
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,346 |
واکاوی تطبیقی طرحوارههای تصویری سرودههای کودکانة فارسی و کُردی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 18، آذر 1403، صفحه 41-59 اصل مقاله (483.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jokl.2024.139464.1322 | ||
نویسندگان | ||
فروزان بهرامزاده1؛ شراره الهامی* 2؛ رضا برزویی3 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران. | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
طرحوارة تصویری، یکی از رویکردهای معناشناسی شناختی است که در آن تجارب آدمی از دنیا، ساختهای مفهومی را در ذهن میآفریند که قابل انتقال بر سطح زبان هستند. از اینرو، تجاربی تجسمیافته در درون نظام مفهومی، منجر به تولید طرحوارههای تصویری میشوند. پژوهش حاضر بر آن است با رویکردی تطبیقی برخی از فرایندها و ساختهای مفهومی در معناشناسی شناختی را در قالب طرحوارههای تصویری در سرودههای کودکانة فارسی و کُردی بررسی کند تا نشان دهد که در ادبیات کودکانة این دو زبان، ساختهای مفهومی چگونه به درک حوزههای انتزاعی در شعر کودکان کمک میکنند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که بیشتر طرحوارههای تصویری در سرودههای کودکانة فارسی و کُردی از نوع حرکتی است که دلیل آن را میتوان در مضمون سرودهها یافت؛ زیرا مفاهیمی چون بازی یا کار، نیازمند جنبش و فعالیتند. جایگاه دوم را طرحوارة تصویری قدرتی میگیرد که این هم به دلیل رویکردهای تربیتی است که به کودکان آموزش داده میشود تا برای دستیابی به دنیای آرمانی موانع را از پیش رو بردارند. طرحوارة حجمی در جایگاه سوم قرار میگیرد که دلیل آن هم به بیان دستیابی به مفاهیم انتزاعی همچون غم، آرامش و شادی در ظرف مکانی ملموس و محسوس برمیگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ ادبیات کودک؛ نظریة معناشناختی؛ طرحوارة تصویری | ||
مراجع | ||
الف. منابع فارسی
آسیابادی، علی (1391). «طرحوارههای حجمی و کاربرد آن در بیان تجارب عرفانی»، پژوهش ادب عرفانی (گوهر گویا)، سال6، شمارة 2، صص. 123-101.
افراشته، آزیتا و فاطمه نعیمی حشکوائی (1389). «تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی»، زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اوّل، دورة 2، صص. 25-1.
بسطامی، امین (1396). غمهای قلابی، تهران: کانون چاپ.
تیلر، جان رابرت (1383). «بسط مقولۀ مجاز و استعاره»، در استعاره مبنای تفکر و ابزار زیباییآفرینی، گروه مترجمان، تهران: اوّل.
خدادوست، احمد (1393). تنها خدا فهمید، تهران: کانون چاپ.
صفوی، کورش (1382). «بحثی دربارة طرحوارههای تصویری از دیدگاه معنیشناسی»، نامة فرهنگستان، دورة6، ش. 1، صص. 85-65.
----------- (1383). فرهنگ توصیفی معنیشناسی، تهران: فرهنگ معاصر.
عابدی مقدم، هدی (1384). طرحوارههای تصوری در بررسی استعارههای فارسی، پایاننامة کارشناسی ارشد در رشتة زبانشناسی همگانی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
قاسمزاده، حبیبالله (1379). استعاره و شناخت، تهران: فرهنگان.
کووچش، زولتان (1393). مقدمهای کاربردی بر استعاره، ترجمة شیرین پورابراهیم، تهران: سمت.
کیانوش، محمود (1393). بچههای جهان، تهران: کانون چاپ.
گلفام، ارسلان، آزیتا افراشی و غزاله مقدم (1392). «مفهومسازی افعال حرکتی بسیط زبان فارسی: رویکرد شناختی»، مطالعات و گویشهای غرب ایران، سال اوّل، ش. 1، صص. 122-103.
لیکاف، جورج و جانسون، مارک (1395). استعارههایی که با آن زندگی میکنیم، ترجمة هاجر آقاابراهیمی، تهران: نشر علم.
محدثی خراسانی، مصطفی (1394). تعطیلی بی اجازه، تهران: سوره مهر.
ملکی، بیوک (1395). بچههای ایران، تهران: کتنون چاپ.
ب. کوردی
برزنجی، علی محمد رشید (1397). جۆلانه، کرج: مانگ.
خورشیدی، حوسنا (1397). خاڵخاڵۆکه، بوکان: زانکو.
عهلیخا، قادر (1397). پێشوازی بههار، کرج: مانگ.
موفیده، مهزههر (1399). تیتل و بیبل و ههدایه، سقز: خانی.
یوسفی، هادی (1399). ڕێوی بێناز و ڕاوچی فێڵباز، کرج: پرهیب.
ج. لاتین
Johnson, Mark (1987) The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination and Reason. Chicago: Chicago University Press.
Mandler, Jean (2004) The Foundations of Mind: Origins of Conceptual Thought. Oxford: Oxford University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |