
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,351 |
برابری جنسیتی در بخشهای آموزش و بازار کار به تفکیک استانهای ایران | ||
سیاست ها و تحقیقات اقتصادی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 149-176 اصل مقاله (556.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jepr.2024.140781.1095 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شاکری حسین آباد1؛ زهرا نصراللهی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، بخش علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استاد علوم اقتصادی، بخش علوم اقتصادی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
تأثیر استفاده از ظرفیتهای کلیه اقشار جامعه از جمله بانوان در فرآیند رشد و توسعه در پژوهشهای متعدد مورد تأکید قرار گرفته است. اما، نابرابری جنسیتی در دستیابی به امکانات و فرصتها یکی از موانع بهرهبرداری از ظرفیت بانوان در بخشهای مختلف شناخته میشود. اگرچه در سالهای اخیر پیشرفتهای قابلتوجهی در دستیابی برابر زنان و مردان به امکانات و فرصتهای آموزشی صورت گرفته اما سؤالی که مطرح میشود این است که آیا دستیابی برابر به امکانات و فرصتهای آموزشی به بازار کار نیز تسری یافته است؟ از اینرو، این پژوهش با هدف رتبهبندی و مقایسه وضعیت استانهای ایران از نگاه برابری جنسیتی در بخشهای آموزش و بازار کار در سال 1395طراحی شده و برای رتبهبندی و تلفیق نماگرها از روش تاپسیس استفاده شده است. علاوهبر آن، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ارتباط برابری در آموزش با برابری در بازار کار نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که استانهای اصفهان، کرمان، گیلان و البرز در گروه استانهای با بالاترین میزان برابری جنسیتی در بخش آموزش قرار دارند؛ درحالیکه استانهای قزوین، خراسان شمالی و آذربایجان غربی بیشترین برابری جنسیتی در بازار کار را نشان میدهند. بر اساس یافتهها، استانهای با بیشترین برابری جنسیتی در بخش آموزش الزاماً در بازار کار از منظر برابری جنسیتی در جایگاه برتری قرار ندارند. همچنین، علیرغم افزایش برابری جنسیتی در بخش آموزش در سالهای اخیر بین برابری جنسیتی در این بخش با برابری جنسیتی در بازار کار ارتباط معنیداری مشاهده نمیشود. در حالیکه رابطه برابری جنسیتی در بخش آموزش با امید به زندگی بانوان،مثبت و معنیدار و با باروری جوانان منفی و معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بازار کار؛ برابری جنسیتی؛ روش تاپسیس | ||
مراجع | ||
Afshari, Z., & Kakavand, S. (2016). The Effect of Gender Inequality on Economic Growth in Iran (Using Provincial Panel Data). The Journal of Social-Psychological Studies of Women, 14(2), 7-33. [In Persian] Akbari, N. A., & Zahedi Keyvan, M. (2008). Application of Multi-Criteria Decision Making and Ranking Methods. Tehran. Organization of Municipalities and Village Administrations. [In Persian] Amin, E., & Sabermahani, A. (2017). Gender Inequality Index Appropriateness for Measuring Inequality, Journal of Evidence-Informed Social Work, 14(1), 8-18. Barati M A, & Ebrahimi Salari T. (2018). Factors Affecting the Poverty through the Female-Headed Households in Iran. Social Welfare Quarterly. 18(68), 43-85. [In Persian] Castellano, R., & Rocca, A. (2014). Gender Gap and Labour Market Participation: A Composite Indicator for the Ranking of European Countries, International Journal of Manpower, 35(3), 345-367. Castellano, R., & Rocca, A. (2019). Analyzing the Gender Gap in European Labour Markets at the NUTS-1 Level, Cogent Social Sciences, 5(1), 1-18. Demir, Ö. (2021). Gender Inequality in the Labour Market: Comparison of Turkey and OECD Countries by Multidimensional Scaling Method, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 28(2), 377-397. Klasen, S. (2019). What Explains Uneven Female Labor Force Participation Levels and Trends in Developing Countries?, The World Bank Research Observer, 34(2), 161-197. Klasen, S. (2018). The Impact of Gender Inequality on Economic Performance in Developing Countries, Annual Review of Resource Economics, 10(1), 279-298. Klasen, S., & Santos Silva, M. (2018). Gender Inequality as a Barrier to Economic Growth: A Review of the Theoretical Literature, Discussion Papers No. 252. Larbi, E. (2010). Staff Training and the Attainment of Organisational Goals at Ghana Statistical Service Head Office, Accra (Master’s Thesis, University of Cape Coast). Mahanta, B., & Nayak, P. (2013). Gender Inequality in North East India, PCC Journal of Economics and Commerce, 7, 1-13. Shirzadi, R. (2014). Modernization, Development, Globalization: Concepts, Schools and Theories. Tehran: Age Publications. [In Persian] Statistical Centre of Iran (2017). Labor Force Statistics Results 2016. Tehran: Statistical Centre of Iran. [In Persian] Statistical Centre of Iran (2019). Indicators of Economic, Social and Cultural Development Goals of the Country: 2011-2016. Tehran: Statistical Centre of Iran. [In Persian] Statistical Centre of Iran (2019). Population and Health Indicators of Iran 2016. Tehran: Statistical Centre of Iran. [In Persian] Statistical Centre of Iran (2018). The Results of the General Population and Housing Census 2016. Tehran: Statistical Centre of Iran. [In Persian] Taherkhani (2007). Application of TOPSIS in Prioritizing the Locations for Establishing Rural Agro- based Industries. The Economic Research (Sustainable Growth and Development), 6(3), 59-73. [In Persian] Truong, T. Q. T. (2020). A Philosophical Assessment of Human Development Approaches and the Vietnamese Experience. European Journal of Science and Theology, 16(2), 47-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |