
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,812 |
بازنمایی فرهنگی-زبانی قوم کُرد از منظر نشانهشناسی فرهنگی: مطالعۀ موردی سریال تلویزیونی «نون خ» | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، آذر 1402، صفحه 187-201 اصل مقاله (602.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.140364.1057 | ||
نویسندگان | ||
بهمن حیدری* 1؛ کورش صابری2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده ساخت معنا چیزی نیست که در خلأ رخ دهد، بلکه گویشوران زبانهای مختلف با ساخت معنا و رمزگذاری کلمات زبان همواره با مخاطبین خود ارتباط برقرار میکنند و مخاطبین نیز بر اساس معنایی که از واژگان دریافت میکنند آنها را رمزگشایی میکنند. نگارندگان قصد دارند تا با بررسی رمزگان زبان کُردی بهکار رفته در سریال تلویزیونی «نون.خ» به بازنمایی کُردها با استفاده از نظرات کاربران فضاهای مجازی از منظر بازیگر نقش اول سریال با نام نورالدین خانزاده که وانمود میکند فردی کُردزبان است، با لهجۀ فارسی کردستانی صحبت میکند و نیز خانوادۀ وی که به فارسی کرمانشاهی صحبت میکنند پرداخته و نشان دهند که در این سریال تصویر کُردها چگونه به نمایش درآمده است. دادهها از نظرات کاربران در فضای مجازی گردآوری و از منظر نشانهشناسی فرهنگی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد که زبان بازیگر نقش اول این سریال و خانوادۀ وی، بازنمایی واقعی زبان مردمان مناطق کُردنشین نبوده، بلکه لهجههایی ساختگیاند که بازیگران سریال آن را بهکار میبردند. همچنین در بازنمایی پوشاک نیز طراحی مناسبی از لباس کرد ارائه نشده است و نجابت زن کُرد که در قالب فردی زمخت و مردانهوار به تصویر کشیده شده است نیز به خوبی نمایش داده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی فرهنگی؛ بازنمایی؛ زبان کردی؛ سریال تلویزیونی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
زردار، زرین؛ فتحینیا، محمد (1392). «بازنمایی اقوام ایرانی در مجموعههای پربینندة تلویزیونی». مطالعات فرهنگ و ارتباطات، 14(24): 41 ـ61.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1401). تفکّر و سواد رسانهای پایۀ دهم و یازدهم دورۀ دوم متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
سیدامامی، کاووس (1387). «ادراک گروههای قومی از تصاویر رسانهای خود». تحقیقات فرهنگی، 1(4): 119-78.
عظیمیفرد، فاطمه (1395). «بازنمایی عناصر فرهنگ مردم در مجموعههای تلوزیونی سیما». پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، 2(4): 54-39.
عظیمیفرد، فاطمه (1396). «جایگاه ادبیات عامه در مجموعههای تلویزیونی رسانه ملی». دومین همایش نگاهی نو به زبان ادبیات عامه، بوشهر.
محمودی بختیاری، بهروز؛ علیاری، فریدون؛ حسن پور، اعظم (1395). «بازنمایی مردم کرد در سینمای داستانی: مطالعهای در نشانهشناسی فرهنگی». پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، 1(3): 176-151.
مرکبی، سیدمحمد صادق؛ ظریف، روحاله (1398). «نشانهشناسی مجموعه تلویزیونی «نون خ» از منظر اخلاق اسلامی». مطالعات دینی رسانه، 1(2): 143-171.
نامور، زهرا؛ برناسی، آتنا (1400). «تحلیل نشانهشناختی سریال طنز تلویزیونی نون. خ». وسایل ارتباط-جمعی رسانه، 32(2)، 153-180.
References
Ergin O. (2020). Kurdish. In Christopher Lucas & Stefano Manfredi (eds.), Arabic and contact-induced change, 459–487. Berlin: Language Science Press.
Long, J. & Jun H. (2021). “Proceedings of the 2021 International Conference on Public Relations and Social Sciences. Advances in Social Science, Education, and Humanities Research”, volume 586.
Sedat Y. (2015). “Identifying Kurds in Bahman Ghobadi’s Films: a Film Semiotic Study”. studies about languages.26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |