
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,387 |
بازشناخت شخصیت قهرمان داستان قرآنی حضرت یوسف(ع) بر اساس فضائل و قابلیتهای منش در روانشناسی مثبتنگر | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، شهریور 1403، صفحه 57-75 اصل مقاله (660.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jilr.2024.141196.1163 | ||
نویسنده | ||
زهرا افضلی* | ||
گروه زبان و ادبیات عربی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده شخصیت به عنوان یکی از مهمترین عناصر داستان که بروز کنش منوط به وجود آن است، بر اساس دیدگاههای متفکران در علوم مختلف قابل تحلیل و شناسایی است. دیدگاه روانشناسان مثبتنگر دربارۀ فضائل و قابلیتهای منش از آن جملهاست. از نظر آنان فضائل دارای شش مؤلفه به نامهای خرد، شجاعت، اعتدال، عدالت، عشق و تعالی است. دستیابی به این شش فضیلت از طریق راههایی به نام قابلیتهای منش با بیستوچهار مؤلفه امکانپذیر است؛ بنابراین فضائل و قابلیتهای منش، چارچوب مناسبی برای تحلیل شخصیت در داستان است؛ از همین رو در پژوهش حاضر شخصیت قهرمان داستان قرآنی یوسف(ع) بر اساس آن و به منظور آشنایی با تیپ شخصیتی او با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی واقع شدهاست. نتایج پژوهش بیانگر آن است که شخصیت قهرمان داستان یوسف(ع) از همه فضائل برخوردار است؛ این در حالی است که فضائل او از طریق ده قابلیت(خلاقیت، دلیری، صداقت، مهربانی، رهبری، گذشت، تواضع، خودکنترلی، سپاسگزاری و معنویت) بازنمایی شدهاست و این قابلیتها بیشتر در مواجهه با ضدقهرمانانی چون برادران یوسف(ع) و همسر عزیز مصر و در موارد محدودی در تعامل با دیگر شخصیتها مثل عزیز مصر و دوجوان مصاحب یوسف(ع) در زندان بروز یافته و آثار مثبتی برای قهرمان و برخی از آنان در پیداشتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
شخصیت؛ قهرمان؛ روانشناسی مثبتنگر؛ فضائل؛ قابلیتهای منش؛ حضرت یوسف ( ع) | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
اسماعیلی، مریم، و یزدانی، محمد. (1396). مطالعه تطبیقی «فضائل اخلاقی ششگانه» در روانشناسی مثبت و نهجالبلاغه. مجله مطالعات اسلام و روانشناسی، 20، 149-175.
بصیری، مریم. (1396). فرآیند شکلگیری داستان در ادبیات داستانی و دراماتیک (چاپ اول). تهران: انتشارات امیرکبیر.
بونیول، ایلونا. (1398). روانشناسی مثبت در یک نگاه (حسنپاشا شریفی و سیمیندخت رضاخانی، مترجمان). (چاپ اول). تهران: انتشارات رشد.
پیترسون، کریستوفر، و سلیگمن، مارتین. (1395). فضائل و توانمندیهای شخصیت (کورش نامداری، مهدی آیتی، گلیتا امساکی، و مهسا موحد ابطحی، مترجمان). (چاپ اول). اصفهان: انتشارات یار مانا.
داد، سیما. (1385). فرهنگ اصطلاحات ادبی (چاپ سوم). تهران: انتشارات مروارید.
روئینی، کیارا. (1397). روانشناسی مثبت در حیطههای بالینی (پژوهش و عمل) (فریده براتی سده و افسانه صادقی، مترجمان). (چاپ اول). تهران: انتشارات رشد.
زمخشری، محمود بن عمر. (1998). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل (تحقیق عادل أحمد عبد الموجود و علی محمد معوض، الطبعه الأولی). ریاض: مکتبه العبیکان.
سلیگمن، مارتین. (1379). کودک مثبتگرا: چگونه فرزندان خود را در برابر افسردگی بیمه نمائیم؟ (ناهید ایراننژاد، مترجم). تهران: نشر دانژه.
سلیگمن، مارتین. (1391). شادمانی درونی: روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار (مصطفی تبریزی، رامین کریمی، و علی نیلوفری، مترجمان). (چاپ دوم). تهران: نشر دانژه.
کار، آلان. (1387). روانشناسی مثبت: علم شادمانی و نیرومندی انسان (حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند، مترجمان). (چاپ دوم). تهران: انتشارات سخن.
لیمون، اوریل. (1392). مثبتاندیشی (مهدی دوایی و شیرین کوهپایه، مترجمان). (چاپ اول). تهران: انتشارات سخن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |