
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
تحولات گفتمانی موسیقی: مطالعۀ تطبیقی موسیقی عصر مشروطه با موسیقی انقلاب 57 | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 9، دوره 5، ویژه نامه 1402 (هنر و بازنمایی) - شماره پیاپی 18، اسفند 1402، صفحه 128-139 اصل مقاله (585.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2024.139877.1379 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا ذوالفقاری1؛ مهناز رونقی نوتاش* 2؛ بهرنگ صدیقی3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر در پی مقایسه گفتمانی موسیقی دورة مشروطه با انقلاب 57 است. در دورة مشروطه تصنیفهای عارف قزوینی و سپس محمدتقی بهار (اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. عارف مشهورترین تصنیفساز این دوره است که آثارش همچنان در تاریخ اجتماعی و موسیقی ایران باقی مانده است. «کانون موسیقی چاووش» نیز بهعنوان نمونهای برای تصنیفهای دورة انقلاب 57 برگزیده شده است. این کانون مشهورترین و نیز منسجمترین گروه موسیقی است که آثار انقلابی خود را بر اساس دستگاههای موسیقی ایرانی آفریده است. تفاوتهای اجتماعی دو دوره، تولید محتوایی متفاوت نیز داشته است؛ ازاینرو اشعار دورۀ مشروطه کمتر حالتی حماسی دارند و بیشتر با غم و اندوه روایتگر اوضاع اجتماعیاند. اشعار در دوره انقلاب 57 بهویژه تصنیفهای ساخته شده توسط کانون چاووش، بیشتر حالتی حماسی داشته و در پی تهییج جامعه نیز برمیآیند. این وضعیت بهلحاظ فرم نیز قابل مشاهده است؛ موسیقی دورة انقلاب 57 مارشگونه و مهیج و به طور کلی «رزمی» است برخلاف موسیقی مشروطه که حزنانگیز و شِکوهگر است و هردوی اینها نشان از وضعیت اجتماعی و گفتمان اجتماعی هر دوره دارند. نوع اجرای ریتمها و سرعت در هر دوره و مقایسه آنها نشان از تفاوتهای هنری دو دوره دارد که متأثر از فضای گفتمانی دو دوره تاریخی است. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان؛ گفتمان انتقادی؛ هنر انقلابی؛ موسیقی انقلابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |