
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,353 |
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر استدلال ریاضی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1403، صفحه 107-130 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139074.1786 | ||
نویسندگان | ||
زهرا علی زاده* 1؛ شهرام واحدی2؛ رحیم بدری گرگری3؛ داود طهماسب زاده شیخلار4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران | ||
2استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران. | ||
3استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران | ||
4دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی بر استدلال ریاضی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. روش: نوع پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جهت حذف اثر مداخلهگر، با روش نمونهگیری دردسترس، دو کلاس 30 نفره، که توسط یک دبیر ریاضی آموزش میدیدند، انتخاب و به شیوه کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طی 8 جلسه 40 دقیقهای به گروه آزمایش محتوای درس ریاضی به روش آموزش مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی، و به گروه کنترل همان محتوا در قالب کتاب درسی و با روش تدریس معمول ارائه گردید. دانشآموزان در هر دو گروه، قبل و بعد از آموزش، به پرسشنامه استدلال ریاضی رضایی (1394) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با آمارتوصیفی و استنباطی از جمله میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس، با استفاده از نرمافزار SPSS-26 انجام شد. نتیجه: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان استدلال ریاضی و مولفههای عملکرد تحصیلی(خودکارآمدی، برنامهریزی و انگیزش)، در دانشآموزانی که با روش آموزش مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی آموزش دیدهاند نسبت به دانشآموزانی که با روش معمول آموزش دیدهاند، بیشتر است، در حالی که میزان مولفههای تاثیرات هیجانی و فقدان کنترل در گروه آزمایش در موقعیت پسآزمون نسبت به پیشآزمون کاهش یافته است. مهمترین نتیجه این پژوهش، مؤثر بودن روش تدریس مبتنی بر یادگیری زایشی بر استدلال ریاضی و تا حدی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری زایشی؛ استدلال ریاضی؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |