| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 382 |
| تعداد مقالات | 3,750 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,123,853 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,416,372 |
پلهای روایی: قصه به مثابه تاریخ نگاری در رمان جهانشهر دان دلیلو از منظر هایدن وایت | ||
| تحلیل گفتمان ادبی | ||
| دوره 1، شماره 3، بهمن 1402، صفحه 65-86 اصل مقاله (469.31 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/lda.2024.140588.1015 | ||
| نویسندگان | ||
| ولی غلامی* 1؛ مهسا پرتو2 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه کردستان | ||
| چکیده | ||
| چکیده این مقاله با تمرکز بر نحوه روایت پردازی در تاریخ، به بررسی پیچیدگی تعامل تاریخ و داستان میپردازد. بحث اصلی مقاله این است که متون تاریخی متعارف، تحت تأثیر محدودیتهای اعمالشده که متفکرانی مانند مارکس و لوکاچ به آن پرداخته اند، در بررسیتمام و کمال گذشته، پیشبینی آینده، و توصیف حال حاضر از ناتوانی رنج میبرند.در عوض، هیدن وایت معتقد است که متون داستانی از این نظر برتری دارند وبر توانایی آنها در ارائه تصویر دقیقتری از تاریخ تأکید میکند. این برتری از توانایی منحصر به فرد قصه در ارائه دیدگاههای چندگانه، دور زدن سانسور، و نمایش رویدادهای تاریخی به شیوهای جذاب برخوردار است. برای اثبات این ادعا، مقاله تجزیه و تحلیل دقیقی از رمان جهانشهرنوشته دان دلیلوارائه میدهد: رمان در سال 2000 میلادی اتفاق میافتد اماپیش بینی قابل اعتنایی از تغییر و تحولهای اقتصاذی بین سالهای 2008 تا 2011را به تصویرمیکشد. این رمان، با ارائه زندگی معاصر قهرمان داستان در دنیای تکنولوژی و در مواجهه با افراد دیگر، مدخلی مهم برای ورود به تاریخ آمریکا در آن سالها است. با استناد به چارچوب نظری بر گرفته شده از هیدن وایت، مقاله ادعا میکند که متون داستانی – که جهانشهر نمونهای بارز از آن است – در مقایسه با تاریخ، با استفاده ازطیف وسیعتری از دیدگاهها، فهم دقیقتر و کاملتری از تاریخ ارائه میدهند. در نتیجه، بهرهگیری از این رویکرد تفسیر پیچیدهتر و جزیی نگرتری از رویدادهای تاریخی به دست میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: تاریخ؛ داستان؛ هایدن وایت؛ دون دلیلو؛ جهانشهر | ||
| مراجع | ||
|
DeLillo, Don. (2003). Cosmopolis. Scribner: New York.
Govinda, Poudel. (2012). “Critique of Capitalism in Don DeLillo’s Cosmopolis”. Kirtipur: Tribhuvan University.
Hughes, Haydon. (2017). “A Flaneur for the 21st century: DeLillo’s Cosmopolis”. Canberra: Australian National University Press.
Hughes, Warrington. (2008). Fifty Key Thinkers on History (third edition). London and New York: Routledge.
Laist, Randy. (2010). “The Concept of Disappearance in Don DeLillo’s Cosmopolis”. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 51:3, p. 257-275, DOI: 10.1080/00111610903379966.
McCrum, Robert. (2010). “Don DeLillo/ The Observer”. The Guardian, URL: https://www.theguardian.com/books/2010/aug/08/don-delillo-mccrum-interview .
Rusen, Journ. (2020). History and Theory. Middletown: Wesleyan University.
Samani, Bahareh Bagherzadeh, Hossein Pirnajmuddin & Behnoush. (2018). “Paul Virilo’s Dromology and the Postmodern City in Don DeLillo’s Cosmopolis”. Cogent Arts & Humanities, 2018, 5:1, DOI: 10.1080/23311983.2018.1424600.
Skodo, Admir. (2012). “Hayden White: The Historical Imagination”. European Review of History: Revue Europeenne D’histoire, 19:3, pp. 485-487, DOI: 10.1080/13507486.2012.695608.
States, Toon. (n.d.). “The Enduring Stuff of Narrative, Late Capitalist Ideology and End of History in Don DeLillo’s Underworld and Cosmopolis”. Belgium: University of Antwerp.
White, Hayden. (1982a). “The Politics of Historical Interpretation: Discipline and De-Sublimation”. Chicago: The University of Chicago Press.
White, Hayden. (1982b). “Getting Out of History”. Baltimore: The John Hopkin University Press.
White. Hayden. (1989). The Metaphysics of Discourse. Baltimore: Johns Hopkins.
White, Hayden. (2005). “Introduction: Historical Fiction, Fictional History and Historical Reality, Rethinking History”. The Journal of Theory and Practice, 9:2-3, 147- 157, Doi: 10,1080/13642520500149061. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |
||