
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,354 |
طراحی مدل شاخصهای راهبردی موثر بر بهبود توان رقابتی شرکتهای تولیدی از دیدگاه مصرفکننده | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
دوره 11، شماره 2، مرداد 1403، صفحه 170-192 اصل مقاله (708.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cbsj.2024.63232 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا شیروانی1؛ حسن فهیم دوین* 2؛ حسین پیمانی زاد3؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2دانشیار، مدیریت و برنامه ریزی تربیت بدنی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
3دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران. | ||
4استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
توان رقابتی یکی از کلیدیترین شاخصهای موفقیت شرکتهای تولیدی می باشد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل شاخصهای راهبردی موثر بر بهبود توان رقابتی شرکتهای تولیدی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی از نوع پیمایشی زمینهیاب و به لحاظ نوع جستجوی داده ها از نوع آمیخته بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاه، صاحبان شرکتهای تولید کننده محصولات ورزشی، افراد خبره در زمینه صادرات و واردات محصولات ورزشی، متخصصان حیطه بازاریابی و مدیران شرکتهای محصولات ورزشی بودند که 20 مصاحبه در بخش کیفی و 120 پرسشنامه در بخش کمی توزیع و جمعآوری شد. در تحقیق حاضر برای دستیابی به یک مدل مفهومی جامع ابتدا از روش گلیزر نظریه داده بنیاد استفاده شد، سپس برای تائید مدل مفهومی برخواسته از نظریه داده بنیاد، پرسشنامهای طبق نتایج تحقیق ساخته شد و پس از تائید روایی محتوایی و پایایی در اختیار نمونه دوم تحقیق قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد شاخصهای درون سازمانی شامل مدیریت و ساختار، بهبود کالا، بهبود خدمات، تامین و طراحی و بازاریابی و شاخصهای برون سازمانی شامل عوامل قانونی و حمایتی، مشتری و مصرف کننده، کنترل بازار و مسائل تجاری و بین المللی بود. همچنین یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان از برازش مناسب مدل تحقیق بود. با توجه به نتایج پژوهش شرکتهای تولیدی میتوانند با بهبود شاخصهای راهبردی در بازار موفق عمل نمایند و توان رقابتی خود را ارتقا دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازاریابی؛ توان رقابتی؛ بهبود خدمات؛ کنترل بازار؛ مدیریت | ||
مراجع | ||
پورصفوی، سیدمسعود و جعفری، شاهین (1396). ارزیابی رقابتپذیری منطقهای در مناطق شهری عملکردی استان مازندران با استفاده از تحلیل خوشهای. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 49 (4)، 807-820.
جعفری، محبوبه؛ اسلاملوئیان، کریم؛ هادیان، ابراهیم و علی حسین، صمدی (1393). اثر کیفیت زیرساخت اجتماعی بر رشد اقتصادی در یک اقتصاد غنی از طبیعی: مورد ایران. پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، 3 (12)، 20-60.
محسن، افشین؛ جمشیدی، داریوش و خبیری، علیرضا (1402). ارائه الگوی ارزش ویژه برند جهت افزایش سهم بازار: مبتنی بر دیدگاه رفتار مصرفکننده. مطالعات رفتار مصرفکننده، 10 (4)، 160-179.
داداشپور، هاشم و احمدی، فرانک (1389). رقابتپذیری منطقهای بمثابه رویکردی نوین در توسعه منطقهای. راهبرد یاس، 22.
رجالی، سیدمحمدجواد؛ صنایعی، علی و محمدشفیعی، مجید (1390). مطالعه ترکیبی روابط خریدار و فروشنده در بازارهای صنعتی (B2B): مطالعه موردی؛ زنجیره تامین نفت ایران. مدیریت بازرگانی، 13 (1)، 303-273.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، مهدی و آذر، عادل (1402). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. ناشر: اشراقی، صفار.
رهبر، فرهاد و سرگلزایی، مصطفی (1390). بررسی آثار سیاستهای مالی بر رشد اقتصادی و فقر طی دوره 1363-1386. تحقیقات اقتصادی، 46 (3)، 89-110.
سعیدی، محمدتقی؛ نظری، محمدعلی و فاطمی، فرشاد (1400). بررسی تجربی سوگیری شناختیِ "آنچه زیبا است، خوب است": مطالعه تصمیمگیری خرید مصرفکننده. مطالعات رفتار مصرفکننده، 8 (3)، 17-32.
سلطانی، احسان (1394). مد سریع (Fast Fashion)، راهکار توسعه صنعت پوشاک ایران. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، 5 (1)، 43-48.
شاهمرادی، بهروز و سمندرعلی اشتهاردی، مژگان (1397). بررسی جایگاه رقابتپذیری فناورانه ایران در منطقه با رویکرد پیچیدگی اقتصادی. سیاست علم و فناوری، 11 (1)، 29-38.
شفیعینیکآبادی، محسن و جلیلی بوالحسنی، اعظم (1389). نقش نیروهای رقابتی پورتر در انتخاب مدل کسبوکار الکترونیک در صنعت خودرو (مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو). رشد فناوری، 6 (23)، 9-14.
شهیکیتاش، محمدنبی؛ محمودپور، کامران و محسنی، حدیثه (1394). بررسی عوامل تأثیرگذار بر شاخص رقابتپذیری کشورها با تأکید بر اقتصاد ایران. سیاستهای مالی و اقتصادی، 3 (11)، 155-188.
صدیق، سلمان؛ همتینژاد، مهرعلی؛ شفیعی، شهرام و قلیزاده، محمدحسن (1399). ارائه چارچوبی برای تحلیل راهبردی مشارکت ذینفعان در توسعه صنعت ورزش کشور. مدیریت منابع انسانی در ورزش، 7 (2)، 331-349.
صفری، سعید و ابراهیمی، عباس (1391). اندازهگیری توان رقابتی بانکها در نظام بانکداری ایران. پژوهشنامه بازرگانی، 16 (64)، 187-222.
عباسی، عباس و حاتمی، لیلا (1400). طراحی چارچوب مدیریت رفتار مصرفکننده در دوارن شیوع بیماریهای دنیاگیر (مطالعه موردی: کوید 19). مطالعات رفتار مصرفکننده، 8 (4)، 107-131.
علوی، سیدمسلم؛ نجفیسیاهرودی، مهدی و رحیمزاده، مریم (1394). شناسایی و طبقهبندی نیازهای مشتریان از یک باشگاه ورزشی با استفاده از مدل کانو (مطالعه در باشگاه ورزشی نرجس شیراز). پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 4 (3)، 53-65.
فروزندهدهکردی، لطفالله و رحیمیکلور، حسین (1389). الزامات رقابتپذیری در بخشهای صنعت و تجارت (با تاکید بر تجریبات داخل کشور. راهبرد توسعه، 6 (2)، 186-199.
قنبری، سیروس و بهشتیراد، رقیه (1395). بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر کاهش کار تیمی و عملکرد سازمانی براساس کارت امتیازی متوازن (BSC) (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه). جامعهشناسی کاربردی، 27 (4)، 60-47.
کاظمی، علی و امامی، مهدی (1401). بررسی تاثیر ابعاد حرفهای رفتار فروشنده بر وفاداری مصرفکننده با نقش میانجی تعامل خوشایند و ریسک ادراکشده (مورد مطالعه: شرکت تعاونی رهسازان طبیعت صفاهان). مطالعات رفتار مصرفکننده، 9 (2)، 137-157.
کیانمرز، یحیی (1386). تحلیل اقتصاد صنعت ورزش ایران. ششمین همایش بینالمللی تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور، کیش، 19-14.
محمدکاظمی، رضا؛ خوانساریشامخ، ندا و حسینپور، داود (1394). عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 7 (34)، 17-36.
محمدی، فروغ؛ کلاتهسیفری، معصومه؛ رضوی، سیدمحمدحسین و فارسیجانی، حسن (1398). طراحی مدل کیفی توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید درکلاس جهانی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 8 (1)، 84-69.
مهدیزاده رستم، مهدی؛ خادم، ناهید و نکویی، محمدمهدی (1395). بررسی نقش دولت در تولید کالاهای داخلی. دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و مهندسی.
نادرینسب، مهدی (1396). تحلیل وضعیت رقابتی تولیدات پوشاک ورزشی بانوان در کشور ایران با استفاده از مدل رقابتی پورتر. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 16 (37)، 179-194.
نیکبخت، محمدرضا و قاسمی، علی (1397). تأثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10 (40)، 137-146.
ویسی، کوروش؛ کوزهچیان، هاشم؛ احسانی، محمد و کشتیدار، محمد (1394). کاوش فرآیند چابکی سازمانی شرکتهای تولیدی ورزشی با استفاده از نظریه دادهبنیاد. مطالعات مدیریت ورزشی، 7 (34)، 51-72.
Abbasi, A., & Hatami, L. (2022). Designing a Consumer Behavior Management Framework in the Prevalence of Worldwide Pandemics (Case Study: Covid 19). Consumer Behavior Studies Journal, 8(4), 107-131. (In Persian)
Ajitabh, A., & Momaya, K. (2004). Competitiveness of firms: review of theory, frameworks and models. Singapore management review, 26(1), 45-61.
Alavi, S. M., Najafi Siahroodi, M., & Rahimzadeh, M. (2016). Identifying and categorizing customer needs of a sport club using Kano model (A case of study: sport club of Narjes Shiraz). Applied Research in Sport Management, 4(3), 53-65. (In Persian)
Andreou, P. C., Ehrlich, D., & Louca, C. (2013). Managerial ability and firm performance: Evidence from the global financial crisis. Cyprus univeristy of technology working paper.
Barkley, D. (2000). Evaluations of Regional Competitiveness: Making a Case for Case Studies” The Review of Regional Studies 2000, Vol. 38, No. 2, pp. 121–145
Barney, J. (2012). Purchasing, Supply Chain Management and Sustained Competitive Advantage: The Relevance of Resource-based Theory. Journal of Supply Chain Management, 22.
Bennett, M. (2003). Organizing in the Informal Economy: A Case Study of the Clothing Industry in South Africa. Trade and Poverty Project, Southern Africa Labour and Development Research Unit.
Campbell, J. M., & Park, J. (2016). Internal and external resources of competitive advantage for small business success: Validation across family ownership. International Journal of Entrepreneurship & Small Business, 27(4), 505–524.
Chen, W., & Newsted, P. R. (2016). A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and an electronicmail emotion/adoption study. Information systems research, 14(2), 189-217.
Dadashpoor, H., & Ahmadi, F. (2010). Regional Competitiv ness as a Modern approach in Regional Development. Rahbord Yas, 22. (In Persian)
Danaeifard, H., Alvani, M., & Azar, A. (2023). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Tehran: Safar Publication. (In Persian)
Demerjian, P. R & McVay, S. E. (2013). Managerial ability and earnings quality. The accounting review, 88(2), 463-498.
Foroozandeh Dehkordi, L. A., & Rahimi Kelever, H. (2010). Requirements of competitiveness in industry and trade (with emphasis on domestic experiences. Development strategy, 6(2), 186-199. (In Persian)
Ghanbari, S., & Beheshtirad, R. (2017). Paper: The Effect Of Organizational Silence On Reduction Of Teamwork And Organizational Performance Based On Balanced Scorecard (Bsc)(Case Study Of Kermanshah Razi University Staff). Journal of Applied Sociology, 27(4), 47-60. (In Persian)
Glaser, B. G. (2002). Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory. International journal of qualitative methods, 1(2), 23-38.
Jafari, M., Eslamlouyan, K., Hadian, E., & Samadi, A. H. (2014). The Effect of Social Infrastructure on Economic Growth in a Resource-Rich Economy: The Case of Iran. Iranian Energy Economics, 3(12), 20-60. (In Persian)
Kazemi, A., & Emami, M. (2022). Investigating the effect of professional dimensions of sale person behavior on consumer loyalty through the mediating role of Enjoyable Interaction and perceived risk (Case of Rahsazan Tabiat Safahan Cooperative Company. Consumer Behavior Studies Journal, 9(2), 137-157. (In Persian)
Kianmarz, Y. (2010). Analysis of the Economics of Iran's Sports Industry. Sixth International Conference on Physical Education and Sports Science, Kish, 14-19. (In Persian)
Mehdizadeh Rostam, M., Khadem, N., & Nekoei, M. M. (2016). Examining the role of the government in the production of domestic goods. The Second International Conference on Research in Science and Engineering. (In Persian)
Mohamad Kazemi, R., Khansari Shamekh, N., & Hoseinpor, D. (2016). Identifying of CIdentifying of Critical Success Factors (CSF) on New Product Development (NPD) in Sports Clothing Industry. Sport Management Studies, 7(34), 17-36. (In Persian)
Mohammadi, F., Kalateh Seifari, M., Razavi, S. M. H., & Farsijani, H. (2019). Designing Qualitative Model for Economic Development of Iran's Sports Industry with World-Class Manufacturing Approach. Applied Research of Sport Management, 8(1), 69-84. (In Persian)
Mohsen, A., Jamshidi, D., & Rousta, A. R. (2024). Analysis of the competitive situation in the sports apparel industry using Porter's competitive model. Consumer Behavior Studies Journal, 10(4), 160-179. (In Persian)
Naderinasab, M. (2017). Analysis of Competitive Position in Women's Sport Apparel by Using Porter Model in IRAN. Strategic Studies on Youth and Sports, 16(37), 179-194. (In Persian)
Nikbakht, M. R., & Ghasemi, A. (2018). The effect of management ability on competition in the product market. Quarterly Journal of Financial Accounting and Auditing Research, 10(40), 137-146. (In Persian)
Okada, Y. (2005). Competition and productivity in Japanese manufacturing industries. Journal of the Japanese and International Economies, 19(4), 586-616.
Porter, M. E. (1999). The Competitive Advantages of Nations-with new introduction. New York: The Free Press.
Poursafavi, S. M., & Jafari, S. (2018). Assessment of Regional Competitiveness in Functional Urban Regions by Cluster Analysis, Mazandaran, Iran. Human Geography Research, 49(4), 807-820. (In Persian)
Rahbar, F., & sargolzai, M. (2012). Effects of Fiscal Policy on Economy Growth and Poverty During the Period 1386-1363 in Iran. Journal of Economic Research, 46(3), 89-110. (In Persian)
Rejali, S. M. J., Sanayei, A., & Mohammad Shafiee, M. (2021). A Mixed Study on Buyer-Seller Relationships in Industrial Markets (B2B): Case Study of Iran Oil Supply Chain. Journal of Business Management, 13(1), 273-303. (In Persian)
Saeedi, M. T., Nazari, M. A., & Fatemi, F. (2021). Empirical study of the "what is beautiful is good" cognitive bias: A study on consumer purchasing decisions. Consumer Behavior Studies Journal, 8(3), 17-32. (In Persian)
Safari, S., & Ebrahimi, A. (2012). Measuring competitiveness of Iranian banks. Journal of Trade Studies, 16(64), 187-222. (In Persian)
Sedigh, S., Hemati Nezhad, M. H., Shafiee, S., & Gholizadeh, M. H. (2020). Providing a Framework for Strategic Analysis of Stakeholder Participation in Sports Industry Development in Iran. Journal of Human Resource Management in Sport, 7(2), 331-349. (In Persian)
Shafiee Nikabadi, M., & Jalili Boalhasani, A. (2010). The role of Porter's competitive forces in choosing an e-business model in the automotive industry (Case study: Iran Khodro Company). Technology Growth, 6(23), 9-14. (In Persian)
Shahmoradi, B., & Samandarali Eshtehardi, M. (2018). Investigating the Status of Iran's Technological Competitiveness in the Region, Based on the Economic Complexity Approach. Journal of Science and Technology Policy, 11(1), 29-38. (In Persian)
Shahiki Tash, M., Mahmoodpour, K., & Mohseni, H. (2016). A survey of affecting factors on the countries competitiveness with emphasis on Iran economy. Quarterly Journal of Fiscal and Economic Policies, 3(11), 155-188. (In Persian)
Sheth, J. (2020). Impact of Covid-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die? Journal of Business Research, 117, 280-283.
Soltani, E. (2015). Fast Fashion; A Development Way to Iranian's Apparel Industry. Apparel and Textile Science and Technology, 5(1), 43-48. (In Persian)
Tang, J., & Wang, W. (2005). Product market competition, skill shortages and productivity: Evidence from Canadian manufacturing firms. Journal of Productivity Analysis, 23(3), 317-339.
Ucmak, F., & Arslan, C. (2012). The Impact of Competition Conditions on New Market Entrants in Istanbul Hotel Industry: An Analyse by Using Five Forces of Competitive Position Model of M.Porter. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58,1037–1046.
Veisi, K., Koozechian, H., Ehsani, M., & Koshtidar, M. (2016). Exploring the Process of Organizational Agility in Sports Manufacturing Corporations using Grounded Theory. Sport Management Studies, 7(34), 51-72. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |