
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,343 |
تفسیر گیرتزی فاصلۀ خود واقعی و خود ایده آل در بستر واقعیت اشتغال | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1403، صفحه 83-98 اصل مقاله (912.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/scart.2023.138966.1303 | ||
نویسندگان | ||
سمانه سادات سدیدپور* 1؛ علیرضا قبادی2؛ سیدهادی مرجایی3؛ مارگریت وتو4 | ||
1دانشجوی دکترای جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران، گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایران. | ||
2دانشیار، گروه جامعه شناسی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
4استاد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه کبک، مونترال، کانادا. | ||
چکیده | ||
مسئلۀ محوری این پژوهش ادراک و تفاسیری است که افراد پس از ورود به عرصۀ اشتغال از فاصله خود واقعی و خود ایده آل شان پیدا می کنند، فاصله ای که بهعنوان مسئلهای تولیدکننده سایر مسائل اجتماعی کمتر موردتوجه جامعهشناسان قرار گرفته است. این مطالعه به لحاظ روششناسی کیفی و با کاربست تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. پژوهشگران از طریق مصاحبه با 33 دانشجو و دانشآموخته از دانشگاه تهران درصدد پاسخگویی به این پرسش برآمده اند که پدیدۀ ورود دانش آموختگان به عرصۀ اشتغال و تغییراتی که به تبع این امر در خودانگارۀ آنها حاصل می شود به پیدایش کدام نوع مسائل اجتماعی دامن می زند. نتایج نشان می دهد که بیهنجاری، ستیز فرهنگی و اختلال سه مسئله اجتماعی است که جامعۀ دچار بیسازمانی باید خود را برای مواجهه با آنها آماده کند. این مطالعه همچنین روشن می کند که فاصله خود واقعی تا خود ایده آل می تواند به بی سازمانی اجتماعی و بی سازمانی شخصیتی منتهی گردد. در بحث بی سازمانی اجتماعیِ اختلال، عدم تخصص گرایی، عدم توجه به مقررات کسبوکار، عدم وجود مقررات کسبوکار، فساد اداری و عدم شایسته سالاری و دربحث بی سازمانی اجتماعیِ ستیز فرهنگی، ورود به مسائل غیرقانونی، مهاجرت،عدم منزلت شغلی و مدرکگرایی مورد توجه قرار می گیرد. بی سازمانی شخصیتی هم در کدهای یأس فلسفی، خشم، احساس شرم، عدم استقلال،مادیگرایی و خساست علمی توصیف می شود. .در این پژوهش دانشجویان و دانش آموختگان رشته روانشناسی کمتر از سایر رشتهها مشکلات داشتند و این نشان می دهد که ساختار این رشته درمقام نماد علوم نرم صلابت بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ستیز فرهنگی؛ بی هنجاری؛ اشتغال؛ بیسازمانی؛ خود واقعی؛ خود ایدئال | ||
مراجع | ||
البرزی، ژیلا؛ دشت بزرگی، بهمن (1397). تفسیرمقایسهای خودپنداره دانشجویان رشتههای مختلف شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری مامایی اهواز. مجله توسعه آموزش جندی شاپور، 4، 243- 253.
احمدی، سیدعلی اکبر؛ کریم زادگان، داوود؛ خیراتی کازرونی، تورج (1394). داده کاوی دانشجویان انصرافی دانشگاه تهران با تمرکز بر حفظ دانشجویان شهریه پرداز (جلوگیری از رویگردانی مشتری). مدیریت فناوری اطلاعات، 7(2)، 238-217.
آزاد ارمکی، تقی؛ اکبری، حامد (1391). فهم ماهیت جامعه ایرانی بر اساس الگوی گذران فراغت نسل جوان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، 1(2)، 1-22.
بیابانگرد، اسماعیل (1390). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
پارسا، محمد (1375). روانشناسی تربیتی. تهران: سخن.
توسلی، غلامعباس؛ ریاضی، نهال (1391). علم و توسعۀ علمی بررسی میزان پذیرفته شدن ارزشهای علم از سوی عاملان توسعۀ علمی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 5(1)، 23-48
حمزوی، عابد؛ فاطمه، باقریان؛ مظاهری، محمد علی (1394). تفسیرادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، 1، 96-84.
رابینگتن، ارل؛ واینبرگ مارتین (۱۳۸۲). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمتاله صدیق سروستانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
روحانی، علی؛ انبارلو، مسعود (1397). مطالعه ای کیفی از جایگاه نخبگان جوان ایرانی در بستر جامعه ایران. جامعه شناسی کاربردی، 2، 112-93.
ریتزر، جرج؛ گودمن، داگلاس جی. (1390). نظریه جامعه شناسی مدرن. ترجمه عباس لطفعلی زاده و خلیل میرزایی. تهران: جامعه شناسان.
ستوده، هدایتالله (1399). آسیب شناسی اجتماعی (جامعه شناسی انحرافات). تهران: آوای نور.
سودمند، پروانه (1383). بررسی مقایسه ای خودواقعی با خودایدئال و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی مشهد. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (اسرار)، (11)1، 67- 72.
شفیعآبادی، عبداالله (1393). راهنمایی و مشاوره شغلی و نظریههای انتخاب شغل (با تجدیدنظر و اضافات). تهران: انتشارات رشد.
شیوندی، کامران؛ ازاد فارسانی، یاسر؛ ریاحی، موسی (1398). بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 36، 49-64.
صادقی، منصوره السادات؛ هاشمی گشنیگانی، رامین؛ فلاح زاده، هاجر (1394). مقایسه ناهمخوانی خودها در افراد متقاضی و غیرمتقاضی طلاق. روانشناسی خانواده، 2(1)، 39 – 48.
صمدزاده، الهام؛ عبدالوند، محمدعلی (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبردهای رفتار جبرانی مصرفکننده در مواجهه با ناهمخوانی بین خود واقعی و خود ایدئال. فصلنامه علمی پژوهشهای مدیریت راهبردی، 70، 115-91.
غیاثی ندوشن، سعید (1396). شکاف واقعیت موجود با انتظارات مطلوب دانشجویان از دانشگاه (مطالعه موردی: دانشگاه علامه طباطبائی). مجله آموزش عالی ایران، 9 (1)، ۲۷ -۵۶.
فیروزجاییان فعلی اصغر؛ هاشمیان ، بهزاد (1397). تحلیل جامعه شناختی بیگانگی دانشگاهی؛ مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه مازندران. فصلنامه راهبرد فرهنگ،41، 131-105.
قاضینژاد، مریم؛ رهنما، فاطمه؛ کلهر، کیانا (1394). طرد عینی و ذهنی جوانان در ایران. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 29، 49-76.
قائدی، مریم و همکاران (1397). علل و زمینه های فساد دانشگاهی و پیامدهای آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 24(1)، 135-113.
قبادی، علیرضا؛ مرجائی، سیدهادی؛ سدیدپور، سمانهسادات (1400). پدیدارشناسی فاصله بین خود واقعی و خود ایدهآل با تأکید بر تجربه زیسته جوانان از تحصیلات تکمیلی. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(3)، 689-715.
کثیری، نیره و دیگران (1394). مقایسه خود واقعی، خود ایده آل و خود بایسته در نوجوانان با و بدون سابقه کیفری. مجله اصول بهداشت روانی، 3، 147-142.
کریمی، جلیل؛ منصوری، امید؛ رضایی، نادیه (1398). سیطره نظام بازار بر نظام آموزش عالی ایران. نشریه مطالعات جامعه شناختی. 54، 38- 9.
مرادی کلارده، سارا و همکاران (1398). نقش خودشناسی انسجامی، اجتناب تجربی و شفقت خود در اضطراب امتحان دانشجویان دختر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲ (۱)، ۱۱۵-۱۱۰.
محمودآبادی، الهام؛ محمدی، مصعود؛ افشار، رامین (1391). رابطه ناهمخوانی خود واقعی - ایدئال در پنج صفت بزرگ شخصیت با کیفیت زندگی دانشجویان. مجله برخط دانش روان شناختی، پیاپی، 4 (9)، 24-32.
هاشمی منفرد، آزاده؛ ربیعی، علی (1396). مطالعه موردی شیوه نمایش خود در کاربران صفحه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علوم اجتماعی، 34 (78)، 194-157.
References Braun, J. R., & Asta, P. (1969). A comparison of “real” vs. “ideal” self with a self-actualization inventory. The Journal of Psychology, 72(2), 159-164. Baumeister, R. F. (2019). Stalking the true self through the jungles of authenticity: Problems, contradictions, inconsistencies, disturbing findings—And a possible way forward. Review of General Psychology, 23(1), 143-154. Casad, B. J., Salazar, M. M., & Macina, V. (2015). The real versus the ideal: Predicting relationship satisfaction and well-being from endorsement of marriage myths and benevolent sexism. Psychology of Women Quarterly, 39(1), 119-129. Dickson, J. M., Moberly, N. J., & Huntley, C. D. (2019). Rumination selectively mediates the association between actual-ideal (but not actual-ought) self-discrepancy and anxious and depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 149, 94-99. Higgins, E. T., Klein, R. L., & Strauman, T. J. (1987). Self-discrepancies: Distinguishing among self-states, self-state conflicts, and emotional vulnerabilities. In K. M. Yardley & T M. Honess (Eds.) ، Self and identity: Psychosocial perspectives (pp. 173-186). New York: Wiley. Kenny, D. T. (1956). The influence of social desirability on discrepancy measures between real self and ideal self. Journal of consulting psychology, 20(4), 315. Kimmel, H. D. (1974). Discrepancy between real-self and ideal-self as an index of social change. Social Behavior and Personality: an international journal, 2(1), 104-107. Kuhn, M. H., & McPartland, T. S. (2017). An empirical investigation of self-attitudes. In Sociological Methods (pp. 167-182). Routledge. Landon Jr, E. L. (1974). Self concept, ideal self concept, and consumer purchase intentions. Journal of consumer research, 1(2), 44-51. Levine, M. P. (1998). No‐self, real self, ignorance and self‐deception: Does self‐deception require a self? Asian Philosophy, 8(2), 103-110. Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American psychologist, 41(9), 954. Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications. Przybylski, A. K., Weinstein, N., Murayama, K., Lynch, M. F., & Ryan, R. M. (2012). The ideal self at play: The appeal of video games that let you be all you can be. Psychological Science, 23(1), 69-76. Steiner, J. (2013). The ideal and the real in Klein and Milton: Some observations on reading Paradise Lost. The Psychoanalytic Quarterly, 4, 897-923. White, R. W. (1972). The Enterprise of Living: Growth and Organization in Personality. New York: Holt، Rinehart & Winston. Lemenager, T., Neissner, M., Sabo, T., Mann, K., & Kiefer, F. (2020). “Who am i” and “how should i be”: a systematic review on self-concept and avatar identification in gaming disorder. Current Addiction Reports, 7, 166-193.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |