
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
خاصگی رسانه سینما در عصر دیجیتال: قیاس تطبیقی سینمای گسترش یافته و سینمای داستانگوی آمریکا | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 5، ویژه نامه 1402 (هنر و بازنمایی) - شماره پیاپی 18، اسفند 1402، صفحه 1-20 اصل مقاله (916.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.139893.1380 | ||
نویسندگان | ||
پیام زین العابدینی* 1؛ بهروز محمودی بختیاری2 | ||
1دکتری پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
خاصگی سینما در دوران کلاسیک مورد توجه حوزههای دانشی گوناگون و اندیشمندانِ فرمالیسم و رئالیسم از جمله مانتسبرگ، آرنهایم، لوکاچ، استم، کراکوئر، کرول، بازن، بورچ و وولن قرار گرفته و آرای مختلفی در این زمینه قابل مشاهده است. همچنین، سینمای عصر حاضر، تحت تأثیر فرایند دیجیتالیسم، دستخوش تغییراتی بنیادین، هم در تکنیک و هم در ایده پردازی، شده است و تفاوتهای بسیاری با سینمای خاص دوره کلاسیک یافته است. هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تغییرات شیوههای بیانی سینما در عصر دیجیتال است. به بیان دیگر، مسئله اصلی عبارت است از واکاوی تاثیرات دیجیتالیسم بر سینما و مکاشفه روندی که خاصگی سینما را در عصر حاضر با جهش مواجه ساخته است. روش تحقیق کیفی و داده بنیاد است. از اینرو، برای رسیدن به یک نظریه مبنایی بر اساس انتخاب هدفمند از موارد مطلوب 50 کتاب و 50 مقاله علمی از پایگاههای ملی و بینالمللی، آثاری از سینمای تجربهگرا و 22 فیلم از سال 2000الی 2022 از سینمای داستانگوی آمریکا که بیشترین جایزه اسکار را دریافت کردهاند مورد مداقه و تطبیق قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان از آن دارد که جنبههای خودبودن/ خودانگاری، هیبریدی بودن/ شدن، رویکرد خانگی/ داخلی، بازسازی یا بازآفرینی، برساختگرایی واقعیت، کنش تعاملگرایی و امپاتیک، پداگوژی محورهای مور توجه خاصگی سینما در عصر دیجیتال هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
خاصگی سینما؛ دیجیتالیسم؛ داستانگویی؛ تجربهگرابودن؛ تکنیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |