
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,876 |
بازنمایی گفتمانی کنشگران اجتماعی در غزلهای عاشقانۀ اسپنسر و سیدنی از منظر رویکرد جامعهشناختی-معنایی ونلیوون (1996) (زبان مقاله: انگلیسی) | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 13، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 251-271 اصل مقاله (784 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2023.140293.1056 | ||
نویسندگان | ||
عرفان رجبی* 1؛ مسعود دهقان2؛ فاطمه غلامی مطلق3 | ||
1استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
3دانشآموختۀ گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
رنسانس بهعنوان عصری پربار که در آن ادبیات و خصوصاً شعر شکوفا گردید، تا کنون موضوع مطالعات بسیاری بوده است. این دوره، که در بریتانیا دورۀ الیزابت نیز نامیده میشود، عصر طلایی غزل سرایانی نامی همچون سر فیلیپ سیدنی (1586-1554) و ادموند اسپنسر (1599-1552) است. جستار پیشرو، به تحلیل 16 غزل از غزلیات سیدنی و اسپنسر بر اساس نظریۀ جامعهشناختی-معنایی ونلیوون (1996) پرداخته است و رویکرد ایدئولوژیک این دو شاعر در بازنمایی کنشگران اجتماعی از خلال تعامل آنها با ساختار قدرت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، یافتهها نشان داد که الگویی یکسان در بازنمایی شخصیتها در این غزلیات وجود دارد؛ بهگونهایکه شخصیت مردان صدای مسلط در متنها هستند، اما شخصیت زنان به حاشیه رانده میشوند. این الگو بیانگر بستری ایدئولوژیک در متون مورد بررسی است. نتایج نشان داد که این الگو بازنمای ساختار قدرت در دورۀ الیزابت است که بر اساس آن کنشگران اجتماعی بر اساس مرزبندیهای جنسیتی طبقهبندی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی؛ کنش گران اجتماعی؛ ونلیوون؛ شعر؛ اسپنسر؛ سیدنی | ||
مراجع | ||
Bell, I. (1998). Elizabethan Women and the Poetry of Courtship. UK: Cambridge University Press.
Brown, G. (2004). Redefining Elizabethan Literature. UK: Cambridge University Press.
Burt, S., & David M. (2010). The Art of the Sonnet. Massachusetts: Harvard University Press.
Fumerton, P. (2020). Secret arts: Elizabethan Miniatures and Sonnets. California: University of California Press.
Henderson, Diana E. (1995). Passion Made Public: Elizabethan Lyric, Gender, and Performance. Illinois: University of Illinois Press.
Henderson, D. E. (2018). Female Power and the Devaluation of Renaissance Love Lyrics. In Dwelling in Possibility. New York: Cornell University Press.
Hile, R. (2017). Spenserian Satire: A tradition of indirection. Manchester: Manchester University Press.
Javed, M. (2020). A Study of the Elizabethan Period (1558-1603). International Journal Online of Humanities, 6(2): 60-80.
Kuin, R. (1998). Chamber Music: Elizabethan Sonnet-Sequences and the Pleasure of Criticism. Toronto: University of Toronto Press.
Larsen, K. J. (1997). Edmund Spenser's Amoretti and Epithalamion: A Critical Edition. Chicago: Medieval & Renaissance Texts & Studies.
Manganaro, E. S. (1989). “Songs and Sonnets in Astrophel and Stella": A Reading of Sidney's Poetics.” Explorations in Renaissance Culture, 15: 121.
Marquis, Paul A. (1994). “Rereading Sidney's Certain Sonnets.” Renaissance Studies 8.1: 65-75.
Mischo, John Brett (1990). The Economics of Desire: Patronage and Gender in the Elizabethan Sonnet Sequence. State University of New York At Buffalo.
Peterson, D. L. (2015). The English Lyric from Wyatt to Donne: The English Lyric from Wyatt to Donne. New Jersey: Princeton University Press.
Smith, R. (2005). Sonnets and the English Woman Writer, 1560-1621: The Politics of Absence. Springer.
Stull, W. L. (1978). The English Religious Sonnet from Wyatt to Milton. Los Angeles: University of California.
Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford University Press.
Warley, C. (2005). Sonnet Sequences and Social Distinction in Renaissance England. Vol. 49. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |