
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,370 |
واقع گرایی اسلامی در اشعار جابر قمیحه(بررسی موردی طبقه حاکم و رعیّت) | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1403، صفحه 1-17 اصل مقاله (572.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2024.140882.1146 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحمید احمدی* 1؛ آشور قلیچ پاسه2؛ محمد ذاکر کریم زایی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه , دانشکده ادبیات | ||
2عضو هیات علمی گروه زبان وادبیات عربی | ||
3دبیر دبیرستانهای شههر کنارک | ||
چکیده | ||
واقعگرایی اسلامی هر چند که با مکتب واقعگرایی در ضرورت توجه به واقعیت و پرداختن به مسائل مرتبط با آن همگام و همسو است اما تصوری که از واقعیت دارد کاملاً متفاوت با مفهوم واقعیت در مکتب واقعگرایی غربی است که فقط بر تجربه و درک حواس انسان مبتنی است و از میان دو بعد روحی و مادی انسان تنها به جنبه مادی توجه دارد. واقعگرایی اسلامی با تأثیرپذیری از قرآن و احادیث نبوی برای ابراز واقعیت، به هر سخنی متوسل نمیشود و معتقد است که انسان در قبال تمامی سخنان خود مسؤول بوده و باید از سخنان بیاساس و دروغ پرهیز کند. شاعر واقعگرای اسلامی در سایه اعتراف به واقعیت روانی بشر به سرکوب غرایز و عواطف بشری دامن نمی زند بلکه با تعیین خط سیر صحیحی برای استفاده از غرایز(مقام، مال و جنس) در پی رسیدن به کمال است. جابر قمیحه (1934م) از جمله شاعرانی است که سعی داشته در پرداختن به مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی از اصول واقعگرایی اسلامی پیروی کند. پژوهش پیش رو با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی تلاش میکند تا عناصر واقعگرایی اسلامی و چگونگی نمود آن را در آثار جابرقمیحه واکاوی نماید. وی با تأثیرپذیری از بینش اسلامی، علاوه بر بیان غم و اندوه ستم دیدگان و بینوایان، گروه ستمکار را در هر طبقهای که باشد اعم از ثروتمند یا فقیر، حاکم یا رعیت مورد انتقاد قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکاتب ادبی؛ واقعگرایی؛ واقعگرایی اسلامی؛ طبقه حاکم و رعیت؛ جابرقمیحه | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم
افشار، حسن. (1379ش). رئالیسم. تهران: انتشارات نشر مرکز.
البخاری، أبی عبد الله محمد بن إسماعیل. (2002م). صحیح الجامع. بیروت: دار ابن کثیر.
ثروت، منصور. (1387ش). آشنایی با مکتبهای ادبی. تهران: منشورات سخن.
ربانی، رسول، و انصاری، ابراهیم. (1385ش). جامعهشناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی. اصفهان: انتشارات دانشگاه.
سید حسینی، رضا. (1366ش). مکتبهای ادبی. تهران: انتشارات نیل.
صفرزایی، ذبیحالله. (1397ش). بررسی صنعت تکرار در اشعار ولید الأعظمی (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه زابل، زابل.
القصاب، ولید. (2005م). المذاهب الأدبیة: رؤیة فکریة وفنیة. بیروت: مؤسسة الرسالة.
قطب، محمد. (1358ش). سیمای جهل در غرب (ترجمه: سید خلیل خلیلیان). تهران: انتشارات ناصر خسرو.
قطب، محمد. (1989م). الإنسان بین المادیة والإسلام. القاهرة: دار الشروق.
قمیحة، جابر. (1984م). المدخل إلى القیم الإسلامیة. القاهرة: دار الکتاب المصری؛ بیروت: دار الکتاب اللبنانی.
قمیحة، جابر. (1992م). الزحف المدنس. القاهرة: مکتبة النهضة.
قمیحة، جابر. (2004م). على هؤلاء بشعری بکیت. القاهرة: دار التوزیع والنشر الإسلامیة.
قمیحة، جابر. (2015م). السیرة الذاتیة. تم الاسترجاع من www.jaberkomeha.com
قمیحة، جابر. (2015م). حوار مع منافق. قسم الأشعار. تم الاسترجاع من www.jaberkomeha.com
میرصادقی، جمال. (1388ش). واژهنامه هنر شاعری. تهران: انتشارات کتاب مهناز.
النحوی، عدنان. (1987م). الأدب الإسلامی: إنسانیته وعالمیته. [مکان النشر غیر مذکور]: دار النحوی للنشر والتوزیع.
الندوی، محمد الرابع الحسنی. (1985م). الأدب الإسلامی وصلته بالحیاة. بیروت: مؤسسة الرسالة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |