
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
برساخت تجربة زیستة معلمان از کاربست انحصاری زبان فارسی در مدارس | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402 اصل مقاله (814.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.138910.1293 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله عزیزی1؛ نعمت الله عزیزی2؛ علی امینی باغ* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسا نی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ا یران . | ||
چکیده | ||
امروزه بحث زبان در کالبد جدید آن ذیل مفهوم فرهنگ تلقی میشود و بر خلاف نگاه حاکم در میان برخی از ایرانیها که آن را با تمامیت ارضی و پیکاران سیاسی پیوند میدهند، جزء قلمرو آموزش چندفرهنگی قرار میگیرد. این پژوهش براساس رویکرد کیفی با رهیافت پدیدارشناسی، تجربیات معلمان را از کاربست انحصاری زبان فارسی در مدارس شهر سنندج مورد بررسی قرار میدهد. میدان تحقیق شهر سنندج و مشارکت کنندگان بالقوه شامل همه معلمان مقاطع ابتدایی تا دبیرستان بودند که از 15 نفر (۸ مرد و ۷ زن) از آنها دعوت به مشارکت شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته بهره گرفته شد که در نهایت برای تحلیل آنها از چارچوب براون و کلارک استفاده گردید. علیرغم تأکید معلمان بر اهمیت زبان مادری در وجوه مختلفی همچون ساخت هویت فرهنگی، حس تعلق و مهارتهای ارتباطی، آنها بیان داشتند که نظام آموزشی ایران با تمرکزگرایی آموزشی، آسیمیلاسیون فرهنگی و نادیده گرفتن حقوق زبانی اقلیتها، سیاست تکزبانه (فارسی) را بکار میگیرد. آنها همچنین پیامدهای این خط مشی را به بحران هویت، تشدید دوگانگی فرهنگی و یادگیری بازدارنده پیوند دادند. سرانجام معلمان به پیشنهادات متعددی مانند حذف رویکردهای سیاسی در آموزش زبان مادری، نهادینهسازی تربیت پاسخگوی فرهنگی و آموزش عاری از ایدئولوژی را برای اصلاح نظام آموزشی فعلی اشاره کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان مادری؛ زبان فارسی؛ پدیدارشناسی؛ مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |