
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
تحلیل گفتمان بازنمایی غرب در کتب درسی دوره متوسطه دوم نظری | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 37، مهر 1403، صفحه 61-82 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/trj.2024.140574.1937 | ||
نویسندگان | ||
محمد علی خلیلی1؛ حمداله اکوانی* 2؛ واحد ظریفی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
2دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، | ||
3استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده در این پژوهش، شیوه بازنمایی غرب در کتب درسی دوره متوسطه دوم نظری جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل با استفاده از نظریه بومیگرایی و روششناسی تحلیل گفتمان انتقادی تئون وندایک انجام شده است. در بین کتابهای درسی دوره متوسطه دوم نظری، هشت کتاب انتخاب و از آنها در مجموع، 90 گزاره استخراج و نقد و بررسی شدند. با استفاده از نظریه بومیگرایی پنج مقوله در مورد غرب استخراخ و گزاره های انتخاب شده از کتابها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل دادهها نشان داد نویسندگان بر اساس گفتمان بومیگرایی، غرب را بازنمایی کردهاند. در این متون، مقولههای «هویت غرب»، «مدرنیسم»، «ارزیابی دیگری« و «فرهنگ و باورهای غرب» با ویژگیهای منفی بازنمایی شده است. اما در مقوله علم و تکنولوژی، نگاه نویسندگان به غرب متفاوت است. بنابراین همه ویژگیهای غرب منفی بازنمایی نشدهاند. ازاینرو میتوان نتیجهگیری کرد در گفتمان بومیگرایانه متون درسی، بین فرهنگ و ارزشهای غرب با علم و تکنولوژی آن میتوان تمایز قائل شد؛ تکنولوژی را به خدمت گرفت و نوگرایی، سکولاریسم و اومانیسم را طرد و نفی کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب های درسی؛ غرب؛ مدرنیته؛ شرقشناسی؛ بومیگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 |