
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,626 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,870 |
تدوین و ارائه مدل شایستگیهای دموکراتیک استادان در آموزش عالی (مورد مطالعه: اساتید دانشگاه کردستان) | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 190-156 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2025.63045 | ||
نویسندگان | ||
فرشته حیدری1؛ مهدی صالحی* 2 | ||
1دانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2استادیارمدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در شکل دادن به نسل بعدی ایفا میکنند لذا مسئولیت دارند شایستگی دموکراتیک را در بین دانشجویان خود تقویت کنند. بدینسان میتوانند فعالانه به جوامع دموکراتیک یاری رسانند. از این حیث در این پژوهش شایستگی دموکراتیک اساتید دانشگاه کردستان در آموزش عالی مورد واکاوی قرار گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی، با راهبرد پدیدارنگاری بود. مشارکتکنندگان، اساتید دانشگاه کردستان شهر سنندج در چندین رشتهی متنوع بودند. نمونهگیری به شیوهی (ترکیبی) هدفمند و گلوله برفی با رعایت حداکثر تنوع تا اشباع نظری دادهها با 12 نفر از اساتید و مصاحبه نیمه ساختار یافته ادامه داشت. دادهها پس از پیادهسازی به شیوه کدگذاری دو مرحلهای باز و محوری گلاسر تحلیل گردید. از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی مکس کیودا 2020 جهت خروجی مقولههای محوری پژ وهش استفاده گردید. یافتههای پژوهشی ۵ مقوله اصلی را به عنوان مؤلفههای شایستگی دموکراتیک اساتید از جمله دانش دموکراتیک، مهارتهای آموزشی، الگوهای دموکراتیک، مشارکت مدنی و توسعه حرفهای را نمایان ساخت. همچنین 5 مقوله اصلی به مثابه راهبردهای توانمندسازی از جمله راهبردهای آموزشی، تشویق آزادی دموکراتیک، پرورش فرهنگ گفتگو، تقویت فراگیری و تنوع و فراهم کردن منابع و پشتیبانی و در نهایت ۴ مقوله اصلی به عنوان پیامدهای تقویت شایستگی دموکراتیک اساتید از جمله محیط آکادمیک پیشرفته، بهبود ساختار و فرهنگ سازمانی، شهرت سازمانی و تقویت دموکراسی نهادی احصاء گردید.در نتیجه میتوان اذعان داشت که شناسایی موشکافانه شایستگیهای دموکراتیک اساتید در آموزش عالی و ارائه راهحلهای متناسب با زمینه دانشگاهی میتواند برای توانمندسازی آنها مؤثر واقع گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ شایستگی دموکراتیک؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
AAC&U (2007): College Learning for the New Global Century. Association ofAmerican Colleges and Universities, Washington, DC Bergan, S. (2007): Qualifications. Introduction to a concept. Council of EuropeHigher Education Series No. 6, Council of Europe Publishing, Strasbourg. Bologna Process (2007): London Communiqué: Towards the European HigherEducation Area: responding to challenges in a globalised world, London. Council of Europe (2007): Recommendation Rec(2007)6 of the Committee ofMinisters to member states on the public responsibility for higher education andresearch, Strasbourg. De-Gracia-Soriano, P., Jiménez-Loaisa, F. J., Jareño-Ruiz, D., & Jiménez-Delgado, M. (2024). Democratic culture in pandemic times: Debate as a tool for educational innovation. In Higher Education Institutions and Covid-19 (pp. 34-46). Routledge. Darabi, M., Pour Karimi, J. and Farahini Farahani, M. (2019). Examining the competences of faculty members in high quality teaching. Development of education in medical sciences, 13 (37). [in Persian] Deca, L. (2015). International norms in the reform of Romanian higher education: A discursive analysis. European Journal of Higher Education, 5(1), 34-48. Danaeifard, Hassan, Kazemi, Hossein. (2012). Promotion of interpretative research in the organization: a review of the philosophical foundations and the process of implementing the phenomenological method, Journal of Improvement and Transformation Management Studies, 12 (61), 121-148. [in Persian] Dewey, J. (1916). Democracy and Education. New York: Macmillan. Eide, L., Skalle, C., & Gjesdal, A. M. (2023). Intercultural Competence in the Foreign Language Classroom. Pedagogical Applications of Literary Texts on Migration and Exile. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(4), 607-620. Flick, Ove. (2012). An Introduction to Qualitative Research. Translation: Hadi Jalili, Tehran, Ney Publishing. Geboers, E., Geijsel, F., Admiraal, W., & Ten Dam, G. (2015). Citizenship orientations and knowledge in primary and secondary education.Social Psychology of Education, 18(4), 749-767. [in Persian] Glaser, B. E., & Bento, L. A. (2005). Attitudes of academic and clinical researchers toward financial ties in research: a systematic review. Science and engineering ethics, 11(4), 553-573. González, J. & Wagenaar, R. (2005): Tuning Educational Structures in Europe.Universities’Contribution to the Bologna Process. Final Report Pilot Project Phase2. Publicaciones de la Universidad de Deusto, Bilbao and Groningen. Gürkan, B., & DOĞANAY, A. (2020). Factors affecting citizenship education according to perceptions and experiences of secondaryschool teachers. Turkish Journal of Education, 9(2), 106-133. Graen, G. B., & Uhl-Bien, M. (2013). Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member Glaser, B. G. (1999). The future of grounded theory. Qualitative health research, 9(6), 836-845. Leadership Quarterly, (6), 219-247. Hora, T. (2023). Engaging the New Generation-Youth Perspectives on Democracy and Citizenship in Post-Communist Albania (Master's thesis). Happy Pishkhani, Maryam, Khoshrang, Hossein, Daddaran, Ide, Soltani Moghadam, Reza, Khoshtarash, Mehrnoosh. (2013). Explaining the concept of competence of faculty members from the perspective of professors: a qualitative study, Future Journal of Medical Education, 13(2), 8-13. [in Persian] Ismaili Mahani, Haniyeh, Motaharinejad, Hossein, and Lasani, Mehdi. (2015). General competencies needed for students' success in academic and professional life. Educational Measurement and Evaluation Studies, 6(15), 167-197. [in Persian] Jahid, Hossein Ali and Khosravi, Elnaz. (2017). Educational and research competencies needed by students to succeed in academic life. Education Strategies (Education Strategies in Medical Sciences), 11(1), 50-58. [in Persian] Kizhouri, Amirhossein, Mohammadi Hosseini, Seyedahmad, Saimani, Elham. (2018). Students' perception of faculty members' teaching skills (case study: Ferdowsi University of Mashhad). Research in Education, 7F(4), 107-131. [in Persian] Luo, J., & Chan, C. K. Y. (2022). Qualitative methods to assess intercultural competence in higher education research: A systematic review with practical implications. Educational Research Review, 100476. Martínez Casanovas, M., Ruíz-Munzón, N., & Buil-Fabregá, M. (2022). Higher education: The best practices for fostering competences for sustainable development through the use of active learning methodologies. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(3), 703-727. Marton, F. (1981). Phenomenography—describing conceptions of the world around us. Instructional science, 10(2), 177-200. Pour ahmad. (2013). Anti-Method Qualitative Research Method, Volume 2. Published by Sociologists. [In Persian] Rauschert, P., & Cardetti, F. (2022). Fostering Democratic Competences in Learners: An Interdisciplinary International Experience. Iranian Journal of Language Teaching Research, 10(3), 29-41. Rögele, S., Rilling, B., Apfel, D., & Fuchs, J. (2022). Sustainable development competencies and student-centered teaching strategies in higher education institutions: the role of professors as gatekeepers. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(6), 1366-1385. Rosetti, M., Benassi, M., Bruzzaniti, V., Bufacchi, A., & D’Andrea, M. (2001). Intra-operative radiation therapy optimization using the Monte Carlo method. In Advanced Monte Carlo for Radiation Physics, Particle Transport Simulation and Applications (pp. 455-460). Springer, Berlin, Heidelberg. Shahvari, Masoumeh, Kian, Marjan and Niknam, Zahra. (2015) work and technology; Lived experiences of teachers, Quarterly Journal of Theory and Practice in Curriculum, 8 (12), 180-159. [in Persian] Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. 2nded. Sage Publications, Thousand Oaks, CA,U Taghipour Hawezi, Parnian Sheikhi Fini, Ali Akbar, Mehromhammadi, Mahmoud Samavi and Seyed Abdul Wahab. (2023). The relationship between teachers' teaching methods and techniques with the mediating role of democratic social education competencies. Research in curriculum planning, 20(76), 24-51. [in Persian] Taghipour Havizi, Parnian, Sheikhi Fini, Mehromhammadi, Mahmoud, Samavi and Seyyed Abdullohab. (2022). Identifying the types of competencies to realize democratic social education in Iran's education system. Curriculum studies. [in Persian] Weber, L. & Bergan,S. (eds) (2005):The Public Responsibility for Higher Educationand Research. Council of Europe Higher EducationSeries No. 2, Council of EuropePublishing, Strasbourg. Williams, T.T. (2004): “Commencement”. Orion Magazine, March/April 2004.Available at http://www.orionmagazine.org/index.php/articles/article/136 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |