
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,349 |
پدری که نه مرده است نه زنده؛ تحلیل جایگاه پدر نمادین در داستانهای چوب خشک بلوط و حصار و سگهای پدرم | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 16، دی 1402، صفحه 133-160 اصل مقاله (874.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2024.63028 | ||
نویسنده | ||
توحید شالچیان ناظر* | ||
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علّامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
«پدرکشی» از اسطورههایی است که در دانش روانکاوی فروید و به تبع آن لکان به آن توجه شده و از آن به ویژه با عنوان «عقدۀ ادیپ» یاد میشود. به سبب اینکه نویسندگان داستاننویس نیز به اسطورههای گوناگون توجه ویژهای داشتهاند، به بازتاب آنها در آثار داستانی برمیخوریم. اسطورۀ پدرکشی نیز از این امر مستثنی نیست. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل کیفی و کمّی و با تکیه بر آموزههای روانکاوانۀ لکان کوشیدهایم، ابتدا تفوق دال بر مدلول را به میانجی نمونههایی از داستان چوب خشک بلوط و حصار و سگهای پدرم و در وهلۀ بعد، حضور قویتر پدر نمادین از پدر فیزیکی و طبیعی را در داستانهای مذکور نشان دهیم. قراین به دست آمده نشان میدهد: 1- تکه به سبب حفاظت از نام پدر سوژۀ منحرف و فرزندان پیربابا به سبب آرزوی نابودی و رهاکردن پدر، دارای سوژۀ وسواسی هستند. نیز پسر ارشد خانواده به سبب قتل پدر سوژۀ وسواسی و پدر به سبب حفاظت از قانون یا میل پدر، نخستین سوژۀ منحرف است. 2- فرزندان پیربابا و پسر ارشد خانواده گمان میکنند با کشته شدن پدر، به آزادی میرسند، غافل از آنکه با حذف دال، دال دیگری جایگزین پدر فیزیکی میشود و آن دال از نام پدر محافظت میکند. 3- اعضای درون حصار، آزادی به مثابۀ ژوئیسانس را زمانی تجربه کرده بودند که به گفتۀ راوی بهصورت «دزدکی»، یعنی دور از نگاه خیره، از میل دیگری بزرگ تخطی نموده بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
لکان؛ محمود دولتآبادی؛ شیرزاد حسن؛ چوب خشک بلوط؛ حصار و سگهای پدرم | ||
مراجع | ||
احمدیفر، رشید و دیگران. (1400). «تحلیل رمان حصار و سگهای پدرم براساس نظریۀ کهنالگویی و روانکاوانه». پژوهشنامۀ ادبیات کردی، س 7، ش 2 (پیاپی 12)، صص 49- 70.
پشابادی، یدالله و دیگران. (1396). «بررسی و تحلیل اندیشههای شیرزاد حسن (بر اساس منتخب آثار داستانی وی)». پژوهشنامۀ ادبیات کردی، س 3، ش 4، صص 31-58.
پیر کلرو، ژان. (1398). واژگان لکان. ترجمۀ کرامت موللی، تهران: نی.
حسن، شیرزاد. (1393). حصار و سگهای پدرم. ترجمۀ مریوان حلبچهای، تهران: نیماژ.
دور، جوئل. (1397). روانکاوی بالینی لاکان. ترجمۀ رضا سویزی و تورج بنیرستم. تهران: کیان افراز.
دولتآبادی، محمود. (1397). بنیآدم. تهران: دالاهو.
فینک، بروس. (1397). سوژۀ لاکانی بین زبان و ژوئیسانس. ترجمۀ محمدعلی جعفری، تهران: ققنوس.
معتمدنیا، معصومه. (1400). «در جستجوی آزادی یا گریز از آن: تحلیلی روانکاوانه از رمان حصار و سگهای پدرم». پژوهشنامۀ ادبیات کردی، س 7، ش 1 (پیاپی 11)، صص 23-38.
موللی، کرامت. (1398). مقدماتی بر روانکاوی لکان: منطق و توپولژی. تهران: دانژه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |