
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
درک و میزان بهرهگیری معلمان از «سنجش اصیل» در فرایند یاددهی- یادگیری | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، دی 1402، صفحه 197-170 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.139417.1827 | ||
نویسندگان | ||
هانا احمدی1؛ ناصر شیربگی* 2؛ صنم شیربگی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی-گروه علوم تربیتی- دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی- دانشگاه کردستان- سنندج- ایران | ||
2استاد مدیریت آموزشی، گروه علومتربیتی، دانشکده علومانسانیواجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
3کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده تدوین و اعتبارسنجی دو پرسشنامۀ محقق ساخته «میزان استفاده معلمان از سنجش اصیل» و «ادراک معلمان از سنجش اصیل» و ترویج مفهوم سنجش اصیل در بین دبیران دبیرستانهای شهر سنندج هدف اصلی تحقیق حاضر بود. ازاینرو، محققان درصدد کشف نیمرخ وضعیت ادراک معلمان و میزان استفاده احتمالی آنان از اصول سنجش اصیل بودند. پژوهش از نوع کمّی و توصیفی- پیمایشی بود. نمونه آماری متشکل از ۲۰۰ نفر از دبیران دبیرستانهای شهر سنندج در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند که با روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. نتایج مطالعه نشان داد که میزان استفاده و ادراک معلمان از سنجش اصیل در دبیرستانهای شهر سنندج بیش از حد متوسط بود. متغیرهای جنسیّت، سابقۀ تدریس، میزان تحصیلات، ناحیۀ محل خدمت و نوع استخدام معلمان با میزان استفاده و ادراک آنان از سنجش اصیل همبستگی نداشت. معلمان فارغ از جنسیّت، سابقۀ کار، ناحیۀ خدمت و نوع استخدام در محیطی مشابه تحصیل، کار و زندگی میکنند و در معرض تجربههای یکسان، آموزشها و دورههای مشابه قرار گرفته بودند درک یکسانی از سنجش اصیل داشتند و میزان استفاده آنان نیز از سنجش اصیل در فرایند یاددهی- یادگیری مشابه بود. به نظر میرسد که نیاز به آموزشهای بیشتر و برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی و... برای آشنایی و توجیه دستاندرکاران مربوطه، معلمان و همچنین دانشآموزان و والدین آنان با مفهوم سنجش اصیل وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش اصیل؛ روش پیمایشی؛ میزان استفاده؛ ادراک معلمان؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |