
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,351 |
مطالعه کیفی دانشجویان بینالمللی از تحصیل در دانشگاه کردستان: پژوهش روایتی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، دی 1402، صفحه 51-27 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139941.1895 | ||
نویسندگان | ||
یحیی اسعدی1؛ جمال سلیمی* 2؛ نعمت اله عزیزی3؛ ناصر شیربگی3 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3استاد برنامهریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر یک بررسی جامع از تجارب دانشجویان خارجی در دانشگاه کردستان را ارائه میدهد. هدف اصلی این پژوهش، درک چگونگی معنابخشی به رویدادهای تحصیل و نحوۀ بیان آن توسط دانشجویان خارجی است. این پژوهش با رویکردی تفسیری و راهبرد روایت پژوهی به بررسی روایتهای ۱۴ نفر از مشارکتکنندگان که با استفاده از فن نمونهگیری هدفمند و ملاکی از میان دانشجویان خارجی انتخاب شده بودند، میپردازد. برای گردآوری دادهها، از یک منشور مصاحبه روایتی استفاده شد. تحلیل و کدگذاری متن گفتارهای مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری نظری سهمرحلهای (باز، محوری و گزینشی) انجام شد. تحلیل مصاحبهها به 208 کد باز، 34 کد محوری و 10 کد گزینشی منتج شد که متضمن مواردی چون رشد فردی، توسعۀ مهارتهای شخصی، تقویت فرصتهای شغلی، سفر و اکتشاف، خوشبینی نسبت به تحصیل در خارج، کالاییشدن فرایند تحصیل، موانع ارتباطی، مشکلات رفاهی، شوک فرهنگی و تصویر دانشگاهی است. با توجه به تجارب مشارکتکنندگان، آشکار شد که دانشجویان خارجی تمایل دارند تجارب خود را به دو دستۀ خوشایند و ناخوشایند دستهبندی کنند. ضمن اینکه جمعیت دانشجویان بینالمللی بهسرعت در حال افزایش است، نظام آموزش عالی در ایران باید به مشکلات و نیازهای این دسته از دانشجویان توجه جدی مبذول نماید. از اینرو، راهبردهایی مانند ارائه مشوقهای مادی و معنوی، ارتقاء تسهیلات فرهنگی، رفاهی و کنسولی توصیه میشود. همچنین بهرهگیری از آموزههای تجارب کشورهای موفق در زمینۀ جذب و نگهداشت دانشجویان بینالمللی بسیار ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحصیل در خارج؛ دانشجویان خارجی؛ روایتپژوهی؛ آموزش عالی؛ مهاجرت تحصیلی | ||
مراجع | ||
ApplyBoard. (2023). Study Abroad Application Platform. https://www.applyboard.com. Asghari, F. (2022). A Phenomenological Study of the Lived Experience of Iranian Students as International Students. Journal of higher education curriculum studies, 12(24), 365-394 [In persian]. Assadi, Y., Shirbagi, N., Salimi, J., & Rahimi, A. (2022). Assessing the Tendency of Managers Towards Self-Regulatory and Self-Improvement Skills (Study of Executive Managers of University of Kurdistan). Karafan Quarterly Scientific Journal, 19(Special Issue), 157-180. Barkhoda, S. J., Moradkhah, S., & Azizi, A. (2023). Rethinking Academic Planning: A Qualitative Analysis of Experiences of International Students. EPS, 2181. [In persian]. Birindelli, P. (2023). The Experience of International Students: Biographical Narratives and Identities. Society, 1-16. Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2004). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. John Wiley & Sons. Ergun, A., & Kondakci, Y. (2021). The internationalisation of higher education and identity construction in Azerbaijan. Europe-Asia Studies, 73(7), 1330-1354. Flick, U. (2022). An introduction to qualitative research. An introduction to qualitative research, 1-100. Hashmi, S. M., Deng, Y., & Alhayki, Z. (2021). Analyzing the living and learning experience of foreign students at Jinan University. Journal of Applied Research in Higher Education, 13(1), 1-15. Huang, J., Guo, H., & Zhou, Q. (2022). A Narrative inquiry of three Chinese international students’ academic adjustment experiences at Canadian universities. Journal of Teaching and Learning, 16(2), 107-122. Lysgaand, S. (1955). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International social science bulletin. Ministry of Science, Research and Technology. (2023). Annual performance report 2023. Tehran, Iran. Retrieved from https://www.msrt.ir Niknam, Z. (2019). Intercultural exchanges in internationalization of university: Study-Abroad doctoral students’ lived experiences in Iran. Journal of Iranian Cultural Research, 12(3), 123-152 [In persian]. Qadeer, T., Javed, M. K., Manzoor, A., Wu, M., & Zaman, S. I. (2021). The experience of international students and institutional recommendations: A comparison between the students from the developing and developed regions. Frontiers in psychology, 12, 667230. Saidi, S. (2020). Intimate strangers: Afghan students lived experience in the COVID-19 crisis. Interdisciplinary Studies in Humanities, 12(2), 145-179 [In persian]. Saldaña, J., & Omasta, M. (2016). Qualitative research: Analyzing life. Sage Publications. Sobkowiak, P. (2019). The impact of studying abroad on students’ intercultural competence. Studies in Second Language Learning and Teaching, 9(4), 681-710. Soltani, S., Shakeri, M., & Sabokro, M. (2020). Examining International Students’ Challenges at Yazd University based on Grounded Theory Research. Education Strategies in Medical Sciences, 13(4), 295-305 [In persian]. Tamrat, W., & Teferra, D. (2018). Internationalization of Ethiopian higher education institutions: Manifestations of a nascent system. Journal of Studies in International Education, 22(5), 434-453. Yamani-Dozi Sorkhabi, M., & Teymouri, M. (2015). The status of academic life of international students in Iranian state universities in the academic year 2014-2013 Higher Education of Iran, 26(7), 71-111 [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |