| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 381 |
| تعداد مقالات | 3,732 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,989,859 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,374,281 |
طراحی آموزشی مبتنی بر اجتماع یادگیری زبان و تاثیر آن بر یادگیری خودراهبر، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان | ||
| تدریس پژوهی | ||
| مقاله 8، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 35، فروردین 1403، صفحه 161-184 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.140526.1938 | ||
| نویسندگان | ||
| مجتبی رضایی راد1؛ فاطمه جعفرخانی* 2؛ حمید رضا مقامی3؛ محبوبه جباری4؛ دریا مغیثی5 | ||
| 1استادیار گروه تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران | ||
| 2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران | ||
| 3دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران | ||
| 4کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران | ||
| 5کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف طراحی آموزشی مبتنی بر اجتماع یادگیری زبان و تاثیر آن بر یادگیری خودراهبر، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، نیمه آزمایشی با مراحل پیشآزمون و پسآزمون و گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در مقطع کارشناسی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401 واحد درس زبان انگلیسی را انتخاب کردند، بود. به روش نمونهگیری تصادفی ساده (بر اساس قرعهکشی)، تعداد 50 نفر انتخاب و در گروههای آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) جایگذاری شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد یادگیری خودراهبر فیشر، انگیزش تحصیلی هارتر و خودکارآمدی تحصیلی شرر و مادوکس بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده از تحلیل کواریانس چند متغیری مانکوا جهت آزمون آماری فرضیه اصلی و جهت آزمون آماری فرضیههای فرعی از آزمون تحلیل کواریانس یک متغیری آنکوا در سطح معناداری 05/0=α، استفاده شد. در سطح اطمینان 95 درصد (05/0 = α)، یافتهها نشان داد استفاده از اجتماع یادگیری زبان بر یادگیری خود راهبر، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در درس زبان انگلیسی تاثیر مثبت دارد و بر مقدار آن میافزاید. هم-چنین، تاثیر استفاده از اجتماع یادگیری زبان بر یادگیری خود راهبر، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان متفاوت است. به طوری که استفاده از الگوی مورد بحث نخست بر خودکارآمدی تحصیلی (اندازه اثر: 94/0)، سپس بر انگیزش تحصیلی (اندازه اثر: 70/0) و در نهایت بر یادگیری خودراهبر (اندازه اثر: 64/0) موثر میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژه: اجتماع یادگیری زبان؛ یادگیری خودراهبر؛ انگیزه تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 790 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |
||