
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,350 |
تحلیل نتنوگرافیک ـ نشانه شناختی فضای جنسیتی در شبکههای اجتماعی مجازی ایرانی | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 17-40 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.138801.1288 | ||
نویسندگان | ||
محمد سعید ذکایی1؛ سیمین ویسی* 2 | ||
1استاد، گروه مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دکترای جامعه شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فضای مجازی ایرانی بر روابط گفتمانی میان دو جنس تأثیراتی گذاشته است. هدف این پژوهش بررسی فضای جنسیتی حاکم بر فضای مجازی ایرانی شامل تعاریف و معانی، رابطۀ گفتمانی قدرت و صورتهای نمادین رابطۀ میان دو جنس، از طریق قومنگاری مجازی و تحلیل نشانه شناختی و مضمونی است. یافته ها نشانگر اهمیت وجوه جنسی و اروتیک میان دو جنس و نیز پدید آمدن صمیمیت عمومیت یافته هستند. روابط میان دو جنس در سطح گفتمانی قدرت نابرابر است. مردان در برابر بحران مردانگی مکانیزمهای گوناگونی دارند که شامل نفی صورتهای جدید و تثبیت زنان در شکل موجودات احساسزده، ایجاد صورت جدیدی از مردانگی و نیز به کار بردن مکانیزمهای قبلی دونژوانیسم و غیرتورزی است. زنان گرچه مقاومتهایی به صورت خودیابی های زنانه دارند اما در نهایت با پناه بردن به تجدد/مستورگی، عشق پروری و احساس زدگی، منفعلانه خود را در صورتهای کلیشهای قبلی تثبیت می کنند. در نشانه شناسی فضا نیز نه تنها زنان در شیءواره ترین صورت، و در کنار سایر عناصر بریکولاژ هدونیستی و از طریق انطباق با امر لاکچری و در کنار سایر موضوعات لذت تبدیل به امری هدونیستی شده اند، بلکه در فانتزی های خود نیز علیرغم برخی مقاومتها به دنبال همگرا شدن با مردان از نظر بی پروایی و لذتگرایی، و نیز مصرفی سازی و رمانتیک سازی روابط هستند که در نهایت به تثبیت روابط گفتمانی قبلی می انجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ گفتمان جنسیتی؛ فضای جنسیتی؛ رابطۀ گفتمانی قدرت؛ مکانیزمهای جنسیتی | ||
مراجع | ||
حاتمی، محمدرضا و مذهبی، سارویه (1390). رسانه و نگرش زنان به هویت جنسیتی خود. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، 4(2) ، 209-185.
ذکایی، محمد سعید و ویسی، سیمین (1399). زیست مجازی در ایران: عواطف و خرده فرهنگها در شبکه های اجتماعی. تهران: آگاه.
رهبر مهرپو، بهناز؛ رشیدی، احتشام و دانایی، ابوالفضل (1398). تبیین رابطة شبکۀ اجتماعی مجازی اینستاگرام و بازتعریف هویت جنسیتی زنان. پژوهشنامة زنان، 10(2)، 112-85.
صادقی فسایی؛ سهیلا و نیکدل، نرمین (1395). تحلیل جنسیتی از تحقیر اجتماعی در روابط بین فردی (مطالعۀ کیفی). پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7(1)، 125-99.
طالبی، محمد علی؛ میرزایی، خلیل و مهدوی، محمدصادق (1399). چگونگی بازنمایی ویژگیهای جنسیتی در جوکهای فارسی تلگرامی. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 21(50)، 117-95.
علیخواه، فردین و محمدزاده، حمیده (1401). دربارۀ دختران چادری مدرن: ظهور نسل «تری این وان» در ایران. فصلنامۀ علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4(4)، 46-28.
گیدنز، آنتونی (1391). جامعه شناسی. ترجمۀ حسن چاووشیان، تهران: نشر نی، چاپ هفتم.
مجدیزاده، زهرا؛ حجازی، منصوره و بیچرانلو، عبدالله (1401). ظهور شبه فمینیسم نئولیبرال در صفحات اینستاگرامی زنان ایرانی. فصلنامۀ علمی جامعه شناسی فرهنگ و هنر، 4 (4)، 72-48.
مؤید حکمت، ناهید (1394). شناسایی «تصورات قالبی جنسیتی» در شهر تهران: گسست یا تداوم. پژوهشنامۀ زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(1) ، 169-153.
نیکخواه قمصری، نرگس و منصوریان راوندی، فاطمه (1393). تأملی بر رابطۀ فضای مجازی و هویت جنسیتی (مطالعۀ موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانه ای، 9(4) (پیاپی 27)، 120-107.
Bourdieu, P. (1985). “The social space and genesis of groups”, Theory and Society, 14(6), 723-744.Bourdieu, P. (1996). Physical space, social space and habitus, Vilhelm Aubert Memorial lecture, Report, 10, 87-101.Bourdieu, P. (2002). Masculine domination. Translated by Richard nice. Redwood City, California: Stanford University Press.
Budd, S. (2003). No sex please –we, re British: Sexuality in English and French psychanalysis, In S. Harding (Ed.), Sexuality: Psychanalytic perspectives. London: Routledge.
Balbus, I. D. (2002). Masculinity and the mother: Toward a synthesis of feminist mothering theory and psychoanalytical theory of narcissism, In J. K. Gardinger (Ed.), Masculinity studies and feminist theory. New York: Columbia University Press.
Buss, D. (2000). The dangerous passion: Why jealousy is as necessary as love and sex. New York: The Free Press.
Calefato, P. (2014). Luxury, fashion, lifestyle and excess, Translated by Lisa Adams. London: BloomsBury.
Campbell, C. (2005). The romantic ethic and the spirit of modern consumerism. Dallas, Texas: Alcuin Academics.
Chandler, D. (2004). Semiotics: The basics. New York: Routledge.
Chodorow, N. J. (1978). The reproduction of mothering: Psychoanalysis and the sociology of gender. California: University of California Press.Connell, R. W. (1987). Gender and power: Society, the person and sexual politics. Redwood City, California: Stanford University Press.Connell, R.W. (2005). Masqulinities. 2th Edition, Berkley. Los Angeles: University of California Press.Connell, R.W, & Messerschmidt, J.W. (2005). “Hegemonic masculinity: Rethinking the concept”, Gender and Society. Sage Journal.http://www.sagepublication.com, 829-859.
Crooks, R. & Baur, K. (2010). Our sexuality. Boston, United States Wadsworth: Cengage Learning.De Ridder, S., & Van Bauwel, S. (2015). “Youth and intimate media cultures: Gender, sexuality, relationships, and desire as storytelling practices in social networking sites”, Communications, 40(3), 319-340.Dobson, A. S. (2016). Postfeminist digital cultures: Femininity, social media, and self-representation. Midtown Manhattan, New York City: Springer.
Eleuteri, S., Saladino, V., & Verrastro, V. (2017). “Identity, relationships, sexuality, and risky behaviors of adolescents in the context of social media", Sexual and Relationship Therapy, 32(3-4), 354-365.
Ellis, A. & Abarbanel, A. (2013). The Encyclopedia of Sexual Behavior. Lanham, Maryland: Jason Aronson Inc., Vol 1.
Friedman, R. C. & Downey, J. I. (2002). Sexual orientation and psychoanalysis, sexual science and clinical practice. New York: Columbia University Press.
Giddens. A. (2012). Sociology, 7th, translated by Hasan Chavoshian, Tehran: Ney Publication (in Persian).
Given, L. M. (2008). The Sage encyclopedia of qualitative research methods. Thousand Oaks, California: Sage Publication.
Harman, T. (2011). “The crisis of masculinity as Deleuzian event, Culture”, Society and Masculinities, 3(1), 26-39.
Hatami, M. & Mazhabi, S. (2011). “Media and women view to their gender identity”, Journal of Iranian Cultural Research, 4(2), Serial Number: 14, 185-209 (in Persian).Haywood, C. & Mac an Ghaill, M. (2003). Men and masculinities: Theory, research and social practice. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Helm, B. W. (2009). Love, friendship, and the Self: Intimacy, identification, and the social nature of persons. Oxford: Oxford University Press.
Kozinets, R. V. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online. London: Sage Publication.
Le bon, G. (2001). The crowd: A study of the popular mind. Mineola: New York: Dover publication, INC.
Majdizadeh, Z; Hajjari, M. & Bicharanlou, A. (2023). “The emergence of neoliberal pseudo-feminism on Iranian women's Instagram pages”, Sociology of Culture and Art, 4) 4(, Serial Number: 13, 48-72 (in Persian).Meissner, W. W. (2003). The ethical dimention psychoanalysis, a dialogue. New York: State University of New York Press.
Moayedhekmat, N. (2015). “Gender stereotyping: Continuation or rupture”, Women, s Studies, 6 (11), Serial Number: 11, 153-169 (in Persian).Nikkhah Ghamsari, N. & Mansourian Ravandi, F. (2014). “The relationship between cyber space and gender identity, Case study of the internet users in Kashan, Iran”, Media Studies, 9(27), 107-120 (in Persian).Scheff, T. (2011). What’s love got to do with it? Emotions and relationships in popular songs. London: Routdedge.
Schwalbe, M. (2005). Identity stakes, Manhood acts and the dynamics of Accountability, In N. K. Denzin, J. Salvo, A. Durhan, K. Dolan, G. Kien and D. Monje, (Eds.), Studies in Symbolic Interaction. Amesterdam: Elsevier.
Shankar, S. V. (2017). What is love. Chennai: Notion Press.
Shumway, D. R. (2003). Modern love, romance: Intimacy and the marriage crisis. New York: New York University Press.
Seebach, S. (2017). Love and society: Special social forms and the master emotion. London: Routledge.
Silvestro, K. (2018). Narcissism and sexuality: A self inflicted wound. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Page, P. (1999). Masculinity in crisis? A study on the threat to masculine identities through unemployment (Doctoral dissertation, National University of Ireland Maynooth).
Pascoe, C. J. (2011). “Resource and risk: Youth sexuality and new media use”, Sexuality Research and Social Policy, 8(1), 5-17.
Rahbarmehrpo, B., Rashidi, R. & Danaei, A. (2019). “Explain the relationship between the virtual social network Instagram and redefine women's gender identity”, Women, s Studies, 10(28), Serial Number: 28, 85-112 (in Persian).Ross, M. W. (2005). “Typing, doing, and being: Sexuality and the internet”, Journal of Sex Research, 42(4), 342-352.
Sadeghi Fasaee, S. & Nikdel, N. (2016). “Gender-related analysis of social humiliation in inter-individual relationships: A qualitative study”, Women, s Studies, 7(15), Serial Number: 15, 99-125 (in Persian).Scott, S. V. (2007). Harassment: Victims and victimizers. Bloomington, Indiana: Xlibris Corporation.
Talebi, M., Mirzaeii, K. & Mahdavi, M. (2020). “How gender characteristics are being represented in Persian Telegram jokes”, Culture-Communication, 21(50), Serial Number: 82, 95-117 (in Persian).Yates, C. (2007). Masculine Jealousy and Contemporary Cinema. London: Palgrave, Macmillan.
Zeglin, R. J., & Mitchell, J. (2014). “Using social media to assess conceptualizations of sexuality”, American Journal of Sexuality Education, 9(3), 276-291.
Zokaei, M. S. & Veisi, S. (2020). Virtual life in Iran: Emotions and subcultures in online social networks. Tehran: Ahah Publication (in Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,864 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 740 |