
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,262 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,516 |
بررسی افعال مرکب پی بستی در منابع آموزش زبان فارسی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1402، صفحه 1-17 اصل مقاله (651.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.140789.1073 | ||
نویسندگان | ||
راحله کلانتری درونکلا1؛ بهروز محمودی بختیاری* 2 | ||
1استادیار زبانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار زبانشناسی، گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، تهران | ||
چکیده | ||
افعال مرکب پیبستی زبان فارسی یکی از مباحث مورد توجه محققین در حوزۀ زبانشناسی و دستوریان است. وجه مشترک نظرات مختلف دربارۀ این افعال، شکل صرف این افعال است که تاکنون پژوهشی آموزشی در خصوص این افعال صورت نگرفته است. لذا تحقیق در خصوص آموزش این دسته از افعال خود ضرورت ویژهای دارد و میتواند گام موثری در جهت تسهیل دستیابی به اهداف و پیشبرد آموزش زبان فارسی باشد. مقالۀ حاضر از جنبۀ آموزشی به بررسی این افعال پرداخته است. این مقاله به بررسی چهار منبع آموزش زبان فارسی احمد صفار مقدم، یدالله ثمره، زبان فارسی عمومی ضرغامیان و دستورکاربردی فاطمه جعفری(1392) در خصوص چگونگی معرفی و آموزش افعال پیبستی زبانفارسی پرداخته است.هدف از انجام پژوهش حاضر این بوده است که آیا با توجه به جایگاه افعال پیبستی مرکب، در منابع آموزشی زبان فارسی توجه ویژهای به آنها شده است و در صورت چنین توجهی در چه دستهای قرار داده شدهاند. بررسی انجام شده نشان داد که این افعال از لحاظ آموزشی مورد توجه قرار گرفتهاند و بهصورت جداگانهای نسبت به دیگر افعال در مباحث آموزشی مطرح شدهاند. در این راستا توصیف کمی و کیفی آموزش این افعال از لحاظ تنوع و تعداد آموزش این افعال در کتب ذکر شده آورده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
افعال مرکب پیبستی؛ منبع آموزش زبان فارسی؛ سطح زبانی؛ اولویت آموزشی | ||
مراجع | ||
منابع فارسی
انوری، حسن، احمدی گیوی، حسن (۱۳۷۶). دستور زبان فارسی ۲، ویرایش دوم، تهران، موسسۀ فرهنگی فاطمی.
ثمره، یدالله ( ۱۳۶۷). تحلیل ساختاری فعل در گویش گیلکی کلاردشت. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ، 26(1،2،3،4)، 169-186.
جعفری، فاطمه (1392). دستورکاربردی. تهران، انتشارات :دانشگاه تهران.
حق شناس، علی محمد، علاءالدین طباطبایی، حسین سامعی، سیدمهدی سمائی (۱۳۸۸). زبان فارسی۲، (وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی
دبیر مقدم، محمد (۱۳۷۴). فعل مرکب در زبان فارسی. زبانشناسی، 12(1)، ۲-۴۵
راسخ مهند، محمد (۱۳۸۴). نشانۀ مطابقۀ مفعولی در زبان فارسی. مجموعه مقالات نخستین همایش زبان شناسی ایران به کوشش مصطفی عاصی ، انجمن زبانشناسی ایران، تهران، ۲۷۵- ۲۸۵.
راسخ مهند، محمد (۱۳۸۶). گفتارهایی در نحو تهران، نشر مرکز.
راسخ مهند، محمد (۱۳۸۶). توصیف افعال مرکب پیبستی در زبان فارسی و شیوه ضبط آنها در فرهنگها. ادبیات زبانها: فرهنگ نویسی (ویژه نامه فرهنگستان)، ۲۳۶-۲۵۲.
خانلری ، پرویز (۱۳۶۵). تاریخ زبان فارسی، جلد دوم، تهران، انتشارات نشر نو.
صادقی، علیاشرف (۱۳۴۹). «را» در زبان فارسی امروز. زبان شناسی نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، 93، ۹-۲۲.
صفار مقدم، احمد(1387). زبان فارسی. شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
صادقی، علیاشرف (1358). دستور. سال دوم آموزش متوسطه عمومی رشته فرهنـگ و ادب. سـازمان کتابهـای درسی ایران.
ضرغامیان، مهدی(1389). دوره آموزش زبان فارسی: از مبتدی تا پیشرفته: دوره مبتدی. شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی.
وحیدیان، کامیار (1382). فعلهای یک شناسه. نامه فرهنگستان، 6(2)، 29-37.
References
Anvari, H., Ahmadi Gievi, H. (1997). Persian Grammar 2, second edition, Tehran, Fatimi Cultural Institute. (In Persian)
Dabirmoghaddam, M. (1995). “Compound verb in the Persian language.” Linguistics, 12(1), 2-45(In Persian)
Ghomeshi, J. (1996). Projection and Inflection: a study of Persian phrase structure, Unpublished Ph.D, dissertation, University of Toronto.
Haqshanas, A. M., Alauddin Tabatabai, Samei, H., Samai, S. M. (2008). Persian language 2, (Ministry of Education, Educational Research and Planning Organization, Textbook Planning and Authoring Office. (In Persian)
Jafari, F. (2012). instruction manual Tehran, Publications: University of Tehran. (In Persian)
Karimi-Doostan, Gh. (2005). Light verbs and structural case. Lingua, 12(115), p.1737-1756
Khanlari, P. (1986). History of the Persian language, second volume, Tehran, New Publications. (In Persian)
Rasakh-Mohand, M. (2004). “Object matching sign in the Persian language”. Proceedings of the First Iranian Linguistics Conference by Mustafa Asi, Iranian Linguistic Association, Tehran, 275-285. (In Persian)
Rashekh-Mohand, M. (2008). “Description of compound verbs in Persian language and the way of recording them in cultures.” Language literature: anthology (special letter of Farhangistan), 252-236.(In Persian)
Rashekh-Mohand, M. (2008). Speeches in Tehran Syntax, published by Nashre Markaz. (In Persian)
Sadeghi, A. A. (1358). Dastur( The second year of general secondary education in the field of culture and literature.) Organization of Iranian textbooks. (In Persian)
Sadeghi, A. A. (1970).” "Ra" in Persian today.” Journal of Linguistics, Tabriz University of Literature and Human Sciences, 93, 9-22. (In Persian)
Safar Moghadam, A. (2008). Farsi language. Council for the Development of Persian Language and Literature. (In Persian)
Samara, Y. (1988). "Structural analysis of the verb in Gilki Kalardasht dialect" Tehran University Faculty of Literature and Humanities Journal, 26th year, autumn, numbers 1, 2, 3 and 4 (consecutively 105-108) pp. 169-186. (In Persian)
Vahidian, K. (2012). Verbs of an identifier. Nameh Farhangistan, 6(2), 29-37 (In Persian)
Zarghamian, M. (2009). Persian language course: from beginner to advanced: beginner course. Council for the Development of Persian Language and Literature. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |