
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,552 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,367 |
بازنمایی گفتمانی کنشگران اجتماعی در غزلهای عاشقانۀ اسپنسر و سیدنی از منظر رویکرد جامعهشناختی-معنایی ونلیوون (1996) (زبان مقاله: انگلیسی) | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 13، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402 اصل مقاله (784 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.140293.1056 | ||
نویسندگان | ||
عرفان رجبی* 1؛ مسعود دهقان2؛ فاطمه غلامی مطلق3 | ||
1استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
3دانشآموختۀ گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
رنسانس بهعنوان عصری پربار که در آن ادبیات و خصوصاً شعر شکوفا گردید، تا کنون موضوع مطالعات بسیاری بوده است. این دوره، که در بریتانیا دورۀ الیزابت نیز نامیده میشود، عصر طلایی غزل سرایانی نامی همچون سر فیلیپ سیدنی (1586-1554) و ادموند اسپنسر (1599-1552) است. جستار پیشرو، به تحلیل 16 غزل از غزلیات سیدنی و اسپنسر بر اساس نظریۀ جامعهشناختی-معنایی ونلیوون (1996) پرداخته است و رویکرد ایدئولوژیک این دو شاعر در بازنمایی کنشگران اجتماعی از خلال تعامل آنها با ساختار قدرت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، یافتهها نشان داد که الگویی یکسان در بازنمایی شخصیتها در این غزلیات وجود دارد؛ بهگونهایکه شخصیت مردان صدای مسلط در متنها هستند، اما شخصیت زنان به حاشیه رانده میشوند. این الگو بیانگر بستری ایدئولوژیک در متون مورد بررسی است. نتایج نشان داد که این الگو بازنمای ساختار قدرت در دورۀ الیزابت است که بر اساس آن کنشگران اجتماعی بر اساس مرزبندیهای جنسیتی طبقهبندی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی؛ کنش گران اجتماعی؛ ونلیوون؛ شعر؛ اسپنسر؛ سیدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |