبان ناشنوایان در زبان فارسی. رسالۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران.
گورابی، خسرو (1381). ضروریات شنواییشناسی. تهران، چاپ اول، انتشارات بهنام فر.
مشکوهالدینی، مهدی (1379). دستور زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ گشتاری، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
References
Arshavsky, Y. I. (2009). “Two Functions of Early Language Development”. Brain Research Reviews, 60: 327-340.
Chomsky, N. (1970). Remarks on Nominalization. In R. Jacobs and P. Rosenbaum (eds.), Reading in English Transformational Grammar. 184-221.
Choobsaz, Y., & Gheitury, A. (2017). “Is semantics affected by missing a critical period? Evidence from the Persian deaf”. Journal of Psycholinguistic Research, 46(1), 77–88.
Clark, Beverly, A. (2000). “First and Second Language Acquisition in Early Childhood, Issues in Early Childhood Education: Curriculum, Teacher Education and Dissemination of Information”. Proceeding of the Lillian Katz Symposium, 181-188.
Gheitury, A., Sahraee, A.H., & Hosseini, M. (2012). “Language Acquisition in late critical period: A Case report”. Deafness and Education International, 14:122-135.
Gheitury, A., Ashraf, V., Hashemi, R. (2014). “Investigating Deaf Studdent’s Knowledge of Persian Syntax: Further Evidence for a Critical Period Hypothesis”. Neurocases, 20: 346-354.
Halle, M. and A. Marantz (1993). Distributed Morphology and the Piece of Inflection. In K. Hale and S. J. Keyser (eds.). The View from Building. Cambridge: MIT Press. pp 111- 176.
Herschensohn, J. (2007). Language Development and Age. Cambridge: Cambridge University Press.
Jackendoff, R. (2002). Foundations of language: Brain, meaning, grammar, evolution. Oxford University Press.
Meisel, J. (2008). Child Second Language Acquisition or Successive First Language Acquisition: A Generative Perspective. Amsterdam: John Benjamins.
Miceli, G. and Caramazza, A. (1988). Dissociation of Inflectional and Derivational Morphology. Brain and Language, 35, 24-65.
Miceli, G., Capasso, R., & Caramazzo, A. (2004). “The Relationship Between Morphological and Phonological Errors in Aphasic Speech: Data from a word repetition task”. Neuropsychologia, 42: 273-287.
Smith, N. (2005) Chomsky’s Science of Language. In: Cambridge Companion to Chomsky, ed. James McGilvray, Cambridge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |