
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,374 |
بررسی خطاهای زبانی یک دانشآموز پایۀ سوم ابتدایی دارای سندرم داون براساس مفاهیم زبانشناسی شناختی: مطالعۀ موردی | ||
پژوهشهای زبانشناسی: نظریه و کاربرد | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1402، صفحه 203-225 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jls.2024.141111.1102 | ||
نویسندگان | ||
صادق افتخاری فر* 1؛ محمدرضا پهلوان نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی، توصیف و تحلیل خطاهای زبانی یک مورد دانشآموز تک زبانه فارسی زبان مبتلا به سندرم داون که در پایۀ سوم ابتدایی تحصیل میکند، میپردازد. درواقع، هدف پژوهش حاضر بهکارگیری مفاهیم زبانشناسی شناختی در تحلیل نمونه گفتار روایی این دانشآموز است. به همین منظور دادههای پژوهش توسط آزمون زبانی نیلیپور و همکاران (1402) و ارزیابیهای گفتار درمانگر بهوسیلۀ ضبط صدای آزمودنی گردآوری شدند. بعد از گردآوری دادهها، نگارندگان دادهها را آوانویسی کرده و بر حسب نوع خطاها در قالب جداولی دستهبندی کردند. بررسیها نشان داد که این دانشآموز در ساختار خرد نحوی بیشتر از ساختار کلان نحوی دارای مشکل است. درواقع، این دانشآموز از آنچه که توماسلو (2003 ) از آن تحت عنوان طرحواره محوری و ساخت نحوی عنصربنیاد یاد میکند، استفاده میکند ولی طرحوارههای پیشنهادی لیکاف (1987) در این دانشآموز شکل نگرفته است. همچنین این دانشآموز از واژگان انتزاعی در گفتارش استفاده نمیکند و کاربرد صحیح افعال و واژگانی که نشانگر روابط زماندار هستند، نیز با مشکل روبرو است. پیشنهاد میشود در آموزشهای گفتاردرمانی به این دانشآموز در کنار روشهای فعلی آموزش، روشهایی مبتنی بر تقویت طرحواههای پیشنهادی لیکاف جهت بهبود ساختار کلان نحوی طراحی و انجام شود. | ||
کلیدواژهها | ||
سندرم داون؛ زبانشناسی شناختی؛ طرحواره؛ ساخت نحوی؛ خطاهای زبانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |